Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-06, 19:03
  #1333
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan28
bananflugor har ockuperat hela plastisen, ställde ut den på balkongen med dörren öppen så att den skulle svalka sig lite då det är kallare där ute nu, resultatet blev att hela maskin och köket invaderades utav flugfän... gillar dem lukten eller nåt, någon som vet?
Helst på sommaren har märkt att det samlas bananflugor runt mäsken så jo,
är själv övertygad om att dom gillar mäsklukten av någon anledning.
Citera
2011-07-07, 12:08
  #1334
Medlem
charkovs avatar
Angående bananflugor.

Citat:
Bananflugan som skadedjur.

Bananflugan förökar sig snabbt, och eftersom den trivs i rumstemperatur och klarar sig bra på matrester och dylikt som föda ses den ofta som ett skadedjur. Den som önskar bli av med dem i bostaden eller liknande kan med fördel blanda till ett glas med en del vatten, några droppar diskmedel, en del vinäger och två delar honung. Flugorna dras till blandningen och drunknar i den. Det enklaste sättet att bekämpa dem är dock att se till att de inte kan föröka sig, genom att inte ha gammal frukt eller dylikt tillgängligt.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga
Citera
2011-07-07, 15:33
  #1335
Medlem
devafandas avatar
tjenare tjenare!!

jag skulle vilja veta vart man kan hitta en 25 liters vinhink i Borås eller i en någorlunda närliggande omnejd?
Citera
2011-07-08, 14:47
  #1336
Avstängd
dragan28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
tjenare tjenare!!

jag skulle vilja veta vart man kan hitta en 25 liters vinhink i Borås eller i en någorlunda närliggande omnejd?
har ni ÖoB i den hålan?
Citera
2011-07-08, 15:49
  #1337
Medlem
devafandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan28
har ni ÖoB i den hålan?

jo det har vi.. men har dom verkligen sånt där?
Citera
2011-07-09, 12:43
  #1338
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
jo det har vi.. men har dom verkligen sånt där?
Japp, dom ÖoB har sånt där!.
Citera
2011-07-10, 04:43
  #1339
Medlem
spongebobsquares avatar
Jag har några frågor angående plastbrännaren:

1. Temperaturen i mäsken när man destillerar ska som jag förstår det värmas upp till 45-50 grader. Om man har en doppvärmare som alltså värmer upp mäsken till den temperaturen, kan doppvärmaren då bara ligga på botten av hinken? Eller finns det risk att botten på hinken då smälter?

2. Finns det doppvärmare som kan värma mäsken så att den håller en konstant temperatur mellan 45-50 grader? Jag menar om man tex ställer in 45 grader på doppvärmaren, kommer mäsken ha temperaturen 45 grader även då mängden mäsk minskat? (skulle en doppvärmare ge lika mycket värme hela tiden så skulle ju mäskens temperatur öka ju mer mängden mäsk minskar) Om det finns en sådan doppvärmare, vart kan man köpa en sådan?

Tacksam för svar.
Citera
2011-07-10, 13:24
  #1340
Medlem
devafandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Jag har några frågor angående plastbrännaren:

1. Temperaturen i mäsken när man destillerar ska som jag förstår det värmas upp till 45-50 grader. Om man har en doppvärmare som alltså värmer upp mäsken till den temperaturen, kan doppvärmaren då bara ligga på botten av hinken? Eller finns det risk att botten på hinken då smälter?

2. Finns det doppvärmare som kan värma mäsken så att den håller en konstant temperatur mellan 45-50 grader? Jag menar om man tex ställer in 45 grader på doppvärmaren, kommer mäsken ha temperaturen 45 grader även då mängden mäsk minskat? (skulle en doppvärmare ge lika mycket värme hela tiden så skulle ju mäskens temperatur öka ju mer mängden mäsk minskar) Om det finns en sådan doppvärmare, vart kan man köpa en sådan?

Tacksam för svar.

om den enda värmekällan ger ifrån sig 45grader så kan det ju inte bli varmare bara för att mängden mäsk minskar.. om du är rädd att hinken skall smälta så kan du koka vatten och hälla i hinken när den står i vasken. smälter den inte av de så kommer den inte smälta av den varma mäsken

du kan ställa in doppvärmaren temp med hjälp av en dimmer. dock så får du se till att doppvärmaren klarar av högre temperatur än 30 grader orginal vilket ofta är begränsningen på dom du hittar i sverige.
Citera
2011-07-10, 14:18
  #1341
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Jag har några frågor angående plastbrännaren:

1. Temperaturen i mäsken när man destillerar ska som jag förstår det värmas upp till 45-50 grader. Om man har en doppvärmare som alltså värmer upp mäsken till den temperaturen, kan doppvärmaren då bara ligga på botten av hinken? Eller finns det risk att botten på hinken då smälter?

Med en vanlig akvariedoppvärmare är du trygg.

Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
2. Finns det doppvärmare som kan värma mäsken så att den håller en konstant temperatur mellan 45-50 grader? Jag menar om man tex ställer in 45 grader på doppvärmaren, kommer mäsken ha temperaturen 45 grader även då mängden mäsk minskat? (skulle en doppvärmare ge lika mycket värme hela tiden så skulle ju mäskens temperatur öka ju mer mängden mäsk minskar) Om det finns en sådan doppvärmare, vart kan man köpa en sådan?

Tacksam för svar.

Doppvärmaren värmer alltid med samma effekt fram tills den omgivande vätskan når den temperatur du ställt in varpå den slår av fram tills temperaturen sjunkit någon eller några grader igen. En mindre mängd mäsk blir alltså inte varmare, utan varm fortare med samma inställning. (Förutsatt att doppvärmaren orkar värma upp mäsken till vald temperatur, d.v.s. att kärlet är nog isolerat.)
Citera
2011-07-10, 17:42
  #1342
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
...
du kan ställa in doppvärmaren temp med hjälp av en dimmer. dock så får du se till att doppvärmaren klarar av högre temperatur än 30 grader orginal vilket ofta är begränsningen på dom du hittar i sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Med en vanlig akvariedoppvärmare är du trygg.
...

Oj, ni har rätt, klart att mäsken inte kan blir varmare än 45 grader om doppvärmaren är inställd på 45 grader, detta även om mängden mäsk minskar såklart. Men om jag skulle hitta en doppvärmare som kan värma till säg 45 grader, så kan jag väl ställa in på doppvärmaren 45 grader bara och sen låta hembrännaren bara bränna klart utan att jag behöver någon dimmer? Alltså om doppvärmaren kan värma i 45 grader hela tiden så kan jag väl bara låta den värma, och jag behöver väl ingen termometer eller så heller?

Om ni kollar på detta paket, det är tyvärr tillfälligt slut men ändå: http://hembryggning.com/butik/startp...-56c-1027.html

Innehåller inte den en komplett brännare egentligen förutom:
-ca 10 liter hink för mäsken.
-bottenplatta.
-något som bottenplattan kan stå på.
-och sen såg jag på plastbrännar´pdfen att om han har ett jäsrör med aktivt kol så slipper man att det luktar.

Detta förutom utrustning för att göra mäsk är väl allt man behöver? Jag funderade innan på om man behöver dimmer och termometer, men om doppvärmaren kan behålla konstant temperatur i mäsken (på 45-50 grader) så behövs väl inte det?

Sista frågan är viktig!
Citera
2011-07-10, 18:12
  #1343
Medlem
devafandas avatar
står det att den skall hålla 45 grader så lär den hålla 45 grader utan nån form av dimmer eller liknande

termometer är aldrig fel! saker går sönder/krånglar/läcker/glappar och då kan det vara bra att ha en termometer som ger dig indikationer till dessa fel

det du nämner är allt du behöver för att bränna egen sprit enligt vad jag förstår, så mitt råd är att köra på!!
Citera
2011-07-10, 19:00
  #1344
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
står det att den skall hålla 45 grader så lär den hålla 45 grader utan nån form av dimmer eller liknande

Precis . Det bästa är alltså om jag hittar en doppvärmare som kan värma upp till den temperaturen och helst ska den stänga av värmen när den kommit upp till rätt temperatur, för att spara el alltså. Men jag antar att det är svårt att hitta en sådan värmare, men denna varmare uppfyller väl iaf dessa krav?: http://hembryggning.com/butik/tillbe...lbar-1177.html Den är dock tillfälligt slut.

Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
termometer är aldrig fel! saker går sönder/krånglar/läcker/glappar och då kan det vara bra att ha en termometer som ger dig indikationer till dessa fel

Sant, termometer vore bra såklart. Det är ingen fara ifall termometern skulle komma i kontakt med doppvärmaren?

Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
det du nämner är allt du behöver för att bränna egen sprit enligt vad jag förstår, så mitt råd är att köra på!!

Jao, men det är väl egentligen bara doppvärmaren jag inte vet vart jag ska få tag på. Om det är någon här som har ett tips vart man kan köpa en som lämpar sig för detta så får denna gärna tipsa. Och förresten, angående tätningen av hålet som man bör göra för doppvärmaren och termometern. Skulle det funka att typ bara sätta en plastbit över hålet och sen tejpa massa? Annars kan ju en sådan vara bra: http://hembryggning.com/butik/tillbe...mare-1077.html . Men frågan är om den passar för alla doppvärmarsladdar och termometersladdar. xD
__________________
Senast redigerad av spongebobsquare 2011-07-10 kl. 19:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback