Jo det är så att mina volymknappar fungerar ej när jag kör fluxbox(De fungerar i GNOME och KDE), har någon, något tips på hur man kan lösa det?
Eller vet någon i alla fall hur jag kan ta reda på vad knapparna heter så jag kan på något sätt binda dem till något kommando?
Just nu använder jag Alsamixer och ändrar då därifrån, men det känns ibland lite småjobbigt, samt så vill jag även att typ min syster eller min flickvän skulle hjälpligt kunna använda datorn, och de vet knappt hur man öppnar webbläsaren, så det behöver vara så lätt som möjligt allting.
Visst så kan jag ju bara starta om till KDE eller något, men ibland vill de ju bara låna datorn när den är igång, och det känns ju onödigt att behöva göra så.
xev ger dig keycodes. xmodmap låter dig binda dem till olika tangenter, ex /usr/X11R6/bin/xmodmap -e "keycode 160 = F21 fönsterhanteraren låter dig göra shortkeys av de tangenterna som exekverar, exempelvis amixer för att ändra volymen.
xev ger dig keycodes. xmodmap låter dig binda dem till olika tangenter, ex /usr/X11R6/bin/xmodmap -e "keycode 160 = F21 fönsterhanteraren låter dig göra shortkeys av de tangenterna som exekverar, exempelvis amixer för att ändra volymen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!