Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Nu är jag BJJ noob, men är det inte att rekomendera att tvätta GI'n efter varje pass pga infektionsrisker m.m? Eller är det överkurs?
Tyvärr är det undantag, snarare än regel att tvätta GI:n efter varje träningspass. Skulle tippa att de flesta av mina träningskamrater tvättar deras GI ungefär 2-3 ggr per månad, och då med 4 pass i veckan.
Dock så har vi en tyst "överenskommelse" att alltid ha t-shirt/rashguard under GI:n.
Sen är det ju jävligt individuellt hur mycket man svettas samt hur svettet luktar... Då BJJ fortfarande är lite av en "machosport" (kanske lite att ta i, men ändå) så ska det stinka lite i lokalen. I min klubb är det mest väsentliga att mattan tvättas under daglig basis.
När man precis tvättat sin GI får man ibland gliringar typ:- Värst vad vit och ren du var idag då.- Har du blivit degraderad lr (när bältet ser ljusare ut än det är) ...
Men främst ser jag det som en bekvämlighetsfråga snarare än en hygienfråga. Är så jävla obekvämt att ha på sig samt mäta ngn med en stel nytvättad GI.