2008-02-24, 21:51
Medlem
septictanks avatar
förresten, något som jag märkt inte har tagits upp nå vidare ingående nånstans:

Hur ofta och hur grundligt bör brännaren rengöras?
Citera
2008-02-26, 02:50
Medlem
tripleas avatar
Rengör innerhinken mellan varje körning. Synd att befläcka den nya mäsken med koncentrerat bös. Det räcker dock om du spolar rent den med hett vatten i badrummet. Ytterhinken är lagom att göra ren mellan varje mäsksats, alltså var 3 - 5 körning.

Min plastis har inte ångat så länge, ovanstående är ett teoretiskt resonemang.
Citera
2008-02-26, 06:51
Medlem
klybans avatar
Sköljer bara ur innerhinken med vatten.
Ytterhinken Har jag nog torkat ur med papper lite lätt en gång när det kom lite skit i.
Citera
2008-02-28, 17:19
Medlem
septictanks avatar
har precis kvitterat ut Gert Strands "startpaket" innehållande en vinhink och doppvärmare. till detta köpte jag även GS's 10L hink.

Någon mer som köpt detta och reagerat på hur jävla bred 10litarn är? det är ju knappt något spel alls mellan vinhinken innervägg och mäskhinkens yttre. så min fråga är; fungerar det ändå?
Citera
2008-02-28, 17:37
Medlem
hohners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
har precis kvitterat ut Gert Strands "startpaket" innehållande en vinhink och doppvärmare. till detta köpte jag även GS's 10L hink.

Någon mer som köpt detta och reagerat på hur jävla bred 10litarn är? det är ju knappt något spel alls mellan vinhinken innervägg och mäskhinkens yttre. så min fråga är; fungerar det ändå?

Jag köpte också startpaketet. Däremot inte deras 10L hink, men jag antar att den är i ungefär samma dimension som min är. Jag reagerade också på att det såg trångt ut. Jag provade, och det fungerade hur bra som helst så jag antar att det inte borde vara några problem för dig heller. Lycka till!
Citera
2008-02-28, 17:55
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hohner
Jag köpte också startpaketet. Däremot inte deras 10L hink, men jag antar att den är i ungefär samma dimension som min är. Jag reagerade också på att det såg trångt ut. Jag provade, och det fungerade hur bra som helst så jag antar att det inte borde vara några problem för dig heller. Lycka till!

det låter tröstande faktiskt. jag får helt enkelt prova med vatten först och se om nåt överhuvudtaget hamnar i den stora hinken.

ska man kanske behålla locket på innerhinken och skära ett mindre hål i det? har hört nåt om det, men inte riktigt fattat
Citera
2008-02-28, 18:13
Medlem
hohners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
det låter tröstande faktiskt. jag får helt enkelt prova med vatten först och se om nåt överhuvudtaget hamnar i den stora hinken.

ska man kanske behålla locket på innerhinken och skära ett mindre hål i det? har hört nåt om det, men inte riktigt fattat

Du ska behålla locket på men inte skära ett hål i det. Utan du skär ut en fyrkant högst upp i hinkens sida, kika i .pdf-filen så hittar du beskrivning.
Citera
2008-02-28, 21:52
Medlem
tripleas avatar
Det bästa är att inte bara skära ett hål i sidan av innerhinken, utan två. Om du gör dem på olika höjd så blir det självdrag i hinken. Precis som det står i PDF-filen.
Senast redigerad av triplea 2008-02-28 kl. 21:56.
Citera
2008-02-28, 22:01
Medlem
klybans avatar
Nu har jag inget belägg för detta, men en bredare innerhink skulle nog kunna ge mer kondens än en smalare innerhink, det är vad jag tror i alla fall.

Och är den bredare så kanske man kan göra hålen på sånt sätt att man får mer mäsk i din innerhink och då mer mängd färdig sprit.
Citera
2008-02-29, 12:18
Medlem
septictanks avatar
jag får helt enkelt exprimentera med hålen. en hink är ju inte så dyr så det är ju inte hela världen om man behöver köpa en ny
Citera
2008-03-02, 21:55
Medlem
septictanks avatar
Aningen luddig rapport...

Nu har jag byggt färdigt min kära brännare, sånär som på falskbotten som var svårare att få tag i än jag trodde då (förutom på nätet, men vill helst slippa frakten). testkörde den med vatten förut i ett par timmar, hände inte alltför mycket, men jag skulle tro att alkoholen dunstar snabbare och lättare än vattnet. sen kanske ett par timmar inte är särkilt mycket heller

Har även gjort ett par hål i sidan av innerhinken, ca 3 cm i kvadrat, ett på var sida och på någon centimeters olika höjd. får se om detta blir bättre än med lock av.

något som jag fortfarande är lite skeptisk till är bredden på innerhinken (ska försöka få upp ett foto så fort jag kan), men det är bara att vänta och se.

för att övergå till mäsken så har den puttrat finfint sen i fredags och det räcker att lägga örat mot jäsdunken så hör man att svamparna för ett första dunkkrig därinne

dock kan jag påpeka att jäsrör med aktivt kol inte är helt luktfritt. Det tar bort en hel del, men en svag doft av surt vin finns här ändå. vet inte om jag kanske behöver "aktivera" kolet på nåt vis eller ifall det helt enkelt släpper igenom lite ändå. i ett rum på 6kvm så står väl luften ganska stilla också

sammanfattningsvis; Mäsket beräknas ha jäst klart på söndag, så jag kör väl igång med bränningen på söndag eftermiddag/kväll. återkommer efter detta med hur bränningen gick och lite sånt.

ps. blev väl lite långt detta, men kände för att skriva av mig.
kom gärna med förslag!
Citera
2008-03-03, 09:44
Avslutad
Låter bra! Kör på.

I andra fall så testa och kör en bränning med öppen hink. Fullt acceptabelt för mig iaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in