Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-02, 20:13
  #1
Medlem
Carlsonns avatar
Skulle lägga mig och sova igår kväll och somnade in lite lätt på snedden. Började drömma att jag spelade golf vilket jag gjort den dagen. Han jag spelade med la bollen på en berghäll och jag sprang upp och kolla på bollen och han skrek "NEJ FÖRFAN!!" och sprang med full fart mot mig och knuffa ner mig och jag ramla ner i ett slags hål. Men nu till det riktigt äckliga med detta, där möttes jag av massor bekanta till mig klädda i svarta kläder med hatt som stod och knuffa och skrek åt mig, jag flög fram och tillbaka. Detta kändes inte som en vanlig dröm, ganska svårt att förklara men jag visste samtidigt att jag låg i min säng och att jag blev ner knuffad mot golvet av dom i mitt egen rum. Jag skrek som en gnu och tänkte tom. om päronen skulle vakna för att jag skrek som jag gjorde och försökte hejda mig men det gick inte, dom var på mig hela tiden. Jag försökte kravla mig upp i min sovposition igen, jag riktigt kämpade men gick inte och jag skrek fortfarande som en stucken gnu.

Väl när jag började få kontakt till vaket tillstånd blev jag så jävla lättad men fortfarande såg jag med kisande ögon dessa svartklädda människor framför mig svävande ovanför mig precis som spöken och dom höll fortfarande på att hetsa med mig, jag försökte öppna ögonen helt men det gick inte. Tillslut fick jag upp dom och då såg jag en kvar, och detta är en bekant till mig jag såg sväva över mig sväva sakta in mot väggen bredvid min säng och försvann exakt som att det skulle vara ett spöke.
Jag satt mig upp fortfarande med pirret i magen och tog ett glas vatten och försökte hämta mig.

Detta kan låta konstigt men har aldrig vart med om det och vill aldrig mer vara det. Det var verkligen en riktigt äcklig upplevelse.
__________________
Senast redigerad av Carlsonn 2009-09-02 kl. 20:17.
Citera
2009-09-02, 20:18
  #2
Medlem
Halsduks avatar
Sömnparalys?
Citera
2009-09-02, 20:23
  #3
Avstängd
dragon-sicilians avatar
sömnparalys kallas fenomenet
Citera
2009-09-02, 20:23
  #4
Medlem
zabuts avatar
Kollat på för mkt Harry potter och Sagan om ringen?
Citera
2009-09-02, 20:28
  #5
Medlem
ScrewedChoppeds avatar
Har hänt ungefär samma för mig, bara det att det var massa FLÅSANDE i mina öron. & det flåsandet hörde jag flera sekunder efter jag vaknat helt svettig Det var fan hemskt eftersom jag kvällen innan hade kollat på "Andarnas makt" eller va det heter. Sånt fuckar ju upp en totalt för jag trodde att ett spöka satt & flåsa mig i örat!
Citera
2009-09-02, 20:36
  #6
Avstängd
largeputtes avatar
Sömnparalys kallas det om ingen sagt det
Citera
2009-09-02, 21:30
  #7
Medlem
Carlsonns avatar
"Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen."

"Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig."


Så står det på wikipedia om sömnparalys och det instämmer helt. Va en riktigt obehaglig känsla att försöka röra sig men det inte gick, även när jag såg dom framför mig. Kändes liksom som att musklerna var bortdomnade.
scary! men känns även som jag vill uppleva det igen nu när jag vet att fenomenet finns och är ofarligt
Citera
2009-09-25, 22:14
  #8
Medlem
NollottAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlsonn
"Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen."

"Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig."


Så står det på wikipedia om sömnparalys och det instämmer helt. Va en riktigt obehaglig känsla att försöka röra sig men det inte gick, även när jag såg dom framför mig. Kändes liksom som att musklerna var bortdomnade.
scary! men känns även som jag vill uppleva det igen nu när jag vet att fenomenet finns och är ofarligt

Är det inte REM som också gör att man rör ögonen höger, vänster, höger vänster, höger, vänster?

Min kompis syster har varit med om massor med upplevelser när hon vaknat och hon kan absolut inte röra sej, och någon eller något har kommit in i rummet och hon är panikslagen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback