• 1
  • 2
2003-12-22, 14:04
Medlem
Jag har verkligen inget emot nätomröstningar, jag brukar ofta rösta. Men det kan ju inte var NÅGON som tror att resultatet av sådana omröstningar är en vettig bild av verkligheten. Jag misstänker att många, liksom jag, röstar på det alternativ som ser roligast ut. I fallet nedan var ju "Stjäl på annat sätt" klart roligast, och fick alltså min röst. I själva verket köper jag förstås min gran på "torget". Sen glömmer nog Aftonbladet att de som överhuvudtaget röstar på nätet inte direkt är respresentativa för det svenska folket.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...409310,00.html
Citera
2003-12-22, 14:12
Medlem
Faroths avatar
...och man undrar vad man får ut av att veta hur Aftonbladets nätläsare införskaffar sina julgranar.

Aftonbladet har omröstningar till var och varannan artikel de publicerar nu för tiden.
Citera
2003-12-22, 14:17
Medlem
Såg nu att 4% hade röstat på "skaffar på annat sätt". Vad i h-e menar de? Vad finns det för alternativ? Hyra en gran? Låna en gran? Inbilla sig att man har en gran? Alla möjligheter att skaffa sig en gran verkar väl rätt täckta med de övriga alternativen.
Citera
2003-12-22, 14:19
Medlem
Faroths avatar
Ja, man kan ju faktiskt bygga sig en hederlig gammal gran !
Citera
2003-12-22, 14:58
Medlem
Omröstningar är ett bra sätt att kartlägga sina läsare och skapa ett intresse för artiklarna, de ger er en möjlighet att ventilera era åsikter. Och det skapar irritation om omröstningen inte går i enlighet med era åsikter vilket är utmärkt då en upprörd läsare är en intresserad läsare. De vill ha en reaktion, och den sämsta reaktion är ingen reaktion alls. Eftersom det är detsamma som ointresse.

Det är även ett bra verktyg för att påverka politiker, eftersom de också läser AB på nätet och då ser ungefär hur fåren tycker i vissa frågor.

Jag hoppas dessa politiker är medvetna om att de flesta röstar innan de läst artikeln...

Och då AB får sina inkomster ifrån banners är det ju perfekt om man vill skräddarsy annonserna för läsarna.

Jag vet inte om de gör detta, men jag skulle inte bli förvånad om så var fallet.

Har du använt samma ip-adress en längre tid och röstat i många omröstningar så vet dessa tidningar ganska bra vad personen bakom ip-adressen kan tänkas vara intresserad av för reklam.

Har du dessutom skrivit under en namninsamling, t.ex. då Tumbafallet var veckans "upprörande" nyhet så har de förstås även ditt namn och kanske även adress och telefonnummer.
Citera
2003-12-22, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mongobongo3
Jag har verkligen inget emot nätomröstningar, jag brukar ofta rösta. Men det kan ju inte var NÅGON som tror att resultatet av sådana omröstningar är en vettig bild av verkligheten. Jag misstänker att många, liksom jag, röstar på det alternativ som ser roligast ut. I fallet nedan var ju "Stjäl på annat sätt" klart roligast, och fick alltså min röst. I själva verket köper jag förstås min gran på "torget". Sen glömmer nog Aftonbladet att de som överhuvudtaget röstar på nätet inte direkt är respresentativa för det svenska folket.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...409310,00.html

Min favoritdisneyfigur Papegojan Jago från Alladin fanns inte med i omröstningen om disneyfavoriten så det fick vara för min del.
Citera
2003-12-22, 21:25
Medlem
Johabbed bin Laugssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvertejp
Min favoritdisneyfigur Papegojan Jago från Alladin fanns inte med i omröstningen om disneyfavoriten så det fick vara för min del.

Däremot fanns Rödöuvan med. När fan har Disney gestaltat Rödluvan?
Citera
2003-12-23, 01:28
Medlem
unikums avatar
fel citat blä glöm
Citera
2003-12-23, 01:30
Medlem
unikums avatar
Citat:
Såg nu att 4% hade röstat på "skaffar på annat sätt". Vad i h-e menar de? Vad finns det för alternativ? Hyra en gran? Låna en gran? Inbilla sig att man har en gran? Alla möjligheter att skaffa sig en gran verkar väl rätt täckta med de övriga alternativen.

Plastgran. Vi har katt.
Citera
2003-12-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Plastgran. Vi har katt.

Då borde det väl fall in under "Köper"? Om du inte menar att katten snor granen.
Citera
2003-12-23, 14:42
Medlem
blaus avatar
Citat:

Man kan ju också odla sig en egen gran i balkonglådan.
Fast då "skaffar" man inte sig en gran, då odlar man en.

Varför fanns inte "Odlar min egna granjävlar" med som alternativ? Jävla skitblaska.
Citera
2003-12-24, 11:28
Medlem
Det sorgliga är att i stora bokstäver på löpsedel publiceras undersökningarna efteråt. Senaste jag såg var typ "NY STOR UNDERSÖKNING. DÄR VI SVENSKARNA HA SEX." ... baserat på en nätpoll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in