Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Man skriver bilen på sina föräldrar och betalar föräldrarna den summa det kommer kosta dem...
Första året man har körkort får man ju typ betala 5x bilens värde på ett år...
Hmm, det skulle ju inneburit att jag betalat en premie på 400-600 tusen på ett år, inte illa.
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Henrik21:
Bara för att det är en lag så är det inte omöjligt att "gå förbi lagen", för man åker per automatik inte dit för att man bryter mot lagen. Bara för att det är lag att man max får köra 90km/h på en specifik väg, betyder inte det att det är omöjligt att köra fortare utan att åka dit för det. Annars skulle väl varenda jäkel som skriver bilen på föräldern, bli nekad ersätting vid olycka?
Att du verkar tycka det är vidrigt att bryta mot lagen är konstigt och jag antar att du t.ex. aldrig kört för fort om du är försenad, för du anser att alla lagar som finns är korrekt stadgade eller?
Dessverre har man som enskild person inte ett skit att säga till om när det gäller lagar, men det betyder inte att man måste tycka att alla lagar är rätt eller måste följas.
Nu gick jag väldigt offtopic, men jag var tvungen att yttra mina tankar.
Du FÅR inte skriva en bil på någon annan om du är huvudsaklig nyttjare av den. Trafikskadelagen och Trafikförordningen reglerar ju detta.
Vad jag anser om lagar saknar ju relevans för diskussionen om vad som kan hända i det fall som diskuteras enligt topicen, jag säger vad som _KAN_ och även _BÖR_ hända vid det fall du skrivit en bil på någon annan än huvudsaklig ägare. Presentera gärna en ev. lagtext som motsäger vad jag skriver...
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Självklart är dom till för att följas, vad annars?
Men enbart för att en specifik lag finns till, betyder inte detta per automatik att den egentligen gör mer nytta än skada och därför anser jag att vissa lagar (som t.ex. helt saknar offer) är fel och inte bör finnas till. Vilka lagar jag tänker på, tänker jag inte gå in på här.
Hur som hellst, åter till topic. Hur funkar det om en mindre olycka inträffar utan några andra inblandade, utan att jag behöver sjukvård och dyligt, om min mamma säger att det var hon som körde bilen vid olyckstillfället?
Du menar alltså att den här diskussionen saknar "offer"? Vad sägs om att jag får betala högre premie pga att du låter mamsen stå för bilen?
De kan totalt neka ersättning, alternativt minska ersättningen och höja självrisken OM de anser att de paragrafer som finns i kontraktet inte är uppfyllda.
Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
vad vill du säga med det mailet? Vi står återigen på ruta 1, det är INTE någon ny information i ditt inlägg.
Fbolagen kan inte bevisa att man som son till en mor tex. utnyttjar bilen MER än vad modern själv gör, däri ligger problemet, vi ÄR ALLA HÄRINNE medvetna om vad SOM GÄLLER och vad som står i försäkringebreven,
va ere med er människor?!
Läs igenom inlägget en gång till. Presentera gärna lagrum samt ev. rättsfall som styrker din/er uppfattning om juridiken kring det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Jodå. Det är inte FB som har bevisbördan. Om de misstänker skenförsäkring (dvs att det inte är den huvudsaklige brukaren som står som försäkringstagare) så kan de neka ersättning. Sen är det upp till dig att stämma dem i ett civilmål för att få ersättning.
Att de inte utnyttjar denna möjlighet oftare än de gör är en helt annan diskussion, och det är det som gör att ni kommit undan med ert försäkringsbedrägeri 5 ggr (dvs att kräva och få ersättning när ni kraschat "morsans" bil). De BORDE utnyttja det oftare, så att parasiterande från snåla 18-åringar upphör.
Det finns alltså ingenstans en klausul som säger att det är OK att skenförsäkra så länge man är skriven på samma adress, tvärtom. Det är bara det att FB inte utnyttjar möjligheten att sätta dit skenförsäkrare tillräckligt ofta, så ni kommer undan med ert bedrägeri.
Ni som skenförsäkrar eller tycker det är OK att göra så, kanske borde kolla upp vad lagen och reglerna säger innan ni uttalar er så självsäkert. Moltas666 och Henrik21 har naturligtvis helt rätt ur juridisk synpunkt alldeles oavsett vad ni tror, även om FB är för slappa för att hålla på sina egna regler. Kolla gärna länken.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=33699&sida=1
Någon mer som är vettig och håller med