2009-09-03, 20:25
Medlem
Stitch81s avatar
Jag sitter och planerar middagen till helgen, med efterrätt givetvis, och hittade ett smaskigt recept på chokladmousse med brödkrutonger och flingsalt.
I receptet står det att det ska vara 1 msk "fruktig" olivolja... Vad innebär det? Är det nån specialare?

Nån kunnig som kan informera en amatör som mig?
Citera
2009-09-03, 20:37
Medlem
quaertys avatar
Ingen specialare. Olivolja kan innehålla en otrolig massa olika smaker, "fruktig" smak är en av dem. Kila till någon specialbutik och be att få smaka på deras fruktiga olivoljor, köp din favorit, och efterrätten blir en garanterad succé (förutsatt att du inte misslyckas totalt med resten).

Lite olivoljeinfo:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Olivolja

Längst ner på sidan kan du läsa ett gäng olika varianter på hur smaken brukar beskrivas.
Citera
2009-09-03, 20:40
Medlem
Moordreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Jag sitter och planerar middagen till helgen, med efterrätt givetvis, och hittade ett smaskigt recept på chokladmousse med brödkrutonger och flingsalt.
I receptet står det att det ska vara 1 msk "fruktig" olivolja... Vad innebär det? Är det nån specialare?

Nån kunnig som kan informera en amatör som mig?

Det dom menar är antagligen någon av de mer "peppriga" varianterna. Om du vill köpa maten i en vanlig affär och lägga lite pengar på en god bordsolja så skulle jag köpa någon av grappolinis flaskor; Toscana, Florens eller möjligen Orcetto.
Ifall du inte vill lägga de pengarna så kan jag rekommendera Fontanas Kalamataolja som är väldigt fin smak för pengarna.

Verkar dock vara en konstig kombination av smaker om du frågar mig, men sen jag åt mole så är jag beredd att köpa det mesta
Citera
2009-09-03, 20:45
Medlem
Stitch81s avatar
Alright, då är jag med. Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in