2009-09-03, 11:31
Medlem
MrOaikis avatar
Finns det någon filosofisk fråga, gren eller inriktning som är relativt nytillkommen? Jag antar att två tusen år gamla filosofiska frågor fortfarande är aktuella, men jag tänkte mer något i nutid.
Citera
2009-09-03, 11:42
Medlem
adequates avatar
Någon ny fråga vet jag inte riktigt, men en relativt ny gren är iallafall vad som kan kallas neurofilosofi: neurovetenskapens implikationer för frågor om fri vilja, medvetande och liknande.
Citera
2009-09-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Finns det någon filosofisk fråga, gren eller inriktning som är relativt nytillkommen? Jag antar att två tusen år gamla filosofiska frågor fortfarande är aktuella, men jag tänkte mer något i nutid.

Well, det finns ju en blomstrande psudofilosofi kring hur man ska förstå "det värsta", "det som inte går att fatta" osv som har kanske 70 år på nacken och som rör förintelsen. Jag vet inte om denna filosofi kvalar in som ny.

Annars så tror jag de flesta tankar blivit tänkta för ganska länge sedan. Men det är klart att när sedan en tankeväg blivit dominerade så kommer sedan en motreaktion och oftast så uppfinner man hjulet igen med utbytta termer. Det känns ju iaf nytt.

Postmodern filosofi brukar ju betraktas som ny men jag anser bara att den innebär att man upphöjer snömos till det finaste.
Citera
2009-09-03, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Well, det finns ju en blomstrande psudofilosofi kring hur man ska förstå "det värsta", "det som inte går att fatta" osv som har kanske 70 år på nacken och som rör förintelsen. Jag vet inte om denna filosofi kvalar in som ny.
Det där är ju bara politiskt motiverat trams för att Israel ska få 100 extra miljarder från Tyskland etc.
Citera
2009-09-03, 14:08
Medlem
Om det är någon utveckling inom "upplysningsfilosofin" som kan sägas vara ny (med vilket jag menar de senaste dryga femtio åren eller så) så torde det väl vara att epistemologisk skepticism inte längre är den naturliga utgångspunkten. Vi sitter i dagsläget helt enkelt på en så stor mängd extremt instrumentellt tillförlitliga teorier att det inte längre är hållbart att börja med frågan "kan vi veta någonting överhuvudtaget?" då det är uppenbart att vi vet väldigt mycket om väldigt mycket.

Sen kan man väl givetvis alltid fråga sig i vilken utsträckning detta har lett till genuint nya filosofiska frågor, men det har i alla fall lett till att vi kan ställa gamla frågor på ett nytt sätt och dessutom positionera dessa så att de ligger närmare vetenskapen än vad de traditionellt har gjort.

Searle har en ganska bra och enkel artikel på det temat här: http://www.pdcnet.org/pdf/2Searle.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in