Citat:
Ursprungligen postat av bossepersson
Jag har en Acer TM8371G som innehåller ett Intel Mobility 4 Series Chipset., och ett ATI Radeon Mobility HD 4330.
Om jag har förstått det hela rätt skall med med ATIs CrossFire teknik kunna använda båda grafikchipen samtidigt för bättre prestanda, eller byta mellan dom för att tex spara batteri.
Jag verkar ha probelm att få detta att fungera.
I BIOS har jag en inställningar som påverkar det.
Switchable Graphics heter inställningen, och man har två valmöjligheter, Discrete eller Switchable.
Kör jag på Discrete hittar datorn bara ATI-chipet.
Jag antar att man skall ha det inställt på Switchable om man vill kunna byta mellan grafikchipen.
Ställer jag den på Switchable händer följande:
Windows använder nu Intels chip som default, men hittar även ATI-chipet.
Kollar jag i Device Manager finns båda grafikchipen där, dock klagar ATIchipet på att "This device cannot start. (Code 10)".
Lika s är det om jag startar Catalyst Control Center. Intelchipet är det som är igång, och jag hittar inga inställningar där för CrossFire.
Hur får jag CrossFire att fungera?
Det är ju småstörigt att behöva gå in i Bios varje gång och ändra för att få det ena eller det andra att fungera.
Kan det bero på dåliga drivrutiner för Windows 7?
Crossfire kräver 2 grafikkort av samma typ (exempelvis 2st 4850). CrossfireX kan samköra olika ATI-grafikkort, t.ex. ett 4890 och ett 4850. Du har ett intel och ett ATI. Crossfire kommer inte in i den diskussionen så vitt jag fattat det. Men det kan ju finnas någon annan teknik som gör det du beskriver, jag är tveksam till om den heter Crossfire dock.
/Hast