• 1
  • 2
2009-09-05, 19:29
Medlem
Gungdungkungs avatar
WTF!

Läser statsvetenskap och får ut en fil. kand, vilket står för FILOSOFIE. Ja ni hör själva hur det låter. Men pol. kand är väl även det statsvetenskap?

Så varför får jag ut något som låter så löjligt som FILOSOFIE KANDIDAT medans andra med samma huvudämne får ut Politics kand. För att inte nämna den engelska beteckningen... blir min Bachelor of Science, medans pol. kand Bachelor of Political Science, SOM ATT DET INTE ÄR DET JAG HAR STUDERAT DÅ? Nej, jag har ju en kandidatexamen i VETENSKAP, jag är

_GANSKA BRED_!
Citera
2009-09-05, 19:49
Bannlyst
Kollat upp före?

Känns som om du borde ha koll på detta efter 3-4 år på universitetet...? Eller?

Vet att detta inte gav dig något, men kanske någon efterföljande kan lära sig något av detta...?!
Citera
2009-09-05, 19:57
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badodds
Känns som om du borde ha koll på detta efter 3-4 år på universitetet...? Eller?

Vet att detta inte gav dig något, men kanske någon efterföljande kan lära sig något av detta...?!

Som tur är har jag precis påbörjat mitt första år.

Men när jag valde att läsa STATSVETENSKAP, då trodde jag äevn att jag skulle göra det! Men nu visar det sig att det finns två olika? Alltså vill jag veta skillnaden, ifall fil, resp. pol. ser sämre/bättre ut, etc...

Har letat via nätet vad skillnaden är men det står ingenstans, så om någon vänlig själ skulle kunna förklara blir jag väldigt lycklig då jag slipper besöka en studievägledare!
Citera
2009-09-05, 20:50
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Som tur är har jag precis påbörjat mitt första år.

Men när jag valde att läsa STATSVETENSKAP, då trodde jag äevn att jag skulle göra det! Men nu visar det sig att det finns två olika? Alltså vill jag veta skillnaden, ifall fil, resp. pol. ser sämre/bättre ut, etc...

Har letat via nätet vad skillnaden är men det står ingenstans, så om någon vänlig själ skulle kunna förklara blir jag väldigt lycklig då jag slipper besöka en studievägledare!

Vilket universitet läser du på?

Läser du fristående kurser eller program? Vilka andra kurser har du tänkt lägga in i din examen förutom statsvetenskap?
Citera
2009-09-05, 21:18
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Vilket universitet läser du på?

Läser du fristående kurser eller program? Vilka andra kurser har du tänkt lägga in i din examen förutom statsvetenskap?

Program, HiK.
Citera
2009-09-05, 21:27
Medlem
Suggans avatar
Måste ju handla om vad "huvudämnet" för din utbildning är och därmed så blir det en annan slags kandidatexamen, eller är jag helt ute o flaxar?
Citera
2009-09-06, 00:57
Medlem
Det är lite olika för olika universitet, men en pol. kand. innehåller för det mesta utöver 90hp statskunskap 60hp nationalekonomi och 30hp statistik, med vissa variationer, på vissa universitet räcker det t.ex. med 15hp statistik. En examen med statsvetenskap som huvudämne men med andra ämnen än nationalekonomi och statistik blir alltså inte en pol. kand. utan en fil. kand. med huvudämne statsvetenskap.

Värt att veta att en pol. kand. även kan ha nationalekonomi som huvudämne (90hp) och då istället statsvetenskap som sidoämne (60hp). På vissa universitet, t.ex. Göteborgs universitet, kan en pol. kand. även ha vissa andra sidoämnen så som psykologi eller företagsekonomi.

Om pol. kand. eller fil. kand. är bäst beror givetvis på vad dina syften är. Pol. kand. (eller egentligen pol. mag., som ju inte finns längre.) är vad majoriteten av alla utredare vid statliga myndigheter har i bagaget, helt enkelt för att statsvetenskap, nationalekonomi och statistik är de ämnen som behövs vid den typen av uppgifter. Andra uppgifter kräver istället andra saker, vad läser du på de 90hp som du inte läser statsvetenskap?
Senast redigerad av pojke 2009-09-06 kl. 01:00.
Citera
2009-09-06, 01:27
Medlem
Skönt att veta att folk kollar upp vad de läser innan de börjar på universitetet, ähh varför ha koll på vilken examen jag får.
Citera
2009-09-06, 09:36
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Program, HiK.

Du läser ingen nationalekonomi, ingen statistik och ingen förvaltningsrätt. Ditt prorgram skiljer sig alltså väldigt mycket från ett normalt pol kand/pol mag program. (Se Pojkes förklaring här ovan.)
Citera
2009-09-06, 11:02
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Det är lite olika för olika universitet, men en pol. kand. innehåller för det mesta utöver 90hp statskunskap 60hp nationalekonomi och 30hp statistik, med vissa variationer, på vissa universitet räcker det t.ex. med 15hp statistik. En examen med statsvetenskap som huvudämne men med andra ämnen än nationalekonomi och statistik blir alltså inte en pol. kand. utan en fil. kand. med huvudämne statsvetenskap.

Värt att veta att en pol. kand. även kan ha nationalekonomi som huvudämne (90hp) och då istället statsvetenskap som sidoämne (60hp). På vissa universitet, t.ex. Göteborgs universitet, kan en pol. kand. även ha vissa andra sidoämnen så som psykologi eller företagsekonomi.

Om pol. kand. eller fil. kand. är bäst beror givetvis på vad dina syften är. Pol. kand. (eller egentligen pol. mag., som ju inte finns längre.) är vad majoriteten av alla utredare vid statliga myndigheter har i bagaget, helt enkelt för att statsvetenskap, nationalekonomi och statistik är de ämnen som behövs vid den typen av uppgifter. Andra uppgifter kräver istället andra saker, vad läser du på de 90hp som du inte läser statsvetenskap?

30hp - filosofi, idéhistoria, samhällsteori
30hp - engelska

Sånt där skit!
Citera
2009-09-06, 11:28
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
30hp - engelska

Sånt där skit!

Ditt eget fel
Citera
2009-09-06, 11:48
Medlem
Citat:
30hp - engelska

Sånt där skit!

Spontant får jag säga att en kandidatutbildning i statsvetenskap som har med engelska - eller språk över huvud taget - inte kommer vara så konkurrenskraftig över huvud taget. Språk förutsätts man givetvis kunna som statsvetare och får alltså läras in utanför examen, i ens examen bör bara relevanta ämnen finnas med. Antingen som en pol. kand. eller 90hp statsvetenskap och 90hp i något annat relevant ämne. Låt mig gissa, examen från detta program består av fyra grundkurser, en fortsättningskurs och en fördjupning?

HiK känns inte heller som något en arbetsgivare ser som en kvalitetsstämpel. Detta beror dock givetvis på vad du har för mål med dina studier. Vad vill du jobba med i framtiden? Var?
Senast redigerad av pojke 2009-09-06 kl. 11:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in