2009-09-07, 14:37
Medlem
Kämpendahls avatar
Vår avdelning på ett stort svenskt företag har fått ett inkassobrev från Klavab Finans AB gällande en påstådd ej reglerad faktura från Industri sök AB (särskrivningen deras). Det står inte något om vad inkassokravet gäller och vi har inte tidigare sett röken av någon faktura från Industri sök AB. Bara att vi har 8 dagar på oss att betala de 3743 kronor inklusive inkassoavgift som fordran gäller.

Det fantastiska är att vi har en central faktureringsadress som ALLA på företaget uppger, men fakturan/inkassokravet är ställt på vår lilla lokalkontor i en mindre stad. Ej heller innehåller fakturan någon referens om vem som beställt det vi nu anses ha köpt eller några som helst övriga referenser om vem som ska betala fakturan etc.

Industri sök AB driver sidan http://www.industriregistret.se/ och första intrycket är att det är en sämre variant av telefonkatalogen eller Lokaldelen eller något.

Frågan är om det här är ett oseriöst blufföretag? Jag hittar inte mycket om det på nätet eller på någon varningslista hos t.ex. Svensk handel eller hos Sveriges Bygginsdustrier. Industri sök AB anlitar Klavab Finans, som enligt egen utsago är medlem i Svensk inkasso, för att driva in sina fakturor, så jag undrar om någon vet något om dessa båda företag? Seriösa eller skumrask?
Citera
2009-09-07, 23:37
Medlem
Boddies avatar
Visst ser det ut att vara en bluffaktura, bestrid fakturan och kopiera den och skicka sen tillbaks den!
Citera
2009-09-08, 06:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Visst ser det ut att vara en bluffaktura, bestrid fakturan och kopiera den och skicka sen tillbaks den!
Eller så låter vi dem jobba lite genom att INTE bestrida fakturan, så får de skicka ut fler kravbrev om de känner för det

Det måste ha rätt bra på fötterna om de ska skicka ärendet vidare till Kronofogden eller gå till tingsrätten. Jag antar att det inte är några problem att lägga en uppenbarligen felaktig faktura i papperskorgen istället för att bestrida den, så länge ärendet inte nått Kronofogden? Vi har annat för oss än att avsätta resurser till att bestrida fakturor från skumraskföretag
Citera
2009-09-23, 15:25
Medlem
Hur gick det? Vi är med hos dem och dem är väldigt bra tycker vi och får säkert 1-3 jobb i månaden via dem.. Förstod inte riktigt hade ni inte beställt men fått faktura eller hur menar du?
Citera
2009-10-19, 13:16
Medlem
Kalle Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanyHeatley
Hur gick det? Vi är med hos dem och dem är väldigt bra tycker vi och får säkert 1-3 jobb i månaden via dem.. Förstod inte riktigt hade ni inte beställt men fått faktura eller hur menar du?

Det där tror jag vad jag vill om. Jävla skitföretag om jag ska va ärlig.

Fick prata med en Robin på industriregistret.se som var väl skakig på rösten, inte konstigt när han vet att han försöker sälja något skit till mig.

Han påstod att vi betalat för detta förut och att vi borde fortsätta blablabla. Vi har inte betalat för detta förut och jag är inte intresserad av det i framtiden heller, detta sa jag åt honom men ändå fick vi en så vacker "abonnemangsavi" på 4931kr. Jävla idioter
Citera
2009-10-21, 20:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanyHeatley
Det verkar som någon (med befogenhet ) har tackat ja och då är det bara att betala. Jag kan inte tänka mig att någon hittar oss genom Industriregistret.se. Det går via andra kanaler.
Citera
2009-10-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle E
Det där tror jag vad jag vill om. Jävla skitföretag om jag ska va ärlig.

Fick prata med en Robin på industriregistret.se som var väl skakig på rösten, inte konstigt när han vet att han försöker sälja något skit till mig.

Han påstod att vi betalat för detta förut och att vi borde fortsätta blablabla. Vi har inte betalat för detta förut och jag är inte intresserad av det i framtiden heller, detta sa jag åt honom men ändå fick vi en så vacker "abonnemangsavi" på 4931kr. Jävla idioter

Oj märkligt, Vi får också "abonnemangsavi" men det är ju för oss som betalat förut så de lär du gjort isf? Vi betalar in den för att då blir man inte uppringd av en säljare inför nästa period utan man förnyar den automatiskt.. Sen ser jag att det är så väldigt många stora bolag med och att dem via Alexas ranking ligger före både industritorget och industrinet vilka är dem ända 2 som jag kan se som deras konkurrenter, 100.000 besökare i månaden är väl ändå en stabil siffra om man jämför med vad som finns där ute? Nej jag kommer fortsätta att köra via dem, har dessutom träffat dem ute på Euroexpo industrimässor vilket ger mig ett väldigt seriöst intryck.
Citera
2009-10-24, 22:04
Medlem
Bullens avatar
Du får ursäkta men du har noll trovärdighet. Man går inte in och försvarar ett skumraskföretag som första inlägg. Det gör man bara inte.
Vill man ha lite läsning kan man söka på www.cint.se, på t.ex följande ord.
SGP
Klavab
Prokat
Finnmobil
Gyllenesidor
Industriregistret.
Nummerupplysningen
118 218

Har själv blivit lurad att betala 2 gånger före samma införande.
En gång genom faktura och nästa via abonnemangsavi. Endast dom själva vet hur många dubbla betalningar dom får in på varje kund.
Är man kun på ett ställe luras man in in något av dom andra registrerna.
VD Mika Andersson håller sig utanför Svensk handels varningslista med nöd och näppe. Men var på den vid flera tillfällen enligt Dick Malmlund på SH
Citera
2009-10-25, 13:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Du får ursäkta men du har noll trovärdighet. Man går inte in och försvarar ett skumraskföretag som första inlägg. Det gör man bara inte.
Vill man ha lite läsning kan man söka på www.cint.se, på t.ex följande ord.
SGP
Klavab
Prokat
Finnmobil
Gyllenesidor
Industriregistret.
Nummerupplysningen
118 218

Har själv blivit lurad att betala 2 gånger före samma införande.
En gång genom faktura och nästa via abonnemangsavi. Endast dom själva vet hur många dubbla betalningar dom får in på varje kund.
Är man kun på ett ställe luras man in in något av dom andra registrerna.
VD Mika Andersson håller sig utanför Svensk handels varningslista med nöd och näppe. Men var på den vid flera tillfällen enligt Dick Malmlund på SH

Det är en klassisk bluff också. Katalogföretag verkar vara ett populärt sätt att klämma företag på pengar. I ett av mina tidigare jobb hade jag en del kontakt med såna företag som hade mycket skumt för sig. De skulle ringa och "bara kolla så att alla uppgifter stämde" etc. Jag sa "Nej, inget stämmer. Ta bort oss ur registret istället." Småstörigt.
Citera
2010-03-31, 21:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Flashback -> Företagsskvaller

// Mod
Citera
2011-05-28, 23:24
Medlem
guldkorns avatar
Bumpar denna eftersom jag blev uppringd av "nummerupplysning.se - 118 218" här om dagen. De kör med andra ord på och med precis samma scam dvs att vi redan var med och att hon bara skulle kolla uppgifterna inför "årets katalog". Hennes problem var bara att hon hänvisade till ett lokalkontor som är nedlagt sedan flera år tillbaka.

Men ett varningens finger för dessa. Finns mer info här:
http://www.cint.se/debatt/ShowPostFl...?PostID=126318
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in