2009-09-07, 21:32
Medlem
Santoss avatar
Hallå.

Har idag, under en nyinstallation av Windows XP Professional fått upp denna felkod:

800b0100

Vid en snabb sökning fick jag bla upp denna info:

or if you try to upgrade from Windows XP Home Edition to Windows XP Professional, you may receive one or more of the following error messages while the Microsoft Windows XP Setup program is running, and you cannot complete the upgrade installation.(http://support.microsoft.com/default...;EN-US;q307153)

Jag har alltså haft Home i datorn tidigare(men någon form av ryskt eller baltiskt språk) men ville idag byta mot en Pro-version med engelska.

Installationen stannar dock när det är 39 minuter kvar och rapporterar följande:

Fatal Error:
Setup failed to install the product catalogs. This is a fatal error. The setup log files should contain more information.

För att senare följas av felkoden : 800b0100

Har läst om problemet på tidigare nämnd sida men utan att lyckas lösa det.

To resolve this problem, rename the %WinDir%\System32\Catroot2 folder.
Type rename catroot2 catold, press ENTER.Then restart.

Problemet är att jag bara får "access denied" och det blir ingen skillnad.Provade öven att gå via XP-skivans boot och där använda mig av recovery console men också utan resultat.

Startar jag om datorn eller läser felloggen och trycker OK så startar datorn om men bara för att stanna på samma ställe igen.Har även provat att via dos-promten manuellt radera catroot,catroot2 samt catold.Detta har lyckats men det har inte gjort någon skillnad i slutändan.Problemet kvarstår.

Någon som har någon idé om vad man kan göra?
Ta en annan version av Win XP PRO?
Formatera HDDn?Vilket jag iofs redan gjort innan installationen.
Tänkte ta utt hddn o sätta i en annan dator men det gör väl ingen skillnad då det är samma hdd.Tänkte även USBa in den i en annan dator men saknar SATA sladd för anslutning till HDDkabinettet.

Tacksam för svar.

PS:Kommer att bli borta några timmar men om jag kan komplettera med någon info så är det bara och skriva i tråden så fixar jag det när jag kommer hem.

Tack på förhand...
Citera
2009-09-07, 22:23
Medlem
dobbelinas avatar
Ladda ner Hiren's BootCD.
http://www.hirensbootcd.net/
Boota från den, starta nån utav filhanterarna och deleta/Ändra namn på catroot2 foldern.
Citera
2009-09-08, 10:12
Medlem
Santoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Ladda ner Hiren's BootCD.
http://www.hirensbootcd.net/
Boota från den, starta nån utav filhanterarna och deleta/Ändra namn på catroot2 foldern.

Tackar.

Är det någon speciell som du tycker är bättre än någon annan?Det fanns ett gäng olika att välja bland.

Ska prova under dagen iaf så jag hoppas att det fungerar.
Citera
2009-09-08, 21:05
Medlem
Santoss avatar
Ingen lycka så här långt.

Angående Hirens så får jag inte filhanterarna att fungera.Den startar upp men stannar vid en ny meny där jag ska välja något.Oavsett vad jag väljer så vill den inte starta.I slutändan hamnar jag bara i dos och vet inte vad jag ska göra.

Något annat tips eller en uppföljning av detta mottages gärna.
Citera
2009-09-09, 13:18
Medlem
Santoss avatar
Någon som har någon idé om hur man löser ovan nämda problem?
Citera
2009-09-10, 14:30
Medlem
Santoss avatar
Är det någon som har erfarehet av HirensBootCD då?

Får det inte att lira riktigt när jag har valt filhanterare i undermenyn.
Citera
2009-09-11, 01:13
Medlem
Santoss avatar
Här hände det inte mycket på supportfrågan.

Tråkigt.

Har iaf provad detta:

Döpa om filen under installation ---> Access is denied.

Har provat döpa om den i recovery-delen på XP-skivan.Funkar att döpa om den men vid installation blir det likadant igen.

Har provat att köra program från UltimateBootCD.Darik´s boot and nuke.Total nuke av disken.Allt funkade som det skulle.Dock inte installationen av XP.

Jag fattar ingenting längre.Jag har aldrig stött på något liknande problem förut och då har jag ändå hållt på med detta i allmänhet och datorer i synnerhet väldigt länge.

Finns det någon som kan ha en ide om hur jag ska fixa detta,något annat alternativ eller vad som helst?

Kan det vara något med att det satt en Home version i innan och att jag nu vill ha Pro?
Jag minns inte om det var SP3 i men kan det inverka då min version av XP Pro bara har SP2?

Tacksam för alla svar.

PS:Har även ett hårdiskkabinett med usb anslutning.Kan det vara värt att fixa en adapter för att sedan koppla in Hddn i den och på den vägen kanske byta namn,radera eller något??
Citera
2009-09-11, 14:02
Medlem
Santoss avatar
Nu är det snart dags att slå sönder datorn eller iaf hddn.

Fitta,fat,cp-apparat!
Citera
2009-09-11, 18:29
Medlem
Santoss avatar
Nu har jag nog provat allt som jag kan läsa mig till iaf...

Dock utan att lyckas.Det vore väl faaaan om man skulle behöva köpa en ny hdd bara för att testa om det är nått med den gamla.

Finns det något annat forum man kan söka sig till där det är lite mer "fart"?Eller iaf ett där det bara är datarelaterade saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in