Har en stationär HP pavillion, ca 1,5 år gammal, köpt ny i butik. Hårddisk 500 GB, RAM 3 GB. Vista. Acer wide flatscreen.
Satt och kollade på film. Helt plötsligt börjar ljudet hacka och skärmen går in i typ DOS-läge med blå skärm och vit text. Där står det typ "your computer may have crashed". Sen startar datorn om sig själv, men den kommer inte in i windows utan skärmen blir svart med vit text och det står nåt om "bla bla bla header". Inget mer händer på 10 minuter.
Tvångsomstartar datorn och följande händer: fläkten går men på skärmen står det "no signal" lite snabbt, sen blir den svart igen och inget mer händer. Testar att tvångsomstarta datorn ca 3 ggr med samma resultat.
Låter datorn vila i ca en kvart. Testar igen att starta den och då startar den normalt och kommer in i windows. Datorn funkar normalt i ca en halvtimme, men sen stängs den av igen och startar om sig själv. Men nu kommer en vit HP-logga på en blå bakgrund fram och med hänvisningarna
F10 = setup
F11 = system recovery
Esc = boot menu
Plus att det står "v. 5,20" nere till höger.
Det funkar inte att välja något F-kommando.
Har testat att starta om igen, men nu blir det bara svart.
Du fick Blue Screen med allra största säkerhet, pajjade säkert lite windows filer när du höll på också. Den startar nog förmodligen om du formaterar den.
Du fick Blue Screen med allra största säkerhet, pajjade säkert lite windows filer när du höll på också. Den startar nog förmodligen om du formaterar den.
finns det nåt sätt att komma in i windows UTAN skiva? om man t ex håller in F10 eller nåt vid uppstart så borde man väl kunna välja att starta i felsäkert läge iaf? och då kunna bränna en recovery-skiva?
finns det nåt sätt att komma in i windows UTAN skiva? om man t ex håller in F10 eller nåt vid uppstart så borde man väl kunna välja att starta i felsäkert läge iaf? och då kunna bränna en recovery-skiva?
Program : Pc Hjälp och verktyg : Skapa skiva för PC-återställning.
Det är meningen att man skall göra det direkt när man köpt datorn, då får man tre dvd skivor brända med window vista och alla andra program som ingick.
Skivorna kan man sen då använda för att ladda om allt.
Hoppas att du kan bränna själv nu då, annars kan du köpa recovery skivor för just din HP modell hos HP.
Men jag undrar om inte du fått något hårdvarufel ?
Jag fick nyligen byta mitt grafikkort då de pajja ihop, min HP är 2 år gammal, men den står på mycket då jag har den kopplad till min 42 tums Philips och har internet som en av mina TV kanaler...
Tryck på F11 (eller F12, minns inte HP-standarden) under uppstart, så fabriksinstalleras maskinen från filerna som ligger där.
ja, f11 blir det nog ja.
men ok... alltså behöver man inte bränna någon skiva? utan man kör f11 vid uppstart istället och väljer vidare alternativ där och kör recovery direkt från D-disken?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!