Mitt viktigaste tips till dig är att du ska ha en ödmjuk attityd till spelarna, men en konsekvent bedömningsnivå.
Jag lirar själv innebandy på korpnivå, jag och alla jag pratar med är överrens om att domaren får lägga vilken nivå han vill, det viktiga är att han håller den nivån genom hela matchen! Då lär man sig nivån på första fem minuterna, det ger ett roligare och bättre spel.
Ha även förståelse för om någon spelare blir besviken på själva spelet, och drar ur sig någon svordom. Om han dessutom skriker något åt dig, blås två snabab signaler, kalla till dig honom och säg att du nästa gång visar det gula kortet för honom, istället för att vifta med det direkt. Jag garanterar dig att du vinner båda lagens respekt med det!
Sen kommer du garanterat råka ut för att spelare inte håller med dig i dina domslut, förklara då på ett ödmjukt sätt att du uppfattar saker från din position och situation, och att det är din uppfattning som gäller.
Försök hålla dig till "ödmjuk pondus", då får spelarna sedan respekt för dig och ditt agerande på ett naturligt sätt, och i efterhand kommer alla förstå att du också kan göra fel mellan varven.
Kul att det finns sådana som dig som vill ha sådana uppdrag, Lycka Till!