Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-11, 00:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolicon
Givetvis kan en vagn bli trasig under färd, ser bara inte oddsen som nämnvärda och sant som sagt är biljetterna överförbara, ex. månadskort i länstrafik & samarbete företag emellan. Däremot ligger grundproblemet att de stramat åt möjligheten i att köpa biljett ombord kvar, fett med sug ;(
Håller med om att det var sjukt dåligt att slopa ombordförsäljningen. Har du inte en smartphone med dig kan du inte åka alls i vissa lägen. Pressbyrån är ju inte alltid öppen. Extra dåligt blir ju detta när säljsystemen krånglar.
Citera
2016-08-11, 11:16
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Det blir inte dyrare för att närmast sörjande får åka gratis, tågens bötessystem är mycket effektivt.
Ang. första-klass och vanliga människor låter det ju helt otroligt. Klädkoden är ju kostym! Ljudnivån regleras dock enbart i tysta vagnar.
Att de var en vagn kort tvivlar jag på i egenskap av att ha varit inne i några vagnhallar och flera bangårdar, dessa är i princip packade med rena tåg.
Klädkod på ett tåg? Tillåt mig att skratta Har själv åkt första klass en gång när det blev samma pris som en vanlig biljett pga SJ prio-rabatt och jag hade minsann ingen jävla kostym på mig.
Citera
2016-08-11, 18:31
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Håller med om att det var sjukt dåligt att slopa ombordförsäljningen. Har du inte en smartphone med dig kan du inte åka alls i vissa lägen. Pressbyrån är ju inte alltid öppen. Extra dåligt blir ju detta när säljsystemen krånglar.

Följer man debatterna på forumet Postvagnen får i alla fall jag den uppfattningen att det blir färre och färre ställen att köpa biljetter.......
Citera
2016-08-11, 19:26
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Norr och söder syftar jag om att passera mittengränsen av Svea rike, d.v.s. sweinedyrt att åka "skåne"-Malung medan Malung-"Skåne" kostar 2/3delar mindre.

Ja jag läste om järnvägsbygget i Torsdags, 22 miljarder ÖVER ordinarie budget kommer det kosta för något som tydligen ger resenärer 7 eller 17 minuters tidsvinst ... och "första spaden har inte ens satts i marken".
Synd att staten inte har monopol på järnvägen, då skulle dessa krafter inte underblåsas av kapitalistuska galna företag som vill ha skattepengar.
Ser inget konstigt alls i att mer eftertraktade turer är dyrare än mindre eftertraktade. I vilken riktning går jobbresandet längs linjen vid en viss punkt?
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kommer inte ihåg sådan knapp på det tåget, det var väl för stökigt antar jag. Man åker ju första klass på tåg för att få jobba ifred, i alla fall när man åker tjänsteresa. Konduktören lät andraklasspassagerare fylla upp första klass, möjligt att SJ sålt för många biljetter kanske. Eller så var det bara ett utslag av Sveriges allmänna förfall. På flyget hade det varit omöjligt att fylla upp första klass med economy-resenärer. Jag har aldrig varit med om det i alla fall. De fåtal gånger jag åker SJ privat, nöjer jag mig med andra klass. Men då berörs jag inte så mycket eftersom jag inte sitter vid datorn och jobbar, som vid tjänsteresor.
På flyg är det väl standard att flytta upp folk en klass om det behövs för att fylla maskinen?
Citera
2016-08-11, 19:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ser inget konstigt alls i att mer eftertraktade turer är dyrare än mindre eftertraktade. I vilken riktning går jobbresandet längs linjen vid en viss punkt?

På flyg är det väl standard att flytta upp folk en klass om det behövs för att fylla maskinen?

Nix pix. Däremot kan man bli "uppgraderad" från turistklass/economy om man som passagerare "ställt upp" om turistklass är överbokat. Det är ju inte som så att flyget smockar första klass fullt med andraklasspassagerare för att "fylla maskinen". Förstaklasspassagerarna kommer då i så fall att välja annat flygbolag i längden/nästa gång. (Att betala 10000-20000:- extra för första klass på flyget men ändå i realiteten sitta "i andra klass" är det nog inte många som gör. I alla fall inte i längden.
Citera
2016-08-11, 22:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det blir inte dyrare för att närmast sörjande får åka gratis, tågens bötessystem är mycket effektivt.
Ang. första-klass och vanliga människor låter det ju helt otroligt. Klädkoden är ju kostym! Ljudnivån regleras dock enbart i tysta vagnar.
Att de var en vagn kort tvivlar jag på i egenskap av att ha varit inne i några vagnhallar och flera bangårdar, dessa är i princip packade med rena tåg.
Några klädkoder har inte existerat på svenska tåg under min livstid och jag är 48 år. Bötessystemet fungerar ju knappast om konduktörerna inte tillämpar reglerna. Kontrollanter utöver tågets ordinarie konduktörer är ganska ovanliga på fjärrtågen.
Citera
2016-08-12, 09:23
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nix pix. Däremot kan man bli "uppgraderad" från turistklass/economy om man som passagerare "ställt upp" om turistklass är överbokat. Det är ju inte som så att flyget smockar första klass fullt med andraklasspassagerare för att "fylla maskinen". Förstaklasspassagerarna kommer då i så fall att välja annat flygbolag i längden/nästa gång. (Att betala 10000-20000:- extra för första klass på flyget men ändå i realiteten sitta "i andra klass" är det nog inte många som gör. I alla fall inte i längden.
Man flyttar alltså vid behov upp folk en klass om det skulle behövas? Vilket var inneborden av mitt förra inlägg.
Citera
2016-08-12, 09:38
Medlem
Mintafs avatar
Jag kommer ihåg för två månader sedan att jag skulle till Köpenhamn ifrån Göteborg.

Allt började med att jag satt på stationen här i Göteborg och skulle gå på tåget om 5min. Gick på det tidigt för att hitta min plats och dylikt. När tåget skulle avgå, så ropar dom ut i högtalaren att det är ett tekniskt fel och att dom skulle fixa det så snabbt som möjligt, 1.5 timme tog detta.

Efter en grov försening så stannar vi "snabbt" i Halmstad, här blev det också något fel. Tog 25min. Efter detta så tänkte man ju att fan, nu kan inte mycket mer gå fel (skulle hinna med en middag i köpenhamn) Men då ber SJ inte ens om ursäkt utan spyr ut sig i högtalarna, "Nu är det så att vi har blivit väldigt försenade, så tåget kommer att stanna i Malmö C och därför inte åka vidare mot Köpenhamn."

Nu blir jag fly förbannad. Kollar upp tågen från Malmö till Köpenhamn, ser att ett tåg avgår 3 minuter efter att vi kommer in. Jo detta tåget tar jag självklart. Det enda problemet var att jag hade en sån "knäställning" ifrån att jag hade förstört mitt knä i Kanada, samt att jag precis hade kommit ut från sjukhuset med hjärtmuskelsinflammation så jag får inte öka min puls. Vilket gick åt helvete, för jag var tvungen att kuta.

Äntligen så gick jag på tåget till Köpenhamn, sitter där nöjd, utan ac, grovt försenad till middagen och lite sisådär småglad. #fucksj
Citera
2016-08-30, 22:49
Medlem
321js avatar
Vilka sträckor på SJ fungerar sämst?
Citera
2016-08-31, 12:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Jag kommer ihåg för två månader sedan att jag skulle till Köpenhamn ifrån Göteborg.

Allt började med att jag satt på stationen här i Göteborg och skulle gå på tåget om 5min. Gick på det tidigt för att hitta min plats och dylikt. När tåget skulle avgå, så ropar dom ut i högtalaren att det är ett tekniskt fel och att dom skulle fixa det så snabbt som möjligt, 1.5 timme tog detta.

Efter en grov försening så stannar vi "snabbt" i Halmstad, här blev det också något fel. Tog 25min. Efter detta så tänkte man ju att fan, nu kan inte mycket mer gå fel (skulle hinna med en middag i köpenhamn) Men då ber SJ inte ens om ursäkt utan spyr ut sig i högtalarna, "Nu är det så att vi har blivit väldigt försenade, så tåget kommer att stanna i Malmö C och därför inte åka vidare mot Köpenhamn."

Nu blir jag fly förbannad. Kollar upp tågen från Malmö till Köpenhamn, ser att ett tåg avgår 3 minuter efter att vi kommer in. Jo detta tåget tar jag självklart. Det enda problemet var att jag hade en sån "knäställning" ifrån att jag hade förstört mitt knä i Kanada, samt att jag precis hade kommit ut från sjukhuset med hjärtmuskelsinflammation så jag får inte öka min puls. Vilket gick åt helvete, för jag var tvungen att kuta.

Äntligen så gick jag på tåget till Köpenhamn, sitter där nöjd, utan ac, grovt försenad till middagen och lite sisådär småglad. #fucksj
Att man vid stora förseningar väljer att vända i Malmö beror ju på att man inte vill att tåget i andra riktningen inte skall bli försenat så det är ganska lätt att förstå. Dessutom gör dagens ID-kontroller att endast spår 26 i Köpenhamn kan användas efter man har ID-kontrollen där och det är inte alls säkert att tjugosexan är ledig när man kommer så försenad. Även om det inte är några ID kontroller av avstigande så skall ju dom påstigande som skall kliva på för att åka i andra riktningen kontrolleras. Är ändå bättre att några får byta än att tåget i andra riktningen blir ett par timmar försenat. Öresundståget rullar ju var tjugonde minut.
Citera
2016-08-31, 17:44
Medlem
Min brors kusins avatar
Nu stoppar zigenare tågen också

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1040183
Citera
2016-09-12, 08:12
Medlem
Fullkomligt hatar Sj. Nu har morgontåget Gbg - Malmö varit sen två veckor i rad. Och så är biljetterna snordyra. Vad ska man göra när de har monopol? Vad bör man göra? Börja tjuvåka? Vill inte stödja deras skitföretag något mer. Ta flyget?
Citera
sj

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in