Nu har jag byggt färdigt min kära brännare, sånär som på falskbotten som var svårare att få tag i än jag trodde då (förutom på nätet, men vill helst slippa frakten). testkörde den med vatten förut i ett par timmar, hände inte alltför mycket, men jag skulle tro att alkoholen dunstar snabbare och lättare än vattnet. sen kanske ett par timmar inte är särkilt mycket heller
Har även gjort ett par hål i sidan av innerhinken, ca 3 cm i kvadrat, ett på var sida och på någon centimeters olika höjd. får se om detta blir bättre än med lock av.
något som jag fortfarande är lite skeptisk till är bredden på innerhinken (ska försöka få upp ett foto så fort jag kan), men det är bara att vänta och se.
för att övergå till mäsken så har den puttrat finfint sen i fredags och det räcker att lägga örat mot jäsdunken så hör man att svamparna för ett första dunkkrig därinne
dock kan jag påpeka att jäsrör med aktivt kol inte är helt luktfritt. Det tar bort en hel del, men en svag doft av surt vin finns här ändå. vet inte om jag kanske behöver "aktivera" kolet på nåt vis eller ifall det helt enkelt släpper igenom lite ändå. i ett rum på 6kvm så står väl luften ganska stilla också
sammanfattningsvis; Mäsket beräknas ha jäst klart på söndag, så jag kör väl igång med bränningen på söndag eftermiddag/kväll. återkommer efter detta med hur bränningen gick och lite sånt.
ps. blev väl lite långt detta, men kände för att skriva av mig.
kom gärna med förslag!