2009-09-06, 19:58
Medlem
Ferres avatar
Hej, har just nu ett vanligt Nordea konto. Personkonto är det. Jag har i framtiden tänkt att börja med sparande, i form av vanlig insättning var och varrannan månad eller liknande och aktier.

Vilken typ av konto ska man välja och vilken bank är bäst? Är det förmånskonto eller?
Citera
2009-09-06, 21:28
Medlem
LordPansars avatar
Jag har två sparkonton på Ikanobanken (ett för öronmärkta körkortspengar och ett för allmänna sparpengar). Tycker det funkar helt ok. Dock så är det rörlig ränta på dessa konton, som inte är alltför hög i dessa dagar...

Dock så man binda pengar av ett visst belopp till ett konto för att komma upp i de riktigt bra räntorna.
Citera
2009-09-07, 11:45
Medlem
Ferres avatar
Finns det inga andra banker som är bra? Vilken typ av konto ska man ta? Förmånskonto kanske?
Citera
2009-09-07, 13:32
Medlem
miqqqas avatar
Vill du ha mer aktivt sparande än att ha ett vanligt sparkonto i en bank (fonder, aktier osv) så kolla upp olika banker, deras fondutbud, aktiecourtage och liknande. Själv har jag mitt sparande på Avanza. (aktie/fondkonto för långsiktigt sparande och sparkonto för någorlunda lättillgängliga sparpengar vid behov).

Jag gillar att inte ha sparpengarna på samma bank som lönekontot för då kan jag inte bara föra över lite pengar för jag ska gå ut/shoppa eller liknande. Kräver mer planering och därmed mer eftertanke -> jag avstår att använda sparpengar Värt att tänka på hur du är med sådant också!
Citera
2009-09-07, 17:04
Medlem
Har mina pengar på Sevenday, 2,5% ränta är helt okej. Dom hade högsta räntan när jag skaffade kontot men nu har dom sänkt och Hoist har tagit första platsen, men rekommenderar båda, då har du sparandet separat och kan inte få tag på dom lika snabbt plus att man tänker inte på det så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in