2009-09-05, 00:00
Medlem
Anteauss avatar
Att moderera i trådar som behandar ett ämne som man känner avsky för kan jag förstå vara svårt. Antagligen så är det därför som alla trådar i AltSex som handlade om "-15 år" bröts ut till att bli ett underforum och det sedan dess blivit som det blivit (ingen vill moderara och de som faktiskt vill diskutera seriöst inte orkar pga av all off topic och inte heller orkar RP:a)*pekar på mig själv*.

M.Skillt har här i tråden uttryckt att det är en fördel att vara insatt i det ämne (forum) som man är satt att moderera--R.Stotzky säger att man inte behöver vara aktiv i det forum (ämne) som man ska moderara. Jag anser att de båda har rätt.

Att vara insatt och att vara aktiv är ju inte riktigt samma sak--aktiv är man om man postar i forumet, men man kan likväl vara en komplett idiot. Insatt kan man vara utan att posta i forumet, men enda sättet för andra att se att man är insatt är att man postar. Eller att man outar sig med en CV.

För egen del så har jag väl postat en handfull inlägg sedan årsskiftet och ungefär lika många sedan utbrytningen till ett eget forum. Jag är insatt, men jag finner inget nöje i att kasta pärlor för svinen och låta mina inlägg drunkna i off topic-/pajkastningsinlägg.

Jag personligen har väl RP:at en handfull inlägg i det forumet det senaste året, och trots att jag förstår att moderatorerna i P&H-formet (likväl som i andra forum) är beroende av att poster RP:as så att de kan moderera bättre än bra så drar jag mig för att göra det.

Om jag såg att moderatorerna direkt i en tråd faktiskt uttalade att någon fått en tillsägelse för ditten eller datten så skulle jag antagligen vara mer benägen att RP:a inlägg som var av samma kaliber som dem som moderatorn utdelat en tillsägelse för.

Jag är alltså insatt i forumets ämne, jag är extremt aktiv som läsare, jag är mindre aktiv som inläggspostare och än mindre aktiv som RP:are. -- Har jag rätt att uttala mina åsikter om forumet och dess moderering?

Skit samma, jag gör det ändå:
Forumet modereras bra efter de förutsättningar som finns: Två moderatorer som även om de inte är insatta i ämnet och inte postat så värst många inlägg ändå följer Flashbacks regler. (R.R har iofs varit aktiv i forumet innan han blev moderator och där i sina inlägg visat sig vara insatt, FrasseFloyd har postat totalt 9 inlägg i forumet och det enbart som moderator och någon "insatthet" har vi inte sett alls--de andra moderatorerna som finns angivna modererar enbart i huvudforumet AltSex, så kanske man kan säga att forumet bara har EN moderator?)

Två moderatorer i varje forum är enligt mig ett minumum då ingen moderator kan anses behöva vara a jour 24/7/365, och då menar jag två AKTIVA moderatorer (inte "aktiva" i betydelsen att de skriver och deltar i debatterna utan att de modererar på en regelbunden basis. Samt att de är insatta i ämnet.)

Om det senare är fallet är inget som vi vanliga dödliga användare kan avgöra, iaf inte modereringsbiten (den "insatta" biten vet vi antagligen lika lite om som övriga moderatorer) men vad vi valiga dödliga anvädare ser är att forumet är en paria--något som gamla moderatorsvargar undviker och gladeligt kastar på rookie-mods.

När johnny_vicious "gästmoddade" så var det ordning. På samma sätt som jag tror att det skulle vara ordning om M.Skillt moddade (om så via sitt gamla konto som han var mod med eller med det nuvarande) och just det för att dessa två (som ett exempel) är folk av den kaliber som kan moderera och lämna sina personliga åsikter bortom sitt moderatorsuppdrag.
Citera
2009-09-05, 01:12
Medlem
R.Rs avatar
Anteaus:

Bra och läsvärt inlägg tycker jag. Citerar ett kort stycke som jag vill besvara.

Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Jag personligen har väl RP:at en handfull inlägg i det forumet det senaste året, och trots att jag förstår att moderatorerna i P&H-formet (likväl som i andra forum) är beroende av att poster RP:as så att de kan moderera bättre än bra så drar jag mig för att göra det.

