Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-04, 00:51
  #1
Medlem
Zukvalj2s avatar
Det är så att jag är ganska okunnig inom detta område så jag vänder mig till er som vet i alla fall mer än mig.

Jag har ganska många kanaler som jag har hittat men bilden är dålig. Den åker upp och ner. För ungefär 2 timmar sen blev bilden bra på eurosport, TV6 och TV3, även några andra kanaler men direkt efter att jag bytt kanal blev bilden skit igen. Vet någon var felet kan ligga? Hur skulle jag kunna förbättra bilden så den inte åker upp och ner hela tiden? Vill ju att fanskapet ska stanna så jag kan titta på TV3 eller TV6 eller vad det nu är frågan om. Kan signalen vara felet? Är kanalerna scrambled? Om ja, varför funkade den i 2 minuter?

Som sagt, är inte så kunnig och jag uppskattar all hjälp eftersom jag vill få bilden förbättrad.
Citera
2009-09-04, 01:00
  #2
Medlem
chefsmajsters avatar
Låter som signalfel...

Testa utan t-kopplingar, dvd, video och liknande, dvs antennkabel direkt från uttaget till TVn.

Testa en annan antennkabel.

Gör ny kanalsökning.

Har du inte haft problemet en längre tid så kan det vara något tillfälligt i nätet, annars tycker jag du ska kontakta din TV leverantör för en felanmälan. Dom kommer dock be dig testa det ovan, så gör det först
Citera
2009-09-04, 01:09
  #3
Medlem
Zukvalj2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chefsmajster
Låter som signalfel...

Testa utan t-kopplingar, dvd, video och liknande, dvs antennkabel direkt från uttaget till TVn.

Testa en annan antennkabel.

Gör ny kanalsökning.

Har du inte haft problemet en längre tid så kan det vara något tillfälligt i nätet, annars tycker jag du ska kontakta din TV leverantör för en felanmälan. Dom kommer dock be dig testa det ovan, så gör det först

Ska testa det imorgon.

Flyttade nyligen till en ny lägenhet och problemet var där när jag skulle kolla på tv. I den gamla lägenheten var det inga problem. Där t ex kunde jag kolla på MTV men här flyger bilden upp och ner. Det skumma är ju att jag lät tv:n vara på och så kom jag tillbaka inom 20 minuter och whoops! där har jag 5-6 fungerande kanaler. Detta varade dock bara i två minuter tills jag bytte kanal.
Citera
2009-09-04, 22:16
  #4
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukvalj2
Det skumma är ju att jag lät tv:n vara på och så kom jag tillbaka inom 20 minuter och whoops! där har jag 5-6 fungerande kanaler. Detta varade dock bara i två minuter tills jag bytte kanal.
Med stor sannolikhet abonnerar du inte på de kanaler det är frågan om. Dessa kan ändå skymta fram med mer eller mindre sebarhet mellan flimret men går i regel inte att titta njutbart på av uppenbara orsaker.

Lite då och då görs det underhåll och automatiska funktionskontroller i kabelnäten, man brukar få in rubbet helt utan störningar i några minuter vid dessa tillfällen.

Vad är det för kabelnät och vilket abonnemang har du?
Citera
2009-09-07, 21:31
  #5
Medlem
DennisOlofs avatar
Zukvalj2, vänd dig till hyresvärden (om du vågar fråga / prata med grannarna).

Du måste ta reda på om andra har analogt grundutbud, ingår det i hyran, vilka kanaler är det. Om andra har vanlig TV med kabel från väggen ska du också kunna använda samma lösning.

Är kanalerna krypterade eller något betalsystem så måste du fixa det. Jag misstänker dock det är comhem hus med kanaler som ingår i hyran. Då är det något fel hos dig, då ska du vända dig till värden och fråga hur du ska göra. Det kan vara ditt uttag som är paj eller något annat fel.

Om det är hyresrätt ska värden fixa detta problem åt dig utan att det kostar något för TV kanalerna ingår i hyran.

Ett annat tips är också att (om du vågar) FÖRST testa TVn inne hos grannen för att se att det inte är något fel på TVn. Då vet du att det absolut är något knas med ditt TV uttag.
Citera
2009-09-07, 21:35
  #6
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
TV kanalerna ingår i hyran.
Det kan man definitivt aldrig utgå från, beror precis på vilket avtal hyresvärden har mot distributören samt viket avtal hyresgästerna har mot hyresvärden.

Ofta har man bara "must carry"-kanalerna utan kostnad, allt därutöver får man vackert betala för på ett eller annat sätt.
Citera
2009-09-08, 12:28
  #7
Medlem
DennisOlofs avatar
Muckarduva, precis.

Otydligt av mig, det vanligaste är att TV-kanaler ingår i hyran men självklart är det inte ett krav.

Utan TV-nätet behöver endast leverera de kanaler som lagen kräver, vilket är SVT1, SVT2, TV4 och kanske flera, otydligt vilka kanaler det gäller enligt lagstiftningen tycker jag. Har inte tagit reda på det men åtminstone finns det några kanaler i TV-nätet analogt.

Om jag inte har helt fel har jag för mig att Comhem skulle upphöra med sitt analoga utbud mer eller mindre och att man måste skaffa box istället. En analog kanal upptar samma plats som 4-7 digitala kanaler kan jag tänka mig. Dom vill nog tjäna pengar och kunna få ut ännu fler kanaler.

Sedan om dom enligt lag måste fortsätta leverera analoga kanaler är jag osäker på, det enda som står i lagen är att kanalerna ska vara kostnadsfria, står inget om utrustningen för att ta emot. Men jag kan ju påstå något som är felaktigt. Lagen är lite otydlig men det kan säkert radio och TV verket svara på om man ringer till dem.
Citera
2009-09-08, 12:49
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
TV6 ingår väl i gatisutbudet eftersom de sänder fritt över marknätet liksom SVT1, SVT2, TV4, Barnkanalen/Kunskapskanalen, SVT24 o Access.

Trodde först att du körde med egen antenn på taket o digitalmottagare eftersom jag själv haft EXAKT de problem du nämner om hela sommaren med SAMTLIGA kanaler men Teracom jag varit i kontakt har skyllt på "atmosfäriska störningar".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback