2009-09-05, 12:25
Medlem
Ska börja döma lite matcher i korpen och har ingen som helst erfarenhet sen tidigare. Nåt jag behöver tänka på? Alltifrån hur jag ska vinka och skrika till vad jag bör ha för attityd mot spelarna. Kollar en del fotboll, men har jävligt dålig koll på vad mannen med korten ska göra
Citera
2009-09-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Ska börja döma lite matcher i korpen och har ingen som helst erfarenhet sen tidigare. Nåt jag behöver tänka på? Alltifrån hur jag ska vinka och skrika till vad jag bör ha för attityd mot spelarna. Kollar en del fotboll, men har jävligt dålig koll på vad mannen med korten ska göra

eftersom det är korp så kör bara på, var uppmärksam vid kanterna.
Citera
2009-09-05, 12:49
Medlem
Niths avatar
låt det inte gå över gränsen, tänk på att folk bara är där för att HA KUL

inga dryga jävla regler så kanske du slipper onödigt tjafs, kanske prata lite mer avslappnat och inte vara så jävla spänd

/alltför mycket erfarenhet av waaay serious domare i lägre divisioner
Citera
2009-09-05, 13:57
Medlem
Många kommer skälla på dig, var beredd på det. Var tuff, rättvis och hård mot de jävlar som kallar dig för "jävla hora"
Citera
2009-09-05, 16:19
Medlem
Ari.Golds avatar
Var benhård med "fördel av bollen"-regeln och blås inte offside om du är osäker.
Friläge = INTE offside.
Citera
2009-09-05, 16:37
Medlem
wernblom88s avatar
Blås inte sönder matchen, snacka med spelarna och säg vad du blåste för om du ifrågasätts, håll dig nära spelet, våga erkänna om du gjort fel, gör det inte för pengarna.
Citera
2009-09-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Blås inte sönder matchen, snacka med spelarna och säg vad du blåste för om du ifrågasätts, håll dig nära spelet, våga erkänna om du gjort fel, gör det inte för pengarna.
Hade lite fritid över och polare som spelar, så det är det det hänger på. Kan det inte bli att folk käftar mer om man tar diskussioner om allt man gör? Tack för tipsen annars, har lite bättre koll nu iaf.
Citera
2009-09-12, 08:23
Medlem
Momo Hästhufvuds avatar
Jag anser att man inte ska "bjuda in" till diskussioner. Precis som du är inne på.

Mina bästa tips:
  • Håll dej nära spelet, utan att vara i vägen...
  • Blås ordentligt i pipan. Låter du tveksam kommer dom gnälla även om du har rätt...
  • Låt inte matchen gå ur styr! Blås hellre en gång för mycket och var sparsam med att ge fördel. Det är korpen vi talar om. Tror många på den nivån hellre tar en frispark än en halvtaskig fördel.

Lycka till!
Citera
2009-09-12, 09:56
Medlem
Forulfs avatar
Mitt viktigaste tips till dig är att du ska ha en ödmjuk attityd till spelarna, men en konsekvent bedömningsnivå.

Jag lirar själv innebandy på korpnivå, jag och alla jag pratar med är överrens om att domaren får lägga vilken nivå han vill, det viktiga är att han håller den nivån genom hela matchen! Då lär man sig nivån på första fem minuterna, det ger ett roligare och bättre spel.

Ha även förståelse för om någon spelare blir besviken på själva spelet, och drar ur sig någon svordom. Om han dessutom skriker något åt dig, blås två snabab signaler, kalla till dig honom och säg att du nästa gång visar det gula kortet för honom, istället för att vifta med det direkt. Jag garanterar dig att du vinner båda lagens respekt med det!

Sen kommer du garanterat råka ut för att spelare inte håller med dig i dina domslut, förklara då på ett ödmjukt sätt att du uppfattar saker från din position och situation, och att det är din uppfattning som gäller.

Försök hålla dig till "ödmjuk pondus", då får spelarna sedan respekt för dig och ditt agerande på ett naturligt sätt, och i efterhand kommer alla förstå att du också kan göra fel mellan varven.

Kul att det finns sådana som dig som vill ha sådana uppdrag, Lycka Till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in