2011-03-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Har inte läst hela tråden, inte ens trådstarten utan svarar bara på rubriken. Min tydliga uppfattning om Nässjö skulle snarare vara blacktrash än whitetrash. Mig veterligen är det bara invandrare som driver runt i Nässjö

naturligtvis finns det mycket "trashfolk" som har många olika etniciteter i nässjö. självklart finns det många invandrare i nässjö, och många ställer till problem. men att påstå att det inte finns några etniska svenskar i nässjö som har problem med alkohol/droger och splittrade familjer, det är så klart ett löjligt påstående. det fanns alkohol och drogproblem i nässjö långt innan den förste invandraren satte sin fot i denna slitna gamla industriort. men du kanske inte klarar av att erkänna detta på grund av politiska/ideologiska skäl?
Senast redigerad av bennyboyzz 2011-03-30 kl. 16:30.
Citera
2011-03-30, 19:46
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennyboyzz
naturligtvis finns det mycket "trashfolk" som har många olika etniciteter i nässjö. självklart finns det många invandrare i nässjö, och många ställer till problem. men att påstå att det inte finns några etniska svenskar i nässjö som har problem med alkohol/droger och splittrade familjer, det är så klart ett löjligt påstående. det fanns alkohol och drogproblem i nässjö långt innan den förste invandraren satte sin fot i denna slitna gamla industriort. men du kanske inte klarar av att erkänna detta på grund av politiska/ideologiska skäl?
Uttryckte mig nog lite fel, men att påstå att Nässjö är en White-trash håla är att ta i. Klart att det finns WT i Nässjö men jag tror det är mer BT
Citera
2011-04-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennyboyzz
men att påstå att det inte finns några etniska svenskar i nässjö som har problem med alkohol/droger och splittrade familjer, det är så klart ett löjligt påstående.

Detta vore ett löjligt påstående gällande vilken stad/samhälle/minsta lilla byhåla som helst i Sverige.Ä Eller iofs får man ju bortse från orter som Rinkeby och Rosengård där etniska svenskar inte existerar.

Btw du måste skämta när du påstår att bandygymnasiet bidrar till mer kriminalitet i Nässjö, tror snarare det bidrar till mer skattepengar till kommunen. Tror det är invandrarna som bidrar till den största delen av kriminalitet i staden.

"Splittrade familjer, alkoholproblem......drogproblem också?" Tänk om dessa redan sargade familjer också hade bögproblem?
Citera
2011-04-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minuterenkvart
Detta vore ett löjligt påstående gällande vilken stad/samhälle/minsta lilla byhåla som helst i Sverige.Ä Eller iofs får man ju bortse från orter som Rinkeby och Rosengård där etniska svenskar inte existerar.

Btw du måste skämta när du påstår att bandygymnasiet bidrar till mer kriminalitet i Nässjö, tror snarare det bidrar till mer skattepengar till kommunen. Tror det är invandrarna som bidrar till den största delen av kriminalitet i staden.

"Splittrade familjer, alkoholproblem......drogproblem också?" Tänk om dessa redan sargade familjer också hade bögproblem?

jaja, vi får väl se hur det utvecklar sig i denna "stad". nu har snön smält bort, våren är på ingång, vilket betyder att många "fina herrar och damer" nu lämnar sina råtthål, för att istället samlas i centrala nässjö. det var riktigt härligt vårväder ikväll, och jag tog en promenad i centrum. drägg överallt säg jag, i varje hörn. sen cirkulerade tre olika snutbilar sakta runt och runt i centrum.

jag är helt övertygad om att det under de närmsta månaderna kommer hända en hel del i vår kära "kommunist-knark-tattar-pizza-alkoholskadade-burkabeklädda" lilla järnvägsknut.
Citera
2011-04-06, 22:27
Medlem
helt kort bara, detta inlägg rör bara insatta nässjöbor:

tycker inte inte ni nässjöbor att det börjar bli riktigt bisarrt i nässjö? den haschrökande tomten på norråsa får alltså över en halv miljon kronor!!!!!

häpnadsväckande och helt jävla sinnessjukt!

detta kan jag inte tolka som nåt annat än en belöning för att han har rökt på! i USA hade det blvivt fängelse direkt! här blir han belönad med en halv miljon kronor samt att han får ett massivt stöd av nässjöborna!

jag finner inte ord! det är bara att dra täcket över huvudet!
Senast redigerad av bennyboyzz 2011-04-06 kl. 22:30.
Citera
2011-06-02, 12:09
Medlem
då går vi in i juni, och nu väntar tre kritiska månader för den gamla mögliga järnvägsknuten nässjö. en varm sommar kombinerat med missbruk och tristess, är en kombination som kan komma att leda till många uppgörelser. det ska bli intressant att få se vad som kommer att hända. jag är en nässjöveteran och har sett hur nässjöborna har förändrats under de de senaste 10-12 åren - endast till det sämre. alkohol- och drogmissbruket är utbrett i samtliga "stadsdelar", och ett stort folkligt missnöje präglar stan, både vad gäller de politiska besluten som tas och det sociala livet. nässjös politiker gjorde bort sig fullständigt när de valde att placera 700-800 somalier på en gång i nässjö och hålan forserum, som ligger en bit utanför nässjö. naturligtivs är det ren galenskap att ta in så många människor på en och samma gång.

av det jag har hört, så är många nässjöbor fullständigt rosenrasande på detta beslut som politikerna har tagit. det är naturligtvis inte somaliernas fel, utan det är politikernas. en del nässjöbor förstår dock inte detta, utan gnäller istället på att det är somaliernas fel. det går inte att ta in en så stor mängd människor, till ett utpräglat brukssamhälle där befolkningen redan lider av arbetslöshet och alkohol- och drogmissbruk. självklart blir nässjö värre ur alla aspekter när politikerna tar såna felaktiga beslut.

för en 10-15 år sedan så var relationen mellan de etniska svenskarna och invandrare mer neutral, det vill säga relationen var inte dålig, men inte heller bra. men på senare år så har invandrare tagit över stadsbilden allt mer, särskilt i "centrum", och personligen tycker jag det är bisarrt att man efter klockan 18 knappt ser en enda etnisk svensk i centrum; man ser bara invandrare. inte för att jag har några problem med att invandrare rör sig ute, naturligtvis är det deras rättighet, men jag undrar bara var fan är svenskarna? för vi befinner väl oss trots allt i sverige?

med detta sagt, så ska vi dock vara på det klara med att många nässjöbor alltid har haft en hållning till invandrare, som osar dubbelmoral, kommunist- och "wt-mentalitet" lång väg. när det exempelvis gäller pizzabagarna i stan, så har nässjöborna alltid respekterat dom. "nässjös stolthet är våra pizzerior" skränar en stor majoritet av nässjös 80- och 90-talister. eftersom nässjö alltid har varit, och alltid kommer förbli en stad för arbetarklassen, så tror jag att vi hittar svaret i denna stolthet där. nässjöborna har nu i över tjugo år sett hur samma tre pizzasläkter stå och slita som djur i sina pizzerior. sju dagar i veckan 12-14 timmar om dagen. detta gillar de röda nässjöborna, när de ser invandrare som sliter för dom -på order får man väl nästan påstå.

att som etnisk svensk arbetare kunna gå in på dessa pizzerior och säga "tja, baka 4 pizzor åt mig nu", för att sedan få sin önskan uppfylld, det gillar dom, eftersom det ligger i "klasskampsretorikens" mentalitet. här ser svensken att pizzabagaren sliter minst lika hårt/eller mer som/än svensken själv gör. då uppstår en glädje över att den invandraren sannerligen inte lever nåt lyxliv, utan han får slita för varje krona. även andra sketyrken som frisörer och städare uppskattas i nässjö om invandrare jobbar som det. vi har ju en frisör här i stan som äcklar mej nåt fruktansvärt, hans slickar varenda nässjöröv han kommer i kontakt med. alla nässjöbor som läser detta vet vem jag menar. jag spyr varenda gång jag ser honom i den lokala blaskan.

men när nässjöborna ser att en invandrare väljer nåt annat yrke, där han kanske inte behöver slita lika hårt som en pizzabagare, ja då börjar genast skitsnacket om dessa invandrare. här ska det noteras att nässjöborna är ett folk som verkligen inte unnar att någon annan nässjöbo har det "gott ställt". denna sjukliga avund är en bidragande orsak till det utbredda alkohol- och drogmissbruket här i stan.

och så alla dessa jävla hundar som nässjöborna har införskaffat sig under senare år. det är helt sjukt, i varje hörn man korsar så ser man en hund. för inte så länge sen så såg jag fyra nässjöbor, oberoende av varann, och alla gick med en hund. men orkar inte raljera om dessa hundar i detta inlägg, det får jag utveckla i ett kommande inlägg.
Citera
2011-06-04, 15:37
Medlem
Har bott i Nässjö några månader nu och efter att ha bott i flera svenska städer, bland annat halmstad, så är nässjö den stad som är i sämst skick av alla jag har besökt och bott i.

Intrycket man får av staden är inget att skryta med, då massor av butiker är nerlagda i centrum, byggnader ser slitna och förfallna ut samt att man ser fler invandrare än svenskar när man går ute på stan och det verkar råda allmäna problem med "road-rage" eftersom folk gärna lägger sig på tutan när man går över vägen (trots övergångsställe).

Jag har dessutom haft oturen att hamna i ett område i centrum som är överfyllt av somalier, det är rena rama afrika utanför fönstret med ett 10tal ungar som dygnet runt gapskriker till varandra, varpå föräldrarna då och då öppnar fönstret och gapskriker tillbaka till dom.

Efter ett kort besök till eksjö så började jag undra om jag hamnat i en annan värld, nu vill jag inget hellre än att komma bort ifrån denna staden.
Citera
2011-06-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettosnubben
Har bott i Nässjö några månader nu och efter att ha bott i flera svenska städer, bland annat halmstad, så är nässjö den stad som är i sämst skick av alla jag har besökt och bott i.

Intrycket man får av staden är inget att skryta med, då massor av butiker är nerlagda i centrum, byggnader ser slitna och förfallna ut samt att man ser fler invandrare än svenskar när man går ute på stan och det verkar råda allmäna problem med "road-rage" eftersom folk gärna lägger sig på tutan när man går över vägen (trots övergångsställe).

Jag har dessutom haft oturen att hamna i ett område i centrum som är överfyllt av somalier, det är rena rama afrika utanför fönstret med ett 10tal ungar som dygnet runt gapskriker till varandra, varpå föräldrarna då och då öppnar fönstret och gapskriker tillbaka till dom.

Efter ett kort besök till eksjö så började jag undra om jag hamnat i en annan värld, nu vill jag inget hellre än att komma bort ifrån denna staden.

men hur fan hamnade du här från början då?
Citera
2011-06-06, 00:55
Medlem
Varför kan inte blattarna ägna sig åt klassiska blatteyrken som att knyta mattor istället?
Citera
2011-07-19, 21:08
Medlem
Zuperduperbois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minuterenkvart
Varför kan inte blattarna ägna sig åt klassiska blatteyrken som att knyta mattor istället?
Gött att någon lever upp till minimiförväntningarna av sin hjärnförmåga iallafall. Tycker det är du som borde knyta mattor.
Citera
2011-07-19, 23:16
Medlem
Känns som att tråden jämför städerna Nässjö, Eksjö, Sävsjö och Vetlanda. Tänkte att jag skulle dra min egen lilla subjektiva analys av dessa småländska objekt.