Om jag såg att moderatorerna direkt i en tråd faktiskt uttalade att någon fått en tillsägelse för ditten eller datten så skulle jag antagligen vara mer benägen att RP:a inlägg som var av samma kaliber som dem som moderatorn utdelat en tillsägelse för.

Detta är något som fler än du tagit upp. Nu är det faktiskt så att det inte är helt ovanligt att jag skriver ut i trådarna när någon/några har fått tillsägelser. Oftast gör jag det då det rör sig om några stycken medlemmar, eller stora mängder OT/trams. Detta är ju dock något man kan bli bättre på, när ett forum håller en generellt låg nivå på diskussionerna är det säkert bra att vara tydligare med detta och skriva ut det i trådarna. Däremot delas det faktiskt ut en hel del tillsägelser, så RP:andet är absolut inte meningslöst.

Sen i övrigt så är givetvis det bästa om man kan finna moderatorkandidater som både är insatta i ämnet, och klarar av att hålla diskussionerna på en seriös nivå.
Citera
2009-09-05, 02:22
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Anteaus:

Bra och läsvärt inlägg tycker jag. Citerar ett kort stycke som jag vill besvara.

Detta är något som fler än du tagit upp. Nu är det faktiskt så att det inte är helt ovanligt att jag skriver ut i trådarna när någon/några har fått tillsägelser. Oftast gör jag det då det rör sig om några stycken medlemmar, eller stora mängder OT/trams. Detta är ju dock något man kan bli bättre på, när ett forum håller en generellt låg nivå på diskussionerna är det säkert bra att vara tydligare med detta och skriva ut det i trådarna. Däremot delas det faktiskt ut en hel del tillsägelser, så RP:andet är absolut inte meningslöst.

Sen i övrigt så är givetvis det bästa om man kan finna moderatorkandidater som både är insatta i ämnet, och klarar av att hålla diskussionerna på en seriös nivå.
Hehe. Jag har en tendens att bli lite långrandig ibland då jag försöker att täcka in alla infallsvinklar i första posten. Du hittade dock en jag inte täckte in.

Som besökare i ett forum så vill jag självklart inte att trådarna ska vara belamrade med moderatorstillsägelser. Syftet med modereringen är ju (enligt mig iaf) att trådarna ska flyta på (i rent diskussionssyfte) utan irritation. Att då läsa moderatorsinlägg med tillsägelser vid första OT-inlägget som någon användare gjort kan nog vara minst lika enerverande som att läsa en massa off topic-inlägg.

Dock så skulle det kännas uppmunrande att fortsätta att diskutera sakligt och efter ämnet om det nån gång emellanåt dök upp ett inlägg från en moderator med en samling av tillsägelser till flera användare som upprepat gått OT.

Dessa moderatorsinlägg är ju självklart något som moderatorerna själva måste göra en avvägning av när de ska ske, men rent personligt så anser jag att det bör göras i "jobbiga" trådar där en och samma användare fått mer än tre OT-inlägg raderade och gärna då i samling när det är minst tre användare som det handlar om.
*mina två ören i saken* Och nej--jag menar inte att det skulle vara en "regel", utan bara att det skulle kunna vara en riktlinje på när gränsen är nådd för att gå ut med tillsägelser i en tråd.

Tillägg: Om det inte redan har förståtts så tycker jag att R.R gör ett jävla bra jobb som moderator i forumet ifråga. Mitt enda klagomål är nog egentligen att det inte finns fler av honom. För det behövs.
Senast redigerad av Anteaus 2009-09-05 kl. 02:28. Anledning: tillägg
Citera
2009-09-13, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Nu är det på tiden att ni skaffar fler moderatorer. Så jävla svårt kan det faktiskt inte vara!

Insatta moderatorer är nog extremt svårt att hitta.
Citera
2009-09-13, 21:07
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Med insatta menar du moderatorer som är pedofiler..
Citera
2009-09-13, 21:22
Bannlyst
Citat:

Du är nog ute efter potentiella pedofilförespråkande moderatorer, vågar jag gissa på.

Kan du vidareutveckla "insatta moderatorer"?
Citera
2009-09-13, 21:33
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Att hitta någon som är både insatt i ämnet och objektiv (vilket torde vara det viktigaste) är säkerligen svårt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in