Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-19, 22:22
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Men om samtliga aktörer bara står och pekar på varandra som 5 åringar då?

Hjälper det att klaga på aktörer som inte har ett skit att göra med saken då?
Citera
2015-07-20, 08:54
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Hjälper det att klaga på aktörer som inte har ett skit att göra med saken då?

Egentligen kan vi vara så cyniska att säga att det inte hjälper att klaga alls och att vi ska böja oss fram och ta det analt för dessa fanstyg som mer eller mindre styrs av staten. "Hosta upp kosingen nu som duktiga medborgare anars kör vi utan glidmedel."

Jag vet inte om det är inkompetens, nån pseudo dogmatik om att de på pappret är "konkurrenter" eller om de alla helt enkelt delar någon pinsam sexuell hemlighet som gör att det är stört omöjligt för de som är majoriteten av "Sveriges Järnvägsnätverk" (SJ, Trafikverket, Jernhusen) att samarbeta och gör Sveriges järnvägsnätverk till ett skämt.

Vi kan klaga på SJ och vi borde göra det konstant, de är en del av problemet, de pekar på någon annan och säger det är deras problem utan att ställa krav själva, andra parten pekar på nån annan och part C går vidare med att peka tillbaka på SJ. Så blir det alltid när tågproblemen dyker upp, alla aktörer skyller på varandra.
Citera
2015-07-20, 13:38
Medlem
Citat:
Jag utgår från detta då de ursäktade sig för detta i högtalarna och skyllde på "mänskliga faktorn" att vara konstant inkompetent är mänskligt i deras värld så visst.

På perrongen kom det in ett annat SJ tåg med helt annan destination än det som var utannonserat på perrongskylten och vänthallen. Detta ändrades först när arga resenärer påpekade detta.

Ditt exempel låter som ett typexempel på en miss av Trafikverkets trafikledning. De har troligtvis kört in fel tåg till fel spår vid de sista växlarna som finns ett par hundra meter innan plattformen. Antagligen har de blandat ihop tågen. Detta har ingen betydelse säkerhetsmässigt. När de väl upptäckt felet, antingen efter att ombordpersonalen ringt ändrade de plattformsslyltningen. SJ ansvarar ej för plattformsslyltningen eller trafikledning. Det gör Trafikverket.
Citera
2015-07-21, 02:00
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Egentligen kan vi vara så cyniska att säga att det inte hjälper att klaga alls och att vi ska böja oss fram och ta det analt för dessa fanstyg som mer eller mindre styrs av staten. "Hosta upp kosingen nu som duktiga medborgare anars kör vi utan glidmedel."

Jag vet inte om det är inkompetens, nån pseudo dogmatik om att de på pappret är "konkurrenter" eller om de alla helt enkelt delar någon pinsam sexuell hemlighet som gör att det är stört omöjligt för de som är majoriteten av "Sveriges Järnvägsnätverk" (SJ, Trafikverket, Jernhusen) att samarbeta och gör Sveriges järnvägsnätverk till ett skämt.

Vi kan klaga på SJ och vi borde göra det konstant, de är en del av problemet, de pekar på någon annan och säger det är deras problem utan att ställa krav själva, andra parten pekar på nån annan och part C går vidare med att peka tillbaka på SJ. Så blir det alltid när tågproblemen dyker upp, alla aktörer skyller på varandra.

Fast att blanda in Jernhusen känns som ett stort skämt. Vad fan har de med saken att göra? De sysslar huvudsakligen med att förvalta stationshus, tågverkstäder och liknande som ligger i anslutning till järnvägen. Endast fastigheterna alltså. De kan inte göra ett skit åt försenade tåg, stationsutrop, bristande underhåll av järnvägen, tågpersonal eller något liknande.

Sedan är det faktiskt rätt vanligt att folk reser med en helt annan tågoperatör än SJ, men de skyller ändå allt på SJ. Man märker ganska snabbt om det är en annan aktör (oavsett om det är Öresundståg, Tågkompaniet eller någon annan). Då hjälper det verkligen inte att klaga på SJ.

Du påstod tidigare att SJ kan ställa krav hos Transportstyrelsen och sluta "vara offer". Återigen ett exempel på att bli förbannad på fel aktör. Du menade troligen Trafikverket. För övrigt kan inte SJ påverka Trafikverket särskilt mycket. Trafikverket är beroende av statliga pengar, utan dessa pengar så påverkas allt från underhåll till att åtgärda sådant som gör att tågen är/blir försenade (nedrivna ledningar, växelfel etc) till helt andra saker. Så det vore snarare bättre om man ställde krav på "staten" (riksdagen/regeringen) så att Trafikverket kunde få mer pengar.

Att klaga på SJ när saker och ting inte ens är deras fel, det är helt fel väg att gå.
Citera
2015-07-21, 09:00
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Jo jag blev själv förvånad för jag vet detta. Men vad förenklade dom? Tågen avgick söderut ungefär vid samma tid, samt att om det är Trafikverket, borde dom då inte rättat sig innan tågen gick in på centralen? Kan det inte vara så att SJ dummade till det och helt enkelt körde som de behagade? Jag är inte lokförare så upplys mig gärna för hela situationen kändes som "en lekstuga" (som en medresenär påpekade).

Under resans gång fick jag även anledning att hata SJ (på riktigt) försening pga att personalen inte kan hantera en rullstolslift. Räknas det?

Utan att veta de exakta förutsättningarna för den aktuella incidenten.. En tågklarerare kanske blandade ihop två tågnummer och skickade tågen till fel spår. Kanske tyckte trafikledningen det var bättre att lägga ditt tåg på spår 11/12 eftersom dessa är uppdelade i a/b och man då får in dubbelt så många tåg, om de är korta nog. Om ditt tåg kom från furneringen på norra bantorget samtidigt som ett annat södergående tåg rullade in hade det gått snabbare att skicka ditt till 11/12 för att slippa korsande tågväg. Vem vet?
Ibland kommer det som en fullständig överraskning för såväl förare som ombordpersonal när ett tåg rullar in på "fel" spår och ibland hänger inte Trvs skyltning med heller.
Det finns ingen ratt hos föraren för att välja spår, och SJ har ingen möjlighet att överbrygga Trvs trafikledningsbeslut - så låt inte din indignation eller dogmatiska avsky för SJ påverka ditt logiska (kritiska?) tänkande.
Citera
2015-08-07, 22:35
Medlem
ArzeniXs avatar
Ingen hatar SJ mer än jag. Sitter i skrivande stund på ett havererat X2000 som måste delas på mitten eftersom ena tåghalvan är körduglig medan andra halvan måste återvända till GBG. Tacka fan för för att jag sitter på den delen som får fortsätta. Det "komiska" är att tåget först var försenat med 45 min efter att en elledning rivits ner i höjd med Alingsås. Observa att tågets haveri inte har något med den trasiga elledningen att göra. Snacka om otur i dubbel bemärkelse.

Eller är det verkligen otur? För nästan exakt ett år sedan hände nämligen precis samma sak varpå mitt tåg blev försenat med nästan 5 timmar. Eller ja, mitt tåg blev inställt och med ren tur så lyckades jag komma med på nästa tåg.

SJ, mitt hat till er kan inte beskrivas med ord. Detta blir min absolut sista gång på era föråldrade tåg som tronar på minnen från fornstora dagar. Informationen som förmedlas ut till era resenärer får tamejfan Nordkorea att framstå som en nation i framkant. Hädanefter kommer jag att finna alternativa vägar för att ta mig mellan GBG - STHLM, oavsett kostnad. Må ni brinna i helvetet.
Citera
2015-08-10, 10:00
Medlem
Redors avatar
Jag vill minnas att alla de problem som finns nu inte var ens i närheten i omfattning för 10-20år sedan. När de gamla hederliga Intercity-tågen trafikerade vår järnväg. Det var när X2000-tågen började komma som problemen också kom, höghastighetståg på en järnväg som inte är anpassad och rustad för denna typ av tåg egentligen.

