2011-02-19, 12:58
Medlem
borjeBandits avatar
haha hela jävla resonemanget kring detta ämne är ju helt bizzart.

ja jag bor i nässjö.
jag har bott i jkpg,

jag har varit en hel del i GBG, en del i sthlm, ännu mer i malmö och en del i köpenhamn,

¨småstäder orkar jag inte ens skriva vilka man varit i,

det finns väl anledningar som flickvän, familj, vänner som gör att man bor kvar här.

vad jag lärt mig under mina tiotalet år av att spendera tid både på hemmaplan och på andra orter är att det blir aldrig bättre än vad man själv gör det till.

det kan vara kul i storstaden ett tag med fler krogar etc etc. men finns det mer än utbudet av uteställen?

bosätter du dig någon annan stans så kommer vardagen ikapp oavsett. risken är väl bara större att man blir helalkis.

att se resonemangen i denna tråd är ju jävligt roande,
man undrar ju vad vissa har innanför pannbenet.

T,ex.. vem fan tror att en 15årig tjej skulle vara urtypen av nässjöbo???? och om denna 15 åriga tjej är välkänd så undrar man ju hur gammal du är egentligen. eller kanske om du är en sån som inte kan ha vänner i egen ålder utan hänger med fjortisar för dom e ju dina polare,, så länge du köper ut öl iaf

bristen av faktisk fakta ang alla uttalanden verkar ju vara enorm,.

ang pizzabagarna så varför detta hat mot dom? känner flera av dom personligen.

att det skulle vara en och samma släkt stämmer väl till viss del. dock är ju skillnaden den att det dom menar med släkt sträcker sig avsevärt längre än det vi "svenskar" eller nordbor över huvud taget menar med släkt.

samma släkt äger även ekjös pizzerior och dom har pizzerior i v-vik. jkpg, vetlanda m,m. är det pizza dom är bra på att göra så varför inte låta dom syssla med de.

vet inte när det blev "fel" att gilla pizza heller?

de flesta jag känner världen över äter detta ganska ofta. dock är det mer hamburgare som gäller i usa.

var dras gränsen lågutbildad? var kommer statistiken 75% lågutbildade. och när ända in i helvete blev eksjö en stad med majoritet högt akademiskt utbildade.

jag vet inte vilka du syftar till men jag har släkt i båda städerna har gått gymnasie i eksjö. känner mycket folk där och fan jag tror jag känner EN med akademisk utb i eksjö.

gentemot nässjö känner jag flertalet ingenjörer m,m vilket jag borde då jag bor här och att det faktum är att nässjö är dubbelt så stort som eksjö.

snackas mycket om pundare. menar ni att eksjö t,ex inte har några?

skulle faktiskt tro att dt bor fler pundare i eksjö än i nässjö. sett till tuvhagen, gammla lungkliniken i lyckeberg har ju knappast några "vanliga" hyresgäster haha.

vad gäller SmT är det samma tidning i eksjö.

regementet. tja det var ju på fitthåret att det fick finnas kvar,. tingsrätten är ju på tal om att flyttas.

höglandssjukhuset och den nya polisstationen finns ju. men det handlar ju knappast om att eksjö skulle ha en större andel akademiker sett jämte antal inv. det handlar om att det är mer av en geografisk anledning både polishus och sjukhus ligger där, knappast vilka som bor i kommunen.
eller menar du/ni på allvar att det bara är eksjöbor som arbetar på höglandssjukhuset polisen och tingsrätten?

att det sett dystert ut på utelivet i nässjö senaste åren kan jag hålla med om. men har vni varit ute i eksjö?

första gången på 15 år jag fick känslan av högstadiedisco var på stadshotellet i eksjö i vintras
nice som fan. "för stunden" tycker det är kul att nässjö fått sin rockklubb på backyard.(högland)

och förhoppningsvis så kommer väl fler ställen öppna igen. när det är rätt folk som står bakom verksamheten.

att eksjö har ett större kulturellt utbud vet jag inte riktigt.
ja dom har sina trähus mitt i staden vilket är väldigt trevligt.

dock vet jag inte hur ofta Du/ni besöker kulturella arrengemang här i nässjö.

det finns en hel del faktiskt.

att eksjö har sin stadsfest. ja men det återstår väl att se hur väl det går för den i framtiden.
waxengård som är den drivande mannen bakom detta har förflutet i hultsfredsfestivalen. o den gick ju bra.
jag har träffat flera personer som tidigare arbetat inom organisationen "fiesta eksjö" men som hoppat av pga att det sköts enormt dåligt och fifflas flitigt med saker. bara en sån sak som att waxengård är i styrelsen på fiesta eksjö vilka anlitar waxengårds bolag för att fixa med festval etc. att flertalet band som spelat på festivalen över huvud taget inte ens har fått sin betalning är ju oxå lovande.

säger inte at nässjös "coverfestival" är bättre på något sätt. dock vet jag att personerna bakom är bättre.

förhoppningsvis kan väl vi nässjöbor nu se en lite ljusare framtid då johan Fd VD på hotell högland slutat för att enbart arbeta med hotellet i eksjö.

som någon annan skrev så i eksjö är det ju så att många verksamheter lever under sommaren tack vare tyskarna men år sen slå igen.

vet ej hur detr kommer lyckas med nya gallerian i åhlenshuset. men ett stort steg i rätt riktning är det iaf. flertalet restauranger finns i stan som serverar annat än pizza men detta verkar ju undgått flera stadsbor.

jag trivs bra i staden och vill jag ha omväxling så åker jag någon annan stans. inte svårare än så.
vill jag ha något ändratr så arbetar jag för en förändring.
tycker jag att politiken e fel så röstar jag. i värsta fall får jag väl sätta mitt eget namn på valsedel om det är för mycket i kommunhuset som stör mig.

det kommer alltid finnas saker som inte passar alla. likväl som att vissa allltid kommer tycka att gräset är grönare på andra sidan.

men som en vis man med bra inkomst. sitt företag på venice beach sa en gång. han ville komma till nässjö för att jobba ett tag. vilket är helt oförståeligt för de flesta när han har solsken strand lättklädda brudar utanför sitt fönster dagligen.

" Det kvittar var du än är i världen så finns det alltid en annan plats du hellre hade varit på¨"

kloka ord.
Citera
2011-02-21, 21:42
Medlem
trtos alla dina "försvarstal" börje; jag är ändå övertygad om att ett barn som växer upp i eksjö/sävsjö, får en mycket bättre och tryggare uppväxt i jämförelse med oss som har växt upp i den hårt slitna lilla järnvägsknuten nässjö.
Citera
2011-02-22, 17:32
Medlem
borjeBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennyboyzz
trtos alla dina "försvarstal" börje; jag är ändå övertygad om att ett barn som växer upp i eksjö/sävsjö, får en mycket bättre och tryggare uppväxt i jämförelse med oss som har växt upp i den hårt slitna lilla järnvägsknuten nässjö.

haha nu VET jag att du inte har särsklt mycket erfarenhet av andra städer. när du påpekar att någon skulle ha det bättre i sävsjö

jag känner mycket folk där och har spenderat en hel del tid där. vill du hitta småkriminella. massa pundare osv osv . så har dsu helt kommit rätt när du åker till sävsjö, kan helt ärligt säga att det är den absolut värsta staden av dom alla på så sätt.

saker som är ganska mycket vardag i denna stad är ganska brutala misshandlar (hmm lät jävligt fel att misshandel blir misshanldar men men)

jag har själv levt ganska hårt under min uppväxt och umgåts med ganska mycket folk som inte riktigt lever på rätt sida lagen alla gånger. så tro mig jag VET vad jag pratar om.

bara för att dra lite fakta. som är FAKTA, inga hypoteser om att nån tror att de e si eller så.

antalet personer jag känner till från nässjö som gått en för tidig död till mötes pga självmord/olyckor etc etc Drogrellaterat mer eller mindre. är väl ungefär 4-5st. i sävsjö. 5st. då är sävsjö även bara en tredjedel så stort sett till antalet invånare. saker som att folk får skallen sönderslagen av basebollträn är absolut inget ovanligt. att det florerar enormt mycket droger i sävsjö är välkänt av såväl polis som folk som någon gång har spenderat lite tid där.

folk som jagas av vit makt raggare med avsågade hagelbössor. m,m

du tror inte det är av ren slump som banken i sävsjö blivit rånad flera gånger, senast "vad jag vet är senaste gången" av tungt beväpnade män innan öppning. skottlossning m,m

om du mins skottlossningen på norra alle´n här i stan så kanske du även vet vad som hände???

det var två välkända bröder från just sävsjö som slog sönder ytterdörren hos en annan ganska välkänd nässjöbo och då sköt han med fågelhagel,

det bor väldigt mycket "suspekt" folk i skogarna kring sävsjö.

många händelser polisanmäls heller inte för att det är "uppgörelser" osv,

det är grupperingar där som inte finns här, Polisen hade tillochmed i ett antal år, (vet ej om det är så längre) en speciell grupp som inriktade sig enbart på att bekämpa och förebygga alla våldsbrott som var i sävsjö på helger, det var alltså konstant en patrull i stan varje helg. vilket det inte är normalt sett i några av höglandets städer, ( detta är fakta från en aktivt arbetande polis)

jag kan säkert tro att nässjö har avsevärt högre brottsstatistik än sävjö. dels för att fler anmäler, och dels för att det antagligen sker fler fordonsstölder m,m och inbrott osv då det fins 3gånger så många ställen att göra inbrott på osv.

en fråga bara hur gammal är du och VAR grundar du dina teorier om alla städer ifrån?

jag är närmare 30, allt jag skriver är FAKTA om saker som jag själv eller närstående till mig upplevt.

jag vet inte men det känns som att du är en gymnasieelev som precis som alla andra i övre tonåren/början på vuxenlivet tycker att hemstaden e skit, precis som alla i eksjö tycker samma sak om sin stad o alla i sävsjö om sin.

Lite kött på benen om alla saker hade varit väl läsvärt, Dvs lite källor. lite ren FAKTA jag försvarar inte nässjö på något annat sätt än att det är som vilken annan stad som helst i denna storleken. sen att alla städer skilljer sig lite åt ena eller åt andra sidan, men så är det. vet inte om du kanske skulle trivas bäst i tommarp eller liknande i skåne där SD är som störst,. ( nej jag orkar inte kolla om det just är där men i skåne är det i vart fall)

att nässjö skulle vara en kommuniststad o sånt vet jag inte alls om jag håller med om . men de e klart att ser man allt från ett håll så är det svårt att se de negativa som händer bakom ryggen. man måste se saker o ting ur ett större perspektiv, att klaga på SmT nässjö o sen hylla eksjö liksom. samma jävla blasaka på båda ställen, att påstå att missburkare inte finns i eksjö, eller att nässjö har större andel är oxå rent jävla skitsnack,. vet inte hur det ligger till i dagsläget men för ett par år sedan så var det t,ex dyrare att ha en bil om man bodde i eksjö än i nässjö. rent försäkringsmässigt sett, detta pga ALLA MISSBRUKARE OCH KRIMINELLA som bor i kommunen på olika behandlingshem T,ex det numera Carema ägda boendet I tuvhagen. Långanässkolan för ungdomsbrottslingar etc etc,

ALLA kommuner har sina brister, jag säger inte att eksjö är sämmre än nässjö. men ska du påstå att det är en "akademikerstad" så visa gärna fakta och källor på detta,. jag tycker eksjö är en jättefin stad att strosa om kring i lite på sommarn i gammla stan. men mycket mer är det inte.

skulle vara intressant att veta vad du grundar uppfattnignen om att barn som växer upp i eksjö eller sävsjö har en bättre uppväxt än oss i nässjö. det är väl helt upp till föräldrarna. så antingen anser du väl att nässjö har över lag jävligt dåliga föräldrar, eller vad?
Citera
2011-02-22, 17:45
Medlem
HairyMenNeedLoves avatar
Har en polare som är polis på höglandet och så fort de får larm så bettar de om det är i Nässjö och är det något suspekt som händer så är det alltid i Nässjö alternativt en nässjöbo inblandat.

Vet också att de som arbetar på SMT upplever det likadant. Så, det var mitt inlägg i debatten, adios.
Citera
2011-02-22, 18:29
Medlem
borjeBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HairyMenNeedLove
Har en polare som är polis på höglandet och så fort de får larm så bettar de om det är i Nässjö och är det något suspekt som händer så är det alltid i Nässjö alternativt en nässjöbo inblandat.

Vet också att de som arbetar på SMT upplever det likadant. Så, det var mitt inlägg i debatten, adios.

ja det är klart att det är så. det är ju ganska givet, Nässjö är Dubbelt så stort som Eksjö, Tre gånger så stort som sävsjö samt att många både från sävsjö och eksjö aneby m,m åker till nässjö och hotellet, varför har jag inte en jävla susning om. men men, att oddsen är högre att det är i Nässjö alt en nässjöbo är ju gansk ahöga pga detta, som tidigare inlägg så begås det säkert fler brott över lag i nässjö kommun, aja

lite fakta från alla "teorier" om eksjö som akademikerstad osv osv . hade inte skadat iaf. småstad som småstad.
Citera
2011-02-24, 14:29
Medlem
ploxbergs avatar
Bor själv i Nässjö och visst finns det WT och mängder av pizzerior, men snälla dra inte alla över en gräns.

Min politiska åsikt åt det blåa hållet och har en mängd riktigt bra kompisar som inte är WT någonstans, staden är kanske inte i sitt bästa skick men den duger gott och väl till oss.

Edit: Varför det är mer högutbildade i Eksjö är väl inte så konstigt...

Om ni jämför med alla våra pizza bagare och lastbilsförare med alla som jobbar på Eksjös sjukhus, vilka tror ni har bäst utbildning?
Senast redigerad av ploxberg 2011-02-24 kl. 14:36.
Citera
2011-02-24, 14:41
Medlem
Relays avatar
Eksjö är väl en loserhåla om något först gick dom miste om att få södra stambanan dragen genom sitt samhälle sedan sjönk dom i invånarantal. ska man prata om frireligösa hålor så ska man nämna Eksjö först av alla.
Källa wikipedia
Eksjö 9676 inv i tätorten siffrorna från 2005
Nässjö 16463 inv i Tätorten siffrona från 2005
Citera
2011-03-01, 00:09
Medlem
ja du "börje bandit", jag skulle kunna skriva ett lika långt inlägg som du och raljera över saker. men jag har inte orken för det. vill bara reda ut vad jag menade när jag skrev att man som barn får en bättre uppväxt i sävsjö/eksjö i jämförelse med nässjö. det främsta argumentet jag har för det påståendet, är ju det här med de här tre "pizza-släkterna" som kom från libanon till nässjö i slutet av 80-talet/början av 90-talet. jag vill med bestämdhet hävda att "männen" i dessa släkter har varit en stark bidragande orsak till den hårda uppväxt som många av oss 80-talister har haft i nässjö. och det gäller särskilt för oss som växte upp i stadsdelen runneryd. om jag ska tala för mej själv så är jag ganska övertygad om att min skolgång på runneryd/norråsa hade varit betydligt "bekvämare" och mer avslappnad om dessa libaneser inte hade kommit till nässjö. detta nässjö som genom sin kulturlösa uppbyggnad redan fanns ett hårt samhällsklimat i, med en hög andel lågutbildade nässjöbor. att spä ut detta med en så stor andel araber var ett helt galet beslut från nässjös dåvarande styrande politiker, i slutet på 80-talet. jag menar, titta bara i dessa arabländer vad som pågår just nu; egypten, tunisien, libyen, jemen, bahrain och så vidare......detta är en chock för oss västerlänningar att se, titta bara de förstör sina egna länder just nu.....sätter eld på regeringsbyggnader och skjuter hej vilt omkring sig och sina barn. jag menar vad i helvete är detta för nåt?

sen kan man ju fråga sig varför alla hamnade just i nässjö, och inte i eksjö? svaret på den frågan är enkel. de borgerliga eksjöborna hade aldrig accepterat en så stor mängd på en gång. de hade haft för mycket att förlora på det, eftersom eksjöborna har lyckats skapa något i sina liv; en stolthet över sin stad, en stolthet över sin historia. många eksjöbor har kämpat för att få akademiska utbildningar, de har en bra ekonomi många. det hade blivit ett ramaskri om dessa araber hade kommit till eksjö istället; något som hade varit befogat, något som jag hade förstått. varför ser man aldrig vitt skilda etniska enklaver i eksjö för "börje"? varför ser man endast dessa i nässjö? jag har exempelvis inte sett en enda somalier i eksjö, medans man i nässjö ser somalier i varje hörn, helt segregrerade och i ett stort utanförskap. med dessa fakta "börje"; du menar alltså att man i eksjö, som barn, inte kan växa upp under lite mer avslappande former? du står fast vid det? i eksjö är det alltså lika hårt samhällsklimat som i nässjö? jag vill påstå att det är ett hårresande påstående du kommer med!

personligen trivs jag sämre och sämre i nässjö för varje år som går, på grund av att det blir för mycket mångkultur. sen har du och jag börje, diskuterat detta med etniskt svenska wt-familjer i nässjö över pm. vi hade ju en diskussion om en specifik nässjöfamilj, och jag vill fråga dej; tycker du inte det räcker med att nässjö har problem med dessa? måste det späs på ytterligare med etniska enklaver från jordens alla hörn? "pizza är gott" säger du! ja det är det ibland säger jag, frågan är om det är värt konsekvenserna!

jag tycker att nässjö måste utvecklas till att bli en mer genuin stad präglad av känsla, något som eksjö har. när man vandrar runt i eksjö så får man känslan av vad kulturarvet kan betyda som både immateriell och materiell resurs. man får känslan av att i eksjö finns ett estetiskt värde och kontinuitetsvärde. i nässjö får man ingen känsla av dessa saker, på grund av att nässjö i sin tidiga utveckling föll in i miljonprogrammets mastodontambitioner med modernistisk arkitektur och stadsplanering. eksjö däremot är en småstad som med hjälp av en ständigt levande historia, kan dra till sig omvärldens blickar. nässjö verkar dock förbli en anonym och färglös småstad, där de alkohol/narkotika/mångkulturella relaterade problemen ökar för varje år som går. jag känner till många eksjöbor som ALDRIG skulle sätta sin fot i nässjö frivilligt. det är dags för nässjöborna att inse att det är stora jävla skillnader mellan dessa två städer, som det endast skiljer ynka 18 km emellan.
Citera
2011-03-01, 23:53
Medlem
Med ditt ursprung så är väl du bara välkommen i Nässjö Benny?
Citera
2011-03-20, 16:46
Medlem
Jag har studerat i Nässjö-trakten ~3 år och har då hunnit se en hel del av hålan.
Småtrevlig men ändå ganska sovande / död håla var mitt bestående intryck. När jag höll till där, runt 2005 som senast, fanns där mig veterligen endast 2 st uteställen, ett av dem med dansgolv och helt OK öl. Åtm på det andra stället där man kunde få en Heineken.

Efter allt är jag glad att jag kom bort därifrån då jag inte gillar byhålelivet i längden. Därmed inte sagt att jag är storstadsgrabb för det är jag inte. Natur och djurliv är också trevligt och där fanns mig veterligen 2 st parker varav den ena inte var mycket att hurra för.
Citera
2011-03-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangeBange
Jag har studerat i Nässjö-trakten ~3 år och har då hunnit se en hel del av hålan.
Småtrevlig men ändå ganska sovande / död håla var mitt bestående intryck. När jag höll till där, runt 2005 som senast, fanns där mig veterligen endast 2 st uteställen, ett av dem med dansgolv och helt OK öl. Åtm på det andra stället där man kunde få en Heineken.

Efter allt är jag glad att jag kom bort därifrån då jag inte gillar byhålelivet i längden. Därmed inte sagt att jag är storstadsgrabb för det är jag inte. Natur och djurliv är också trevligt och där fanns mig veterligen 2 st parker varav den ena inte var mycket att hurra för.

låt mej gissa, du studerade på bandygymnasiet och kom från en annan stad? det lär ju bli fler unga och hormonstinna bandyspelare i nässjö nu när vi har blivit utpressade till att bygga en bandyhall (bandgymnasiet skulle läggas ner om inte kommunen byggde bandyhall, det var utpressningen). vi minns ju hur en bandyelev från eskilstuna var nära att.....well det där kan ni läsa i startinlägget i denna tråd. men visst, vill nässjö kommun ha in fler av den typen i nässjö, så gärna för mej!
Citera
2011-03-29, 23:16
Medlem
CampzEhs avatar
Har inte läst hela tråden, inte ens trådstarten utan svarar bara på rubriken. Min tydliga uppfattning om Nässjö skulle snarare vara blacktrash än whitetrash. Mig veterligen är det bara invandrare som driver runt i Nässjö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in