2009-09-06, 00:21
Har haft lite ont längst in i munnen några dagar, haft det innan så aldrig reagerat.

Dock bestämde jag mig för att kolla om jag har ett sår där inne, såg då att jag har en liten visdomstand på G. Syns väldigt lite, kanske en cirkel på 2-3mm i diameter.

Är det normalt att bara en sådan liten bit kommer upp eller kommer hela tanden att ploppa upp med tiden?
Citera
2009-09-06, 00:24
Medlem
Bergsmongos avatar
Har du tur så växer den ut i sin fulla prakt... har du otur gör den det inte... :/
Citera
2009-09-06, 00:25
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkowitz
Har haft lite ont längst in i munnen några dagar, haft det innan så aldrig reagerat.

Dock bestämde jag mig för att kolla om jag har ett sår där inne, såg då att jag har en liten visdomstand på G. Syns väldigt lite, kanske en cirkel på 2-3mm i diameter.

Är det normalt att bara en sådan liten bit kommer upp eller kommer hela tanden att ploppa upp med tiden?

Den kommer mest sannolikt att komma ut Om det blir för trångt får du ont och går till tandläkaren
Citera
2009-09-06, 00:29
Medlem
Flytande_argots avatar
För mig tog det lång tid innan de kom fram helt - de ploppar ju inte upp på en vecka.

Försök vara noga med att borsta där trots att tandköttet blöder lite och det gör ont. Jävligt lätt att man får hål i dem eftersom de sitter lite dolda och bakterierna kan härja fritt.

Mina visdomständer i överkäken var rätt fulla med hål när jag väl gick till tandläkaren efter fjorton års uppehåll så det var bara att dra ut dessa. De i underkäken har jag kvar.
Citera
2009-09-06, 01:51
Medlem
Jag är i precis samma situation som TS, två "taggar" av min ena visdomstand i underkäken har kommit upp, men sen verkar tillväxten ha stannat av .
Citera
2009-09-06, 07:40
Medlem
Mina syntes bara lite ibland, ibland var de borta... De höll på att åka upp och ner jätte länge innan de tillslut höll sig uppe...
Citera
2009-09-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkowitz

Det mest troliga är att tanden sakta men säkert spränger tandköttsbarriären och kommer fram av sig själv.

Det händer ibland att tandköttet är så tjockt och framförallt hårt så att tanden trycker på och trycker på utan att orka tränga igenom.
Då kan det bli aktuellt att åka till tandläkaren för att skära upp tandköttet så tanden har en chans att komma upp.
Citera
2009-09-06, 11:41
jag är 25år, så var helt säker jag skulle slippa problem med visdomständer ;(

Iaf ser/känner jag bara visdomstanden på en sida, så antar att den är sugen på att komma upp. Har aldrig borstat noga där, så tur att man upptäckte det.
Citera
2009-09-06, 14:14
Medlem
Stryops avatar
Precis som "Flytande_argot" sa,så är det viktigt att du borstar på visdomstanden din. En bekant till mig hade oturen att personens visdomstand växte under en annan frisk tand. Det resulterade med att några utdragna tänder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in