Visst tog det tid med intercity, men man kom iaf fram dit man skulle, oftast.
Citera
2015-08-10, 10:42
Medlem
Storgrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArzeniX
Ingen hatar SJ mer än jag. Sitter i skrivande stund på ett havererat X2000 som måste delas på mitten eftersom ena tåghalvan är körduglig medan andra halvan måste återvända till GBG. Tacka fan för för att jag sitter på den delen som får fortsätta. Det "komiska" är att tåget först var försenat med 45 min efter att en elledning rivits ner i höjd med Alingsås. Observa att tågets haveri inte har något med den trasiga elledningen att göra. Snacka om otur i dubbel bemärkelse.

Eller är det verkligen otur? För nästan exakt ett år sedan hände nämligen precis samma sak varpå mitt tåg blev försenat med nästan 5 timmar. Eller ja, mitt tåg blev inställt och med ren tur så lyckades jag komma med på nästa tåg.

SJ, mitt hat till er kan inte beskrivas med ord. Detta blir min absolut sista gång på era föråldrade tåg som tronar på minnen från fornstora dagar. Informationen som förmedlas ut till era resenärer får tamejfan Nordkorea att framstå som en nation i framkant. Hädanefter kommer jag att finna alternativa vägar för att ta mig mellan GBG - STHLM, oavsett kostnad. Må ni brinna i helvetet.

Vad har en riven kontaktledning med SJ att göra?
Som sagt så är du en av dom som inte fattat grejen
om att SJ kör tåg på Banverkets banor. Att du sitter
och mår dåligt är en sak men du spyr åt fel håll.
Citera
2015-10-11, 20:39
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Fan vad jag hatar SJ.

För få avgångar, och 300 spänn för tåget. Helt jävla svinigt dyrt - en buss kostar 100-200 kronor, men tar tre timmar. Tåget tar halva tiden, men ska ha tre hundra jävla spänn.
Att de dessutom inte svarar när man mailar och frågar, att tågen är sena och att ventilationssystemen inte fungerar... Åh, avgå.
Citera
2015-10-12, 11:36
Medlem
Citat:
Bidrar

Stod precis på perrong 10 på Fjollträsk Central i väntan på tåg söderut. Precis när tågen kommer in får vi alla veta att man bytt spår i sista minuten (dvs när tågen kommer in) bara för att SJs dumjävlar inte kan göra något rätt som vanligt.

Var en gång oerhört nära att missa ett tåg till Kiruna pga detta. Ingen information... Jag och många andra kom på med typ 30 sekunders marginal.

Ska de göra en sådan sista-minuten ändring får de ha personal som går runt och skrålar med megafon på den tidigare plattformen om ändringen, och dessutom skriva det på skyltarna.
Citera
2015-10-12, 12:34
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Var en gång oerhört nära att missa ett tåg till Kiruna pga detta. Ingen information... Jag och många andra kom på med typ 30 sekunders marginal.

Ska de göra en sådan sista-minuten ändring får de ha personal som går runt och skrålar med megafon på den tidigare plattformen om ändringen, och dessutom skriva det på skyltarna.

Som jag förstår det är det Transportstyrelsen som ansvarar för båda våra problem. Men jag förstår inte, är det så svårt för någon av parterna att förmedla information? Det är ju inte så att det är bilar som kör lite som dom vill, vilken perrong ett tåg kommer in på bestäms väl flera km bak i rälsen?
Citera
2015-10-12, 12:40
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Fan vad jag hatar SJ.

För få avgångar, och 300 spänn för tåget. Helt jävla svinigt dyrt - en buss kostar 100-200 kronor, men tar tre timmar. Tåget tar halva tiden, men ska ha tre hundra jävla spänn.
Att de dessutom inte svarar när man mailar och frågar, att tågen är sena och att ventilationssystemen inte fungerar... Åh, avgå.

Räkna lite på det, det är billigare och enklare att bara ta bilen varsomhelst i riket om man är ett par som delar soppnotan. Samma gäller flyg, Malmö-Arlanda med Norweigan är flera hundra kr billigare än SJ och det finns väl bättre saker att göra av sin tid än att sitta på SJs stinkande gamla tåg och leka miljöpartist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in