2009-09-05, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aphyro
nja vet inte men vem fan orkar gå ner i tvätt stugan efter varje jävla pass o tvätta
Det är såna som dig som gör att man avskyr grapplingpass. Ligga i en triangel med någons stinkande svettpung under näsan är fan en orättvisare situation än att som lättviktare möta en tungviktare på steroider.

Så jävla jobbigt är det inte att lägga träningskläderna i blöt i badkar/handfat med lite tvättmedel i en stund, krama ur skiten och hänga på tork.
Citera
2009-09-05, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Det är såna som dig som gör att man avskyr grapplingpass. Ligga i en triangel med någons stinkande svettpung under näsan är fan en orättvisare situation än att som lättviktare möta en tungviktare på steroider.

Så jävla jobbigt är det inte att lägga träningskläderna i blöt i badkar/handfat med lite tvättmedel i en stund, krama ur skiten och hänga på tork.

tss jag tvättar alltid mina klädder eller mamma gör d och jag kommer alltid med rena klädder på brottnings passen mina :/
Citera
2009-09-05, 23:57
Medlem
Danolocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Nu är jag BJJ noob, men är det inte att rekomendera att tvätta GI'n efter varje pass pga infektionsrisker m.m? Eller är det överkurs?

Tyvärr är det undantag, snarare än regel att tvätta GI:n efter varje träningspass. Skulle tippa att de flesta av mina träningskamrater tvättar deras GI ungefär 2-3 ggr per månad, och då med 4 pass i veckan.
Dock så har vi en tyst "överenskommelse" att alltid ha t-shirt/rashguard under GI:n.

Sen är det ju jävligt individuellt hur mycket man svettas samt hur svettet luktar... Då BJJ fortfarande är lite av en "machosport" (kanske lite att ta i, men ändå) så ska det stinka lite i lokalen. I min klubb är det mest väsentliga att mattan tvättas under daglig basis.

När man precis tvättat sin GI får man ibland gliringar typ:- Värst vad vit och ren du var idag då.- Har du blivit degraderad lr (när bältet ser ljusare ut än det är) ...

Men främst ser jag det som en bekvämlighetsfråga snarare än en hygienfråga. Är så jävla obekvämt att ha på sig samt mäta ngn med en stel nytvättad GI.
Citera
2009-09-05, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danoloco
Tyvärr är det undantag, snarare än regel att tvätta GI:n efter varje träningspass. Skulle tippa att de flesta av mina träningskamrater tvättar deras GI ungefär 2-3 ggr per månad, och då med 4 pass i veckan.
Dock så har vi en tyst "överenskommelse" att alltid ha t-shirt/rashguard under GI:n.

Sen är det ju jävligt individuellt hur mycket man svettas samt hur svettet luktar... Då BJJ fortfarande är lite av en "machosport" (kanske lite att ta i, men ändå) så ska det stinka lite i lokalen. I min klubb är det mest väsentliga att mattan tvättas under daglig basis.

När man precis tvättat sin GI får man ibland gliringar typ:- Värst vad vit och ren du var idag då.- Har du blivit degraderad lr (när bältet ser ljusare ut än det är) ...

Men främst ser jag det som en bekvämlighetsfråga snarare än en hygienfråga. Är så jävla obekvämt att ha på sig samt mäta ngn med en stel nytvättad GI.

villken grad har du i bjj då?
Citera
2009-09-06, 00:10
Medlem
Citat:
nja vet inte men vem fan orkar gå ner i tvätt stugan efter varje jävla pass o tvätta

Är ju därför man har flera gis...

Personligen känns det skabbigt och riskabelt att inte tvätta gi varje gång, men vissa klubbar kanske tycker att ett årligt staffylokock utbrott är helt i sin ordning?
Citera
2009-09-06, 00:12
Medlem
LordPansars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esbjorn
Har du vit GI kör den i klorin.

Det är oftast det är som är lösningen. Alternerar mellan två par byxor under veckans träningar (behöll byxorna från min gamla gi när jag köpte en ny), varvid jag lägger det "använda" paret i en skvätt klorin när jag kommer hem.

Min tanke var dock att det kanske finns en profylaktisk lösning på problemet. Talkpuder kan man ju använda mot infanterield, det kanske funkar mot rövsvett likaså?

Som vissa har påpekat, så tycker även jag att personlig hygien är viktigt att hålla på för sina träningskamraters skull. Jag personligen bryr mig inte om min partner luktar svett, men jag förstår att andra inte gillar det.
Citera
2009-09-06, 00:12
Medlem
Danolocos avatar
Citat:
villken grad har du i bjj då?

Lila, fast det ser numera ut som ett blåaktigt bälte...
Citera
2009-09-06, 00:13
Medlem
Prometeuss avatar
Ookej, så ni tycker man ska fixa tvättid 5-6 ggr i veckan? Lägga i blöt funkar inte eftersom den inte hinner torka till dagen därefter då, även om jag köpte en gi till, vilket är planerat så skulle det bli svårt att hinna.

Angående svetten så har jag inte mycket till tips, har använt allt som finns, inget hjälper speciellt bra.
Citera
2009-09-06, 00:16
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Ookej, så ni tycker man ska fixa tvättid 5-6 ggr i veckan? Lägga i blöt funkar inte eftersom den inte hinner torka till dagen därefter då, även om jag köpte en gi till, vilket är planerat så skulle det bli svårt att hinna.

Angående svetten så har jag inte mycket till tips, har använt allt som finns, inget hjälper speciellt bra.
Tränar du BJJ 6 gånger i veckan?
Har du 2 gis så bör det inte vara några problem att handtvätta och hänga upp.
Citera
2009-09-06, 00:22
Medlem
Danolocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken

Inte för att vara en moralkärring, men att låta sin GI ligga i tvättmedel och sedan bara vrida ur vattnet låter inte särskilt sunt. Läste nyligen en artikel om att de flesta tvättmedel innehåller många cancerogena ämnen. Hellre lite/mycket svettlukt än cancer...

Sen så blir man ju sporrad av svettlukt, man går in för avslut snabbare bara för att slippa doften...
Citera
2009-09-06, 00:28
Medlem
fugus avatar
Handlar det verkligen om svettlukt? Jag tänker mer på att svinkoppor och diverse infektioner inte är så jävla nice att plocka på sig.
Citera
2009-09-06, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danoloco
Lila, fast det ser numera ut som ett blåaktigt bälte...

ok nice då äru me andra ord ruskigt bra på o submitta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in