2009-09-03, 23:15
Medlem
Hejsan, det är så att jag sitter med en polares laptop. Han skulle installera om den för att de behövdes. när han hade kört den inbyggda ghosten så självklart så när han skulle logga in så fanns det bara Administrator och lösen på det, så han gav den till mig, vet inte hur jag ska lösa detta, har testat ganska många saker för att få tag på lösenordet exempelvis Winternals ERD Commander för att försöka byta lösenordet, men hårddisken verkar stöta bort det för de syns ingen windows installation när jag kommer in i Winternals.

Saken är den att laptopen i sig inte har någon form av CD/DVD läsare så jag får köra/boota det mesta via USB minne, sen kom jag på den brilljanta idén med att varför inte installera om hela datorn med ett annat OS, men när jag fixat så de går att boota å installera Xp via ett USB minne så syns inte HDD'n i patitionslistan, utan bara minnets patiton (ursäkta ev. felstavning) Det verkar som att HDD'n är låst eller gömmd så det inte går att installera om den. Utan att man måste köra ghosten som finns på den.

När jag kollar i BIOS:et så är de inget lås på de, det går att komma in där, å det verkar inte vara något lås på HDD'n för jag kan ändra lösenordet och det.

Någon som vet hur jag ska få tag på Administrator pwt? eller ev installera om hela datorn

Om det är till hjälp så är det en laptop med namn HP Compaq tc4400.
Citera
2009-09-04, 01:04
Medlem
crazzys avatar
Kolla i BIOS om det finns något som heter SATA mode eller liknande, den är oftast satt till AHCI, byt till "Compability". Det funkade iaf när jag installerade om skollaptopsen till WinXP/Win2003 om du minns?
Citera
2009-09-04, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy
Kolla i BIOS om det finns något som heter SATA mode eller liknande, den är oftast satt till AHCI, byt till "Compability". Det funkade iaf när jag installerade om skollaptopsen till WinXP/Win2003 om du minns?

Haha just det, ska kolla det!

*Tillägg*

Kollade runt lite i BIOS enda jag hittade som liknade det du sa var "SATA Native Mode" Den gick att ställa mellan Enable och Disable.

*Tillägg*

Gick in i BIOS och ändrade " Sata Native Mode " till Disable.
Körde ut en Winternals ERD Commander på en USB-Sticka och bootade den, nu fick jag fram windows-installationen i Winternals och kunde lätt logga in och ändra Admin pwt till ett annat.

Tack till CraZZy för tipset!
Senast redigerad av F4xx 2009-09-04 kl. 02:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in