• 1
  • 2
2009-09-06, 17:21
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
I Sverige skulle jag anse mig själv som ekonomiskt oberoende med cirka 7-10 miljoner. I vilket land i världen skulle det krävas minst pengar och hur mycket skulle det krävas för att vara ekonomiskt oberoende och samtidigt ha en likvärdigt levnadsstandard som i Sverige?

Uteslutna är länder som är totalt havererade, Somalien och liknande.

Länder som dyker upp spontant är vissa östasiatiska länder såsom, Malaysia, Thailand, Vietnam etc.

Sydamerika, Afrika?

Njaa, 7-10 miljoner kommer man inte långt på om man ska kalla sig ekonomiskt oberoende.

Lägg gärna på två extra nollor så kan man kalla sig ekonomiskt oberoende.
7-10 miljoner är ett stort fint hus vid kusten och med stor tomt.
Sen är pengarna borta..
Citera
2009-09-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Njaa, 7-10 miljoner kommer man inte långt på om man ska kalla sig ekonomiskt oberoende.

Sen är pengarna borta..

man behöver inte ha ett stort hus vid kusten för att vara ekonomisk oberoende.
säg ett hus, en bil. mat plus pengar över till nöjen.
Citera
2009-09-06, 17:45
Medlem
han ekonomen på fredirk och filips boston tea party sa att man minst borde ha 500miljoner kronor för att få kalla sig ekonomiskt oberoende, som sagt innan är man ekonomiskt oberoende när räntan på pengarna du har gör att du kan leva ett riktigt gott liv utan att ta av dina egna pengar
Citera
2009-09-06, 17:49
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daltoncity
han ekonomen på fredirk och filips boston tea party sa att man minst borde ha 500miljoner kronor för att få kalla sig ekonomiskt oberoende, som sagt innan är man ekonomiskt oberoende när räntan på pengarna du har gör att du kan leva ett riktigt gott liv utan att ta av dina egna pengar

500 miljoner....

Har du en avkastning som är 1 % högre än inflationen med dom pengarna så kan du alltså spendera över 400 000 i månaden. Ekonomen måste antingen vara en idiot eller ha extremt dyra vanor.
Citera
2009-09-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Sen är pengarna borta..

Hur tänker du nu? Med 10 miljoner är du mer än ekonomiskt oberoende för fan. Räknar man med 5% ränta pr år så har du 41000kr i månaden på avkastningen. Hur är det INTE oberoende? Personligen hade jag varit oberoende med 5 milla.
Citera
2009-09-06, 17:51
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
500 miljoner....

Har du en avkastning som är 1 % högre än inflationen med dom pengarna så kan du alltså spendera över 400 000 i månaden. Ekonomen måste antingen vara en idiot eller ha extremt dyra vanor.
Fast för att vara ekonomiskt oberoende så ska du ju kunna ha dyra vanor utan att det drabbar ditt konto.

Ska man vara riktigt jävlig så skulle man ju lätt kunna blåsa 400K i månaden.
Citera
2009-09-06, 17:55
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Hur tänker du nu? Med 10 miljoner är du mer än ekonomiskt oberoende för fan. Räknar man med 5% ränta pr år

Vart får du 5 % i ränta?

Citat:
Ursprungligen postat av submar12
så har du 41000kr i månaden på avkastningen. Hur är det INTE oberoende? Personligen hade jag varit oberoende med 5 milla.

Före skatter och annat trams ja. Med 5 miljoner hade du med 5 procents avkastning (efter inflation!!) haft 15 000 kronor att leva på per månad. Det är lite skillnad.
Citera
2009-09-06, 17:58
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Fast för att vara ekonomiskt oberoende så ska du ju kunna ha dyra vanor utan att det drabbar ditt konto.

Ska man vara riktigt jävlig så skulle man ju lätt kunna blåsa 400K i månaden.

Nej, ekonomiskt oberoende handlar inte om att kunna ha dyra vanor. Bara om att kunna leva på avkastningen ens pengar ger. De flesta i Sverige spenderar inte 400k i månaden och behöver således inte sådana summor för att vara EO.
Citera
2009-09-06, 18:03
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Nej, ekonomiskt oberoende handlar inte om att kunna ha dyra vanor. Bara om att kunna leva på avkastningen ens pengar ger. De flesta i Sverige spenderar inte 400k i månaden och behöver således inte sådana summor för att vara EO.
För mig betyder ekonomiskt oberoende om att jag ska kunna leva som jag vill och köpa precis vad jag vill utan att bry mig om vad det kostar.

Först då är man ekonomiskt oberoende enligt mig.
Citera
2009-09-06, 18:04
Medlem
Lommis avatar
Citat:
För mig betyder ekonomiskt oberoende om att jag ska kunna leva som jag vill och köpa precis vad jag vill utan att bry mig om vad det kostar.

Först då är man ekonomiskt oberoende enligt mig.

Nej, då är man extremt rik.
Citera
2009-09-06, 18:06
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Nej, då är man extremt rik.
Men de som är extremt rika är väl per definiton ekonomiskt oberoende?
Citera
2009-09-06, 18:10
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Men de som är extremt rika är väl per definiton ekonomiskt oberoende?

Inte nödvändigtvis. Ta Mike Tyson, han har ju varit rik, kanske inte extremt rik alá Bill Gates men ändå.

Tyson är såvitt jag förstått det nu i princip utblottad. Detta pga av att han spenderade mer än vad hans pengar avkastade. Alltså var han inte ekonomiskt oberoende.

Jag däremot som gärna nöjer mig med att spendera 15-20 tusen i månaden kan vara ekonomiskt oberoende med betydligt mindre pengar än vad Tyson hade.
Senast redigerad av Lommi 2009-09-06 kl. 18:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in