2009-10-06, 11:03
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrokaka
För er som hatar SJ kommer förmodligen in en ny aktör med i spelet Tyska DB som vill konkurera med SJ då det är avtal från med 1 october fritt fram för andra tågbolag att köra tåglinjer runt om sverige. Står med i Aftonbladet.....
Kul att du uppmärksammade detta i AB. Finns bättre källor

Tågmarknaden kommer som sagt bli fri. Veolia kör redan sträckor och det finns flertalet andra intressenter förutom DB t ex NSB, DSB, Arriva. DB kommer troligtvis komma och köra över SJ totalt. Nya bra tåg och punktlighet är något som de kommer konkurrera med. Veolia har gjort bort sig hittills.

Det kommer bli intressant att se hur kontrakten fördelas med lukrativa linjer och mindre attraktiva. Tidschemat och antal och linjer kan helt klart vara värt att reglera. Detta tillsammans med att glest trafikerade sträckor grupperas in i paket med de som är mer lukrativa. Underhåll och dylikt ska givetvis också regleras så att vi inte får en situation som de haft i England.
Citera
2009-10-06, 17:50
Bannlyst
Hur blir det med biljetter då? Känns inte som att DB kan konkurrera med SJ som har avtal med de flesta mindre bolagen om gemensamma månadskort och liknande...
Citera
2009-10-06, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Nu vet jag inte huruvida loken var möjliga att använda eller ej, men det är inte så enkelt som att bara köra fram ett lok som står parkerat. Du vet jag inte lokets staus eller dess planer. SJ har en restidsgaranti, finns mer på deras hemsida, du får själv läsa om du har rätt till ersättning eller ej. Detta är något som Veolia inte har.

Kollade upp den, den var totalt värdelös. Typ: Du får en ny biljett om tåget är mer än en timma försenat, pendlare inget alls.
Citera
2009-10-06, 19:29
Medlem
[EcO]s avatar
Den senaste veckan mellan Västerås-Stockholm har det varit extrakontroller av biljetterna då det kommer runt 3st kärringar, och man måste visa ID-kort och allt. Bättre man sänker priserna istället för att betala dyra kontrollantkärringar!
Citera
2009-10-06, 20:51
Medlem
Det är billigare att flyga t/r till Göteborg från Stockholm än att åka med SJ t/r.
Citera
2009-10-06, 21:15
Medlem
zelamers avatar
Det som väckte mitt SJ-hat var ett års daglig pendling mellan min hembyhåla i västraste sörmland och Norrköping under 2004-2005.

Jag förde statistik på förseningar. Med försening menas en avgång senare än fem minuter efter tidtabellen. Fyra dagar av fem var tåget försenat på minst en avgång. Minst en dag i veckan under vintern var tåget minst 20 minuter försenat på morgonen. Det innebar att jag missade tågbytet i Katrineholm och kom till Norrköping ca 40 minuter senare än planerat. Detta på en resa som normalt tog ca 65 minuter.

Stod ut i ett år som sagt, och sedan flyttade jag till Norrköping för att slippa pendlingen. Pallade inte med stressen. Nu är jag färdigstuderad och bilförsedd så SJ tjänar väldigt sällan pengar på mig. Tåget är framtidens fortskaffningsmedel? Jag bävar.
Citera
2009-10-07, 10:48
Medlem
Bryshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Det är billigare att flyga t/r till Göteborg från Stockholm än att åka med SJ t/r.

Räknar du med eventuella resekostnader till och från flygplatsen?

Hursomhelst hatar jag SJ också, deras Stockholm - GBG tåg är OK dock. Väldigt sällan förseningar. Denna rutt har jag åkt i snart 2 års tid. Säkert 25-30 gånger.

Pendla ett tag mellan Stockholm - Västerås. Där hade jag väldigt lika erfarenheter som Zelamer, försenat VARJE jävla dag. Allt från 5-20 minuter.
Citera
2009-10-07, 12:23
Medlem
Synergys avatar
Enda jag har att gnälla på är att deras biljetter är orimligt dyra, speciellt nu när man inte kan ordna biljetter i andra hand.
Citera
2009-10-07, 16:25
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryshan
Räknar du med eventuella resekostnader till och från flygplatsen?

Väljer man att resa i början på Jan, är det just nu 400kr billigare (inklusive till/från flygplatsen) med SAS jämfört med SJ
Citera
2009-10-07, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Väljer man att resa i början på Jan, är det just nu 400kr billigare (inklusive till/från flygplatsen) med SAS jämfört med SJ

Sjukt.
Citera
2009-10-08, 21:00
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Kollade för att se om det stämmer:
SAS kostade 959:- ToR Gbg-Sthlm Måndag den 4:e Januari
SJ kostade 190:- ToR Gbg-Sthlm Måndag den 4:e Januari

Då är ändå inte transfer till och från flygplatserna inräknade.
Citera
2009-10-25, 12:16
Medlem
boll-svantes avatar
Man blir ju lack bara man läser den här artikeln:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6012278.ab

Killen hade löst speciell handikappsbiljett, men kom inte fram p.g.a. att alla i personalen tydligen var korkade. Han inte bara missade festen han skulle till, han erbjöds inte ens pengarna tillbaka!

SJ är avskum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in