2009-09-05, 14:16
Medlem
Förmodligen så får du inga pengar alls efter en olycka om du skrivit din
bil på mor eller far!
Citera
2009-09-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.beckdal
Förmodligen så får du inga pengar alls efter en olycka om du skrivit din
bil på mor eller far!
Så man får inte låna sin mamma eller pappas bil enligt dom?
Citera
2009-09-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Så man får inte låna sin mamma eller pappas bil enligt dom?

Jo, men det var inte det han skrev. Det är skillnad på att låna föräldrarnas bil och att ha sin egen bil skriven på föräldrarna.
Citera
2009-09-05, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
För att klargöra:
1) Du har fått det juridiska klarlagt.
2) Xcape har presenterat "sina bevis" för att det alltid går bra.
3) Jag/Moltas/Skalman/Orvaren har sagt att det finns en hel del som åker dit och inte får ersättning samt hamnar i domstol åtalad för försäkringsbedrägeri.

Slutsats; Det är upp till dig, och vad vi (Jag/Moltas/Skalman/Orvaren) har tydligt framgått. Sen att du väljer att lita på Xcape för att tjäna ett par tusenlappar visar väl att du inte har ekonomin att ha en bil.

1. Jag har inte frågat om det juridiska, men tack för infornamtionen ändå.
2. Ja, han har berättat efter egna erfarenheter, vilka man kan dra gravt generella slutsatser från.
3. Ja, tack för infon, men hur många klarar sig undan nekning i förhållande mot de som nekas rent generellt? Är det många, eller få? Hur stor är risken/chansen att bli nekad/onekad, rent generellt?

Varför diskuteras den personliga ekonomin, att man per automatik egentligen inte har råd att äga en bil, om man skriver bilen på föräldern, i den här tråden? Alla vet väl att man sparar pengar på de små utgifterna, oavsett om man är fattig eller redan rik. Om det sedan finns en risk så ska man självklart ha det i åtanke, oavsett om den är stor eller liten, jag har inte sagt något annat.

Kan inte fler deltaga i diskutionen, så man får en bättre helhetsbild av det hela?
Senast redigerad av Lustgasad 2009-09-05 kl. 16:13.
Citera
2009-09-05, 16:16
Medlem
Mustaschs avatar
Min polare skulle trafikförsäkra sin volvo 940 och det skulle gå på 23.000 tusen om året.
Citera
2009-09-05, 17:03
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliiin
Hmm, lite white trash över att skriva försäkringen på sina föräldrar
Man samlar ju inte på sig skadefria år heller om försäkringen är skriven på någon annan.

Det brukar ju bara bli högre självrisk om det händer nåt då (alltså om föraren inte är 24+)
Praktsvin!
Mest är jag irriterad på att du urvattnar begreppet WT. Det är INTE WT att få en bil av föräldrarna. Det är mer WT att vara avundsjuk på folk som har det bättre ställt.

Å andra sidan anser jag väl också att det är lite äckligt med att skriva över ansvaret på sina föräldrar trots att man är myndig.
Citera
2009-09-05, 17:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
1. Jag har inte frågat om det juridiska, men tack för infornamtionen ändå.
2. Ja, han har berättat efter egna erfarenheter, vilka man kan dra gravt generella slutsatser från.
3. Ja, tack för infon, men hur många klarar sig undan nekning i förhållande mot de som nekas rent generellt? Är det många, eller få? Hur stor är risken/chansen att bli nekad/onekad, rent generellt?

Varför diskuteras den personliga ekonomin, att man per automatik egentligen inte har råd att äga en bil, om man skriver bilen på föräldern, i den här tråden? Alla vet väl att man sparar pengar på de små utgifterna, oavsett om man är fattig eller redan rik. Om det sedan finns en risk så ska man självklart ha det i åtanke, oavsett om den är stor eller liten, jag har inte sagt något annat.

Kan inte fler deltaga i diskutionen, så man får en bättre helhetsbild av det hela?

Jag jobbar inte i försäkringsbranschen så jag kan inte bedöma risken för att "åka dit". Det kan sannolikt ingen. Problemet uppstår för det första bara vid en eventuell skada. Händer det ingenting med bilen så är allt lugnt. Uppstår en skadereglering så kan det bli dyrt om försäkringsbolaget upptäcker att försäkringsvillkoren inte är uppfyllda. Du bedömer risken själv.

