2003-12-21, 20:15
Medlem
Semper fideliss avatar
Jag tänkte bara höra vad folk tycker om nuvarande hockey system med allt vad det innebär.
-Derbygrupper
-Slutspel
-3 Serier för att ta sig upp från allsvenskan till elitserien
-Alla dessa matcher

Osv.

Nuvarande system är:
Elitserien-
12 lag.
52 omgångar.
Lag 1-8 fortsätter i slutspel när serien är slut.
Lag 9 och 10 är säsongen slut för.
Lag 11 och 12 får spela kvalserien med 6 lag från allsvenskan.

Allsvenskan:
Norra och södra allsvenskan.
24 lag totalt.
32 omgångar.
Lag 1-4 i båda serierna forsätter i "Superallsvenskan"
Resten av lagen fortsätter i en serie jag inte riktigt har koll på.

Superallsvenskan:
8 lag totalt.
Lag 1 och 2 går till kvalserien.
Lag 3-6 får kvala först mot vinnarna i "serien jag inte riktigt har koll på", sen får vinnarna i det kvalet kvala mot varandra. Och efter diverse kval och serier och bla bla bla så väntar....

..Kvalserien
8 Lag totalt
Lag 1 och 2 går till elitserien
Lag 3-8 får börja om nästa år i meningslösa serier.

Själv tycker jag hela seriesystemet är vrickat. Systemet som finns i fotbollen funkar ju utmärkt. En 14 lags rak allsvenska som innebär att dom 2 sämsta lagen placeringarna 13 och 14 åker ur och att placeringarna 11 och 12 får kvala mot 3 och 4 i superettan. 1 och 2 i superettan flyttas upp direkt till allsvenskan.

Jag förstår inte varför det inte skulle funka i hockeyn också. För ett bra allsvenskt lag i hockeyn innebär nuvarande seriesystem MÄNGDER av ointressanta matcher. För dom bästa lagen är hela Allsvenskan och Superallsvenskan transportsträcka till Kvalserien där spelschemat kan vara direkt avgörande. Lag 1 och 2 i superallsvenskan slipper kval till kvalserien, därav börjar dom kvalserien utan att ha spelat match på 2 veckor när dom andra lagen kommer med ett par matcher i ryggen. Om man sen inleder mot 2-3 av dom bästa lagen i kvalserien är risken för förlust större än om man skulle möta dom efter ett par matcher eftersom man inte har spelat match på 2 veckor. Med nuvarande system lönar det sig alltså INTE att vinna superallsvenskan..

Sen alla dessa matcher kan man ju fråga sig varför dom finns. Fotbollen har 26 omgångar och det är perfekt, hemma match ena veckan och borta match andra veckan. Det skulle garanterat leda till höjda publiksiffor.

Jag har hört folk som argumenterar för nuvarande system att om inte lagen från allsvenskan klarar av att slå lagen från elitserien i en kvalserie så har dom inget i elitserien och göra. Men är det så konstigt om man förlorar när man får möta lite bättre motstånd efter att en hel säsong spelat mänger av meningslösa matcher mot gäng som Vallentuna och andra topp-lag. Man blir inte bättre av att bara spela mot dåliga lag en hel säsong.

Nu har jag skrivit lite (troligen för mkt) om vad jag tycker. Kom med egna åsikter. Vore speciellt kul o höra vad supportrar till elitserie lag tycker..
Citera
2003-12-22, 14:37
Medlem
Scrambles avatar
Känns väl som att 26 omgångar kanske är i det minsta laget, men jag håller med om att det är på tok för många som det är nu. Hockeyn blir så urvattnad att det inte är intressant längre.
Citera
2003-12-22, 23:57
Medlem
Asterixs avatar
Det första jag vill ändra på är derbytramset. Ska det vara derbygrupper ska dessa också vara indelade i olika serier som i NHL. Dessa vill jag iaf skrota för jag tycker inte att dom tillför nåt.

Jag vill ha två raka serier om vardera 16 lag och 30 omgångar. Alla möter alla, varannan match hemma och varannan match borta. Varje omgång ska spelas på samma dag för att undvika att tabellen haltar. Åtta bästa till slutspel i bäst av sju.

Beträffande skarven mellan elitserien och allsvenskan vill jag ha en kvalserie. Fyra sämsta från elitserien mot fyra bästa från allsvenskan. Alla möter alla, varannan match hemma och varannan match borta. Precis som tidigare fast med 14 omgångar. Dom som hamnar på övre halvan spelar i elitserien nästkommande år.

Lagen som inte kvalar eller slutspelar, är färdiga för säsongen. Sen tycker jag faktiskt att en stängd liga är lite kittlande. Tyvärr tror jag inte att det funkar.
Citera
2003-12-23, 17:40
Medlem
Nebos avatar
http://www.blackarmy.se/Sidor/skriv.php

Skriv under för en förändring av hockeysystemet....
Citera
2003-12-25, 16:25
Medlem
BuzzMeekss avatar
W

Först och främst tycker jag att Elitserien borde utökas till 14 eller helst 16 lag. Det är inte en hög kvalite som lockar folk till matcherna och fler lag sprider hockeyn i landet och det är bra.

För det andra så är jag emot en stängd serie. Det funkar inte i Sverige och hockeyallsvenskan skulle kännas oerhört trist när det inte ens finns en teoretisk chans till uppflyttning.

Gör en permanent hockeyallsvenska bestående av 16 lag (?) istället för nuvarande Norr- och Söder Allsvenskan. Lag som Vallentuna, Huddinge (bra plantskola men drar ingen publik), Mörrum etc förstör tyvärr mer än de tillför. Lag som Vita Hästen, Borås, Helsingborg är bättre lämpade att spela i en framtida hockeyallsvenska.

50 omgångar är i sig inget som stör mig alltför mycket. Jag är intresserad av hockey och ser alltid hellre en elitseriematch än en allsvensk fotbollsmatch. Dessutom är en rak serie tråkig. Om man placerar sig etta i elitserien skall man väl för fan kunna försvara sin status i ett slutspel? Bäst av sju matcher innebär dessutom att det bästa laget vinner.

Bara för att fotbollen har blivit inne tack vare internationaliseringen av Sverige så tycker jag inte att hockeyn ska ta efter fotbollens utformning.
Citera
2003-12-25, 16:41
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks
Gör en permanent hockeyallsvenska bestående av 16 lag (?) istället för nuvarande Norr- och Söder Allsvenskan. Lag som Vallentuna, Huddinge (bra plantskola men drar ingen publik), Mörrum etc förstör tyvärr mer än de tillför. Lag som Vita Hästen, Borås, Helsingborg är bättre lämpade att spela i en framtida hockeyallsvenska.
Personligen så tror jag att det är samma problem som i fotbollens division 2-serier - det finns helt enkelt inte ekonomi för att en sådan serie skulle gå ihop. Allsvenska hockeylag har redan nu en ansträngd ekonomi, och den skulle knappast bli bättre om man hade både Rögle och Boden i samma serie och som man måste åka till. Tänkt också vad dessa två lag skulle få betala för respektive bortaresa.

Frågan är dock vad lag som Vita Hästen, Borås och Helsingborg har i Allsvenskan att göra. De är ju inte ens allsvenska nu fast det finns dubbla serier...?
Citat:
50 omgångar är i sig inget som stör mig alltför mycket. Jag är intresserad av hockey och ser alltid hellre en elitseriematch än en allsvensk fotbollsmatch. Dessutom är en rak serie tråkig. Om man placerar sig etta i elitserien skall man väl för fan kunna försvara sin status i ett slutspel? Bäst av sju matcher innebär dessutom att det bästa laget vinner.
Men blir man etta i grundserien så är man ju redan bäst, och vilken status är det då de ska försvara?

Dock är det givetvis så att det bästa laget vinner över sju matcher, och slutspel är ju en del av hockeyn.
Citat:
Bara för att fotbollen har blivit inne tack vare internationaliseringen av Sverige så tycker jag inte att hockeyn ska ta efter fotbollens utformning.
Något hockeyn definitivt borde ta efter är spelordningen. Säg att man utökar Elitserien till 16 lag. Då är det ju utmärkt att köra dubbelmöten (30 matcher) och sedan slutspel bäst av 7. Det skulle höja intresset för matcherna enormt.
Citera
2003-12-25, 16:54
Medlem
BuzzMeekss avatar
W

Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Personligen så tror jag att det är samma problem som i fotbollens division 2-serier - det finns helt enkelt inte ekonomi för att en sådan serie skulle gå ihop. Allsvenska hockeylag har redan nu en ansträngd ekonomi, och den skulle knappast bli bättre om man hade både Rögle och Boden i samma serie och som man måste åka till. Tänkt också vad dessa två lag skulle få betala för respektive bortaresa.
Frågan är dock vad lag som Vita Hästen, Borås och Helsingborg har i Allsvenskan att göra. De är ju inte ens allsvenska nu fast det finns dubbla serier...?.

Sant att det blir dyrare med längre resor till bortamatcherna men intresset stegras förhoppningsvis med en hockeyallsvenska. Att jag nämnde lag som Vita Hästen etc beror ju på att de iallafall har ett publikunderlag(ok hade, det var ett jävla drag i Himmelstalundshallen) för att spela i en hockeyallsvenska och lag som inte har den kapaciteten blir i längden utrangerade - nature of the beast.

Citat:
Ursprungligen postat av Boogaloo
Något hockeyn definitivt borde ta efter är spelordningen. Säg att man utökar Elitserien till 16 lag. Då är det ju utmärkt att köra dubbelmöten (30 matcher) och sedan slutspel bäst av 7. Det skulle höja intresset för matcherna enormt.

Ok, här har du en poäng. Det skulle vara intressant med dubbelmöten och sedan slutspel. Problemet ligger i ekonomin - om du bantar bort tio hemmamatcher blir det ett ekonomiskt bortfall och detta kan bli svårt att kompensera med ökad publiktillströmning för matcher som "betyder mer". Lag som Färjestad, HV 71 och Frölunda förlorar under alla omständigheter stora belopp på sådan omläggning eftersom de nästan alltid drar fulla hus oavsett. Och det finns ingen automatik i att det är hockeyns serieutformning som gör att vissa lag, se Stockholmsregionen, drar lite folk. AIK, Hammarby och Djurgården drar inte så mycket folk fastän de spelar viktiga matcher på hemmaplan. Trend verkar råda på många håll där utbudet är stort - frågan är alltså hur man vänder en sådan trend till hockeyns favör? Serieomläggning kan vara en sak men jag tror inte att det är fullt så enkelt.
Citera
2003-12-25, 18:48
Medlem
Boogaloos avatar
Citat:
Sant att det blir dyrare med längre resor till bortamatcherna men intresset stegras förhoppningsvis med en hockeyallsvenska. Att jag nämnde lag som Vita Hästen etc beror ju på att de iallafall har ett publikunderlag(ok hade, det var ett jävla drag i Himmelstalundshallen) för att spela i en hockeyallsvenska och lag som inte har den kapaciteten blir i längden utrangerade - nature of the beast.
Fast frågan är om det faktiskt blir större intresse. Personligen tror jag inte det. Har man inte status som lag i högstaserien, är "andravalet" heta derbymatcher. Att välja bort ett lag i regionen som motståndare, för att istället möta ett bättre lag som kommer 80 mil därifrån, tror jag inte är någon morot. Det har ju flera gånger bevisats i EHL. Att djurgårdspubliken hellre skulle möta Jokerit än Frölunda/Malmö/Luleå är ju bara nys.

Men visst minns man Hästen med välbehag. Det var ju ett jävla ös i "lokalderbyna" med Örebro, Västerås, etc, och några gånger under min uppväxt var de i Uppsala och mötte Almtuna. Hockeyklassiker!

Det jag menade var bara att frågan är om allsvenskt spel i nuläget är rimligt för nämnda föreningar, med tanke på att de inte lyckats kvalificera sig under rådande seriesystem.

Men Borås är väl egentligen bara kända för att ha värvat Fokin, och att Helsingborg hade ett lag visste jag inte ens...

Citat:
Ok, här har du en poäng. Det skulle vara intressant med dubbelmöten och sedan slutspel. Problemet ligger i ekonomin - om du bantar bort tio hemmamatcher blir det ett ekonomiskt bortfall och detta kan bli svårt att kompensera med ökad publiktillströmning för matcher som "betyder mer". Lag som Färjestad, HV 71 och Frölunda förlorar under alla omständigheter stora belopp på sådan omläggning eftersom de nästan alltid drar fulla hus oavsett. Och det finns ingen automatik i att det är hockeyns serieutformning som gör att vissa lag, se Stockholmsregionen, drar lite folk. AIK, Hammarby och Djurgården drar inte så mycket folk fastän de spelar viktiga matcher på hemmaplan. Trend verkar råda på många håll där utbudet är stort - frågan är alltså hur man vänder en sådan trend till hockeyns favör? Serieomläggning kan vara en sak men jag tror inte att det är fullt så enkelt.
Men är det så att 3-4 lag inte vill dra ner antalet omgångar, och de resterande vill, så borde de ju rimligen få vika sig efter votering i Hockeyligan.

Det dessa klubbar kan trösta sig med är istället följande:
* Höjs intresset för enskilda matcher så höjs också intresset för ligan som sådan (jmfr Allsvenskan i fotboll). Då säljs också fler matcher på pay-per-view och det säljs fler souvenirer. Dessutom bör stämningen höjas i matcherna då det finns alla chanser till större bortastöd. Om ett lag spelar i Karlstad, Jönköping och Göteborg totalt en (1) gång per grundserie ser jag det som en självklarhet att det ökar intresset för bortaresa.
* Det måste trots allt finns något sorts intresse i att ligan frodas. Att Färjestad, HV 71 och Frölunda drar in stora pengar torde inte spela så stor roll om övriga klubbar går på knäna och i förlängningen riskerar att gå omkull en efter en.
Citera
2004-01-04, 01:24
Medlem
GreenManalishis avatar
För min del så är det derbygrupperna som känns överflödiga och lite osportsliga.
Utan dessa så skulle det bli 44 matcher.
Om antalet lag ökas till mer än dagens 12 kan det bli
nödvändigt att byta till ett enda hemma/bortamöte per säsong.

Jag är dock lite tveksam till fler lag.
Vad finns i Allsvenskan som skulle kunna tillföra nåt?
Skellefteå är väl det enda som både har organisation,
ekonomi och publik. Hammarby har organisation och pengar men ingen publik.
AIK och Björklöven är på dödsbädden.
Boden kommer alltid att vara ett andrahandsalternativ till Luleå
liksom Nyköping till Södertälje och Bofors till Färjestad.

Superallsvenska/Kvalserie är ju en fungerande väg att ta sig till
elitserien trots att det klagas på gynnande av elitserielagen. Ser man de senaste 4-5 åren då nuvarande seriesystemet varit i drift har Timrå,Södertälje,Leksand
och Linköping avancerat till elitserien den vägen.

Västerås,AIK och Björklöven har försvunnit ur elitserien
förmodligen för gott. Leksand och Linköping försvann tillfälligt men kom tillbaka.

Möjligen kan tilläggas att uttagningen av lag att spela kvalserien är onödigt komplicerad, med elitserielag och lag från superallsvenska och
lag från fortsättningsallsvenskorna som kvalat i playoff mot mellanlagen
från superallsvenskan.

Detta är mina lite ytliga observationer.
Har inte så mycket av konkreta ändringsförslag.
Citera
2004-01-04, 02:24
Medlem
sursomfans avatar
Här kommer mitt seriesystem:

Elitserie med 14 lag där alla möter varandra 4 gånger.
Sista laget åker ur. Lag 13 till kvalserien.

Allsvenska med 14 lag där alla möter varandra 4 gånger.
De fem första lagen till kvalserien där de möter lag 13 från elitserien. Två elitserieplatser står på spel.
De 4 sista lagen åker ur och ersätts av ett varsitt lag från regionerna Norr, Väst, Öst och Syd.

Jag är tveksam till slutspel och särskilt när det handlar om bäst av 7. Som någon påpekade bör ett bättre lag klara av att vinna och att när det är bäst av 7 vinner det bästa laget. Då menar jag att slutspelet isåfall är onödigt. Trots allt är slutspelet en penninggenerator för alla lag så de 8 första elitserielagen får spela slutspel i bäst av 5 så att det blir lite spänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in