• 1
  • 2
2009-09-02, 22:18
Medlem
rotten_88s avatar
God afton.

Jo, det är som så att under dagen så har min dator i kortare perioder blivit totalt obrukbar: Att föra muspekaren någonstans tar en evighet, ljudet hackar, program likaså, muspekaren förvandlas till den varianten då det både är en vanlig pil och ett timglas.
Detta varar några minuter och sedan återgår datorn till att åter fungera felfritt i nån timme.

Det kanske bör nämnas att jag testade att stänga av datorn ett tag, men fick sedan bara ett fåtal minuter efter uppstart samma problem.
Jag använder en hp 6710b (bärbar) med xp samt sp2.

Så vad tror ni?
Citera
2009-09-02, 22:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kanske smittad av en infekterad fil?
Citera
2009-09-02, 22:42
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kanske smittad av en infekterad fil?

Öööh, hur undersöker jag det?

Ännu en sak: Fick för ett tag sedan ett så kallat "msn virus" vilket jag åtgärdade genom att rensa bort genom Malwarebytes.
Det händer dock fortfarande (och ganska ofta) att msn stängs ner utan anledning.

EDIT: Det hela började med att mina datorhögtalare la av. Efter det började ljudet i allmänhet att glappa och nu är det såhär.
Har tagit ungefär en och en halv vecka.
Senast redigerad av rotten_88 2009-09-02 kl. 22:51.
Citera
2009-09-02, 23:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Lättast och fortast är tyvärr den tråkigaste biten, nämligen en ominstallation och in med fräscha drivrutiner.

Men vill du felsöka och kontrollerar datorns kondition så finns diverse lösningar.

Antispywareprogram / antivirusprogram som då är uppdaterade.Kör igenom fullständigt för en analys.

Hiren´s BootCD för hårdvaran.

Valet är ditt, men hade jag varit dig så hade jag nog valt förstnämnda pga tidsbristen.
Citera
2009-09-03, 16:38
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Lättast och fortast är tyvärr den tråkigaste biten, nämligen en ominstallation och in med fräscha drivrutiner.

Men vill du felsöka och kontrollerar datorns kondition så finns diverse lösningar.

Antispywareprogram / antivirusprogram som då är uppdaterade.Kör igenom fullständigt för en analys.

Hiren´s BootCD för hårdvaran.

Valet är ditt, men hade jag varit dig så hade jag nog valt förstnämnda pga tidsbristen.

Tack för ditt svar!
Problemet då är att jag lånar datorn av min gymnasieskola, så jag har ingen installations-cd.
Sen är jag osäker på om jag har behörighet att ominstallera.
Jag är visserligen admin, men jag tror ändå det finns vissa begränsningar.

Innan idag hade jag virus: Bytte min bakgrundsbild mot en som berättade att jag hade virus och måste installera något program.
Jag tror dock jag gjort mig av med detta nu, men problemen kvarstår.

Jag körde en scan med malawarebytes utan resultat.
Som antivirus använder jag avira vilket dock verkar fungera dåligt, jag lyckas dessutom inte aktivera själva virusvakten. (Crackat)
Citera
2009-09-03, 16:40
Medlem
927s avatar
det finns ingen anledning till att använda avira premium, längre

du hinner inte se om det är nån processer som får spader?
Citera
2009-09-03, 16:47
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det finns ingen anledning till att använda avira premium, längre

du hinner inte se om det är nån processer som får spader?

Hahaha, vilket till din avatar motsägelsefullt uttalande!
Vad bör jag använda då?

Nej tyvärr.
När aktivitetshanteraren slutligen öppnats är det redan över.
Citera
2009-09-03, 17:23
Medlem
927s avatar
http://www.updatestar.com/sv/detail/...tivir-personal

gratisvarinaten, det enda som viktiga skiljer är en webbguard, vilket iofs kan va bra men den slöar ner surfningen. ibland kan det va svårt att uppdatera men det är när det släpps en "större" uppdatering, då blir servrarna överbelastande
Citera
2009-09-05, 12:10
Medlem
rotten_88s avatar
Nu kan jag inte ansluta till internet längre.
Har sökt igenom hela datorn med avira, jag vet dock inte än om det gett resultat.
Citera
2009-09-05, 12:58
Medlem
927s avatar
posta en hijackthis logg
Citera
2009-09-05, 13:22
Medlem
rotten_88s avatar
Visst.

Nu fick datorn plötsligt slut på diskutrymme också.
Citera
2009-09-05, 13:26
Medlem
927s avatar
det är nog den här
O17 - HKLM\System\CS5\Services\Tcpip\..\{25F2A716-4B06-4C98-81C3-AC3AF7AB41F2}: NameServer = 85.255.112.39,85.255.112.40

scanna med malwarebytes antimalware, den kommer rensa raden ovan och ev lite annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in