Jag har bott i Nässjö större delen av livet, arbetat samt gjort lumpen i Eksjö, bott i Vetlanda samt haft många bekanta (däribland flickvän) från Sävsjö. Med detta CV anser jag mig ha en ganska klar bild av vad som försigår i respektive prick på kartan.

Vi börjar med Sävsjö.
Jag ser staden som uppdelad i två grupper. En frireligiös samt en WT. Mer eller mindre. I Sävsjö finns det väldigt många frikyrkor som har ekumenisk verksamhet, vilket gör att deras påverkan på staden är ganska stor. Vad gäller WT-sidan (finns ju självklart BT i trakterna kring Kantarellen, men de har jag inte så mycket erfarenhet av) är det mycket alkohol, droger (mycket amfetamin), unga graviditeter, aborter, misshandel och what not. Utelivet är inte mycket att Hurra för. Mig veterligen är det väl bara en pizzeria som serverar alkohol samt en eller annan svartklubb som släpper in 14åringar. Hur som helst är Sävsjö en jävla inavelshåla. Jag förstår inte hur man kan välja att bosätta sig där. Obegripligt!

Vetlanda
Regeras fortfarande av raggarna (som för övrigt flitigt besöker Ronny o Ragge kiosken i Korsberga). Det är bilar och mekanik som gäller, samt Lena PH. Staden i sig är ganska mysig. Har en hel del aktiviteter för sig samt många sportarrangemang. Vetlanda är helt klart den stad med bäst potential att bli större. Ett + i kanten är ju att det är den enda staden på höglandet som har ett McDonalds. Utelivet är helt ok för en stad i den storleken. När jag bodde där fanns det alltid flertalet ställen att gå till och det var alltid mycket folk ute. Skulle kunna bo där om det inte vore för deras fasansfulla dialekt.

Eksjö
Innehar höglandets polishus, tingsrätt, sjukhus samt regemente av enbart geografisk anledning. Det någon tidigare skrev om att Eksjöbor skulle ha större mängd akademiker än Nässjö är ganska grundlöst. Mig veterligen så pendlar det flera hundra till Eksjö från kringliggande städer. Eksjö har en mysig stad med tämligen låg kriminalitet, vilket delvis beror på en närliggande polisstation. Eksjö har många trevliga badplatser och ett friluftsliv som lockar turister. Hyffsat många affärer för en stad i Eksjös storlek. Kan absolut tänka mig att bo här i framtiden.

Nässjö
Har på senare år blivit alltmer livlöst. Affärer slår igen, krogar stänger, gymnasiet tappar elever.
Den största bidragande faktorn till Nässjös påfallande livlöshet är att det ligger nära jönköping. Det är inte konstigt att affärer slår igen när nässjöborna åker till A6 för att handla - och sen klagar man över att det inte öppnar några affärer i Nässjö! Nässjöborna har tämligen liten lojalitet gentemot sin stad. Skulle vi ta o döda alla måsjävlar i staden hade det nog inte gjort saken sämre heller!
Nässjö har ändå helt ok idrottsevenemang. Allsvenskan i bandy, division 2 i Hockey (och oerhört många duktiga yngre spelare), division 1 i basket med elitseriesatsning. Det som saknas för att locka folk till staden är ett bredare uteliv. Även om Nässjö är den enda socialdemokratiska höglandskommunen behöver det ju inte betyda att högland ska ha monopol på fyllor!
Jag hyser ändå en optimism för Nässjö och kommer nog bo kvar här ett tag till, ändå...
Citera
2011-07-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuperduperboi
Gött att någon lever upp till minimiförväntningarna av sin hjärnförmåga iallafall. Tycker det är du som borde knyta mattor.

Hade gärna gjort det om jag kunnat, du kanske kan lära mig? Eller om Benny är mer sugen på att lära ut...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in