• 1
  • 2
2009-09-07, 21:18
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Tolkningsfråga....
Med "by design" antog jag att du menade att det skulle bero på att Windows var dåligt uppbyggt (rent säkerhetsmässigt)

Ja, det menar jag. Du sa det själv för ett par minuter sedan. Default-inställningarna speglar säkerhetstänket (eller snarare bristen på detsamma)
2009-09-07, 21:23
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Ja det var minst sagt vidrigt.

Kul att de säger att uppdateringar är något negativt. Jag tycker alla ska skita i att uppdatera och använda IE6 bara för att det tar flera minuter att uppdatera, och det är så jobbigt.
Senast redigerad av TheVeryUberEnd 2009-09-07 kl. 21:30.
2009-09-07, 21:26
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Ja, det menar jag. Du sa det själv för ett par minuter sedan. Default-inställningarna speglar säkerhetstänket (eller snarare bristen på detsamma)

Nä, det sa jag var att inställningarna dåliga.
Att du tycker att Windows är dåligt uppbyggt pga att folk inte ändrar inställningarna får stå för dig...

(för övrigt är default-inställningarna förbättrade i t ex Vista och Windows 7)

Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Ja det var minst sagt vidrigt.

Kul att de säger att uppdateringar är något negativt. Jag tycker alla ska skita i att uppdatera och använda IE6.

Jo listan är i princip FUD rakt upp och ner.
Senast redigerad av X_surfer 2009-09-07 kl. 21:29.
2009-09-07, 21:33
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Nä, det sa jag var att inställningarna dåliga.
Att du tycker att Windows är dåligt uppbyggt pga att folk inte ändrar inställningarna får stå för dig...

Okej, nu ska vi se här;

1. MS designar ett os. Vi kan var hyfsat överens om att säkerhet finns inbyggt i kärnan per se.
2. För att göra det enkelt att använda så "lättar" man dock på säkerheten, och låter standardanvändaren (svenne banan som jag nämnde) köra som Local Admin från dag 1
3. När sedan svenne drabbas av knytt o virus så är det HANS FEL att han inte ändrat inställningen, dvs plockat bort sig själv ur Local Admin. Hur många svennar tror du överhuvudtaget känner till hur det fungerar med rättigheter?

Nu får du väl ändå ge dig innan du gör dig själv till ett åtlöje. Trist att behöva använda 1000:e inlägget till ett sådant här förtydligande. Skämmes X_Surfer!

Edit: Ser att du lagt till lite. Vet inte hur Windows 7 fungerar, men eftersom versionsnumret är 6.1 så utgår jag ifrån att det är som i Vista. Dvs marginellt bättre. Nu ombeds Svenne klicka på "Godkänn" när knyttet vill installera sig själv, och det krävs inte mycket list för att lura honom det till det. Verkligheten talar sitt räliga språk (kolla i Windows-tråden så får du se)
Senast redigerad av pingvinen 2009-09-07 kl. 21:36.
2009-09-07, 21:48
Medlem
Printers and scanners compability: a few
http://www.linuxprinting.org./printe...gi?make=Anyone

Sen att det skulle vara svårare att uppdatera på ubuntu

"Windows offers free programs for download to help keep your customer's PC safer"
Det var ju unikt!

Min syster använder windows på en av sina datorer och Ubuntu på den andra, gissa vilken som har råkat ut för mest problem av en "normal" användare
2009-09-07, 22:03
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Okej, nu ska vi se här;

1. MS designar ett os. Vi kan var hyfsat överens om att säkerhet finns inbyggt i kärnan per se.
2. För att göra det enkelt att använda så "lättar" man dock på säkerheten, och låter standardanvändaren (svenne banan som jag nämnde) köra som Local Admin från dag 1
3. När sedan svenne drabbas av knytt o virus så är det HANS FEL att han inte ändrat inställningen, dvs plockat bort sig själv ur Local Admin. Hur många svennar tror du överhuvudtaget känner till hur det fungerar med rättigheter?

Nu får du väl ändå ge dig innan du gör dig själv till ett åtlöje. Trist att behöva använda 1000:e inlägget till ett sådant här förtydligande. Skämmes X_Surfer!

Edit: Ser att du lagt till lite. Vet inte hur Windows 7 fungerar, men eftersom versionsnumret är 6.1 så utgår jag ifrån att det är som i Vista. Dvs marginellt bättre. Nu ombeds Svenne klicka på "Godkänn" när knyttet vill installera sig själv, och det krävs inte mycket list för att lura honom det till det. Verkligheten talar sitt räliga språk (kolla i Windows-tråden så får du se)

Jag håller fullständigt med dig om att default-inställningen är kass (och ställer till problem), däremot tycker jag inte att resten av Windows är kasst uppbyggt pga en enkel inställning, förstår du hur jag menar?

Angående Vistas säkerhet, när jag installerade Vista (för ungefär 2 år sen) bl
ev jag klart och tydligt informerad av installationsprogrammet att jag borde skapa ett begränsat konto.
Vad jag vet är det vanligaste problemet med UAC att folk stänger av den, att stänga av UAC är ungefär lika smart som att ta av sig bilbältet för att det är obekvämt.
2009-09-07, 22:06
Medlem
PhantomBlots avatar
Låst p.g.a bristande diskussionsunderlag.

mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in