Jag är inte insatt i försäkringsbolagens metoder i detalj men att avslöja en skenförsäkring är säkert i många fall inte speciellt svårt. Om dina föräldrar äger en vanlig standardvolvo och du köper en billig bil för 15.000:- och skriver den på din mor så reagerar kanske inte försäkringsbolaget. Om du däremot köper en begagnad BMW 325 för 150.000:- med 18" fälgar, värstingstereo och eftermonterade 2" dubbelpipor bak, ock skriver den på din mor, så kommer sannolikt försäkringsbolaget att reagera. Om dom dessutom upptäcker att din bil oftast står parkerad utanför din flickväns hem och att din mor/far aldrig synts köra bilen...då ligger du illa till.

Du kan aldrig räkna med att starta en sån här tråd utan att det kommer moralinlägg. Självkart är det så att som ägare av något så förefaller det självklart att man också tar det ekonomiska ansvaret. Den principen gäller ju överallt annars.

Förstår du mitt resonemang?
Citera
2009-09-08, 23:35
Medlem
Steffestekares avatar
Nu vet jag inte vad ni har skrivit resten av de tolvhundra inläggen men jag jobbar på ett försäkringsbolag som handläggare och jag vet att han får köra bilfan
Citera
2009-09-08, 23:37
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag jobbar inte i försäkringsbranschen så jag kan inte bedöma risken för att "åka dit". Det kan sannolikt ingen. Problemet uppstår för det första bara vid en eventuell skada. Händer det ingenting med bilen så är allt lugnt. Uppstår en skadereglering så kan det bli dyrt om försäkringsbolaget upptäcker att försäkringsvillkoren inte är uppfyllda. Du bedömer risken själv.

Jag är inte insatt i försäkringsbolagens metoder i detalj men att avslöja en skenförsäkring är säkert i många fall inte speciellt svårt. Om dina föräldrar äger en vanlig standardvolvo och du köper en billig bil för 15.000:- och skriver den på din mor så reagerar kanske inte försäkringsbolaget. Om du däremot köper en begagnad BMW 325 för 150.000:- med 18" fälgar, värstingstereo och eftermonterade 2" dubbelpipor bak, ock skriver den på din mor, så kommer sannolikt försäkringsbolaget att reagera. Om dom dessutom upptäcker att din bil oftast står parkerad utanför din flickväns hem och att din mor/far aldrig synts köra bilen...då ligger du illa till.

Du kan aldrig räkna med att starta en sån här tråd utan att det kommer moralinlägg. Självkart är det så att som ägare av något så förefaller det självklart att man också tar det ekonomiska ansvaret. Den principen gäller ju överallt annars.

Förstår du mitt resonemang?

Nu får du gärna förklara lite för mig. När får Försäkringsbolagen infon om: Stereon Fälgarna och så vidare? Vid regleringen menar du då eller? Och hur fan vet dom var han parkerar?
Citera
2009-09-09, 00:37
Medlem
orvarens avatar
Varför kostar samma bilar olika mycket för olika personer?

Borde inte alla skriva sina försäkringar på h#n som får den lägsta premien?

Vad skulle hända med premien då?

Vidhåller,fortfarande:Passar inte rocken,har du ju köpt en förstor!
Citera
2009-09-09, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Nu vet jag inte vad ni har skrivit resten av de tolvhundra inläggen men jag jobbar på ett försäkringsbolag som handläggare och jag vet att han får köra bilfan

Nu var det knappast det som var frågan. Du FÅR låna ut bilen, men inte till den grad att någon annan anses vara huvudsaklig användare. Då har du brutit mot både lagar och försäkringsbolagens paragrafer. Detta är skäl för ersättningsminskning (alt ingen ersättning alls).

Citat:
Nu får du gärna förklara lite för mig. När får Försäkringsbolagen infon om: Stereon Fälgarna och så vidare? Vid regleringen menar du då eller? Och hur fan vet dom var han parkerar?

Finns det felaktigheter i uppgifterna är det "bedrägligt beteende", och börjar närma sig bedrägeri, vilket är skäl att sätta ner ersättning.

Stereo/Fälgar osv, kanske vid besiktningen efter skadan?

Intressant att bara hoppa in så här och slänga ur sig felaktigheter och hänvisa till "jag jobbar minsann som handläggare på ett FB".
Citera
2009-09-09, 11:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jovisst...du verkar ju väldigt uppdaterad när det gäller bilar...

https://www.flashback.org/showthread.php?t=908145

Rök på lite mindre och håll dig till trådar som du begriper...

https://www.flashback.org/showthread.php?t=904706

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in