2008-04-11, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillax
Jag köpte en reningsanläggning från pgw, (ett rör med en dunke ovanpå) med fick jag en grej som jag tror att man kan kontrollera sprit flödet med, men fattar inte hur man ska använda den.. iaf, kan man testa hur snabbt det rinner med tex. vatten? eller funkar kolen sämre efter det, så man måste byta kol..?

hehe det blev nån del över för mig med när jag satte ihop kolanläggningen, hittar verkligen ingenstans där det skulle passa eller ha någon funktion.

När det gäller flödet så fungerar det perfekt för mig och jag har den helt orginal. Alltså ingen slangklämma eller så. Det verkar bli lagom motstånd av kolet så det droppar i rätt takt.

När jag kolar kolar jag 5L åt gången och det tar ca 3-4 timmar.

Som han ovan mig sa är det bra att köra ca 1-1,5 L varmvatten innan du kör spriten.
Citera
2008-04-11, 12:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke86
hehe det blev nån del över för mig med när jag satte ihop kolanläggningen, hittar verkligen ingenstans där det skulle passa eller ha någon funktion.

När det gäller flödet så fungerar det perfekt för mig och jag har den helt orginal. Alltså ingen slangklämma eller så. Det verkar bli lagom motstånd av kolet så det droppar i rätt takt.

När jag kolar kolar jag 5L åt gången och det tar ca 3-4 timmar.

Som han ovan mig sa är det bra att köra ca 1-1,5 L varmvatten innan du kör spriten.
Om du vill göra ditt kol ännu mer effekttivt, så ska du hälla kokande vatten över kolet.
Och upprepa detta 2-3 ggr(Kolet blir 100% effektivare), sedan ska det stå över natten, då blir kolen 150% mer effektiv än i dess torra form.
Att hälla varmt vatten igenom kolet innan spriten ökar givetvis också kolets förmåga till att rena dock inte så mycket som 150%,
Sen kolar du din sprit 4dl/h.
Citera
2008-04-11, 13:30
Medlem
4 dl/ H är det bra fart på det ?
Citera
2008-04-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är inte ens säkert en polis fattar att det är en hembrännings apparat ens när den är ihop satt.

Bara säga jag måste jäsa mitt vin på balkongen bara för det luktar så.
Därför har jag en doppvärmare som värmer upp bryggden till 25grader så inte jästen somnar.

Isärplockad så går det fasen inte säga att du har delar till en hembränningsapparat.
Vadå jag ska skaffa akvarium därför har jag en sån doppvärmare, säger du bara.

Nä det bästa är att hålla munnen stängd, och klarar du inte det ja då får du räkna med att det finns chans att dom kommer hem och hälsar på.
Mjo det har du rätt i. Men har man t.ex. en labmaster så kan det vara lite svårare
Citera
2008-04-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
fortfarande för att en plastis är helt underhållsfri och behöver ingen särskild översyn, till skillnad från en spiral som ingen fan vågar ha stående på grund av elpatron/kokelement etc.

diskutera spiralen i spiraltråden, inte här.
Elpatronen och kokelementet har man ju bara igång under uppvärmningen?
Sen är det ju doppisen som gäller.

Men du har rätt att det är fel tråd att diskutera det i.
Citera
2008-04-11, 18:21
Avslutad
När jag kör min petflaska metod så häller jag allt kol i en gryta, i med vatten sen värmer jag det på svag värme.... rör runt, häller av vatten, häller i nytt vatten och så gör jag det tills det jag häller av från grytan är helt klart. Sen är de bara att sleva i det i petflaskan och hälla på sprit... dom första 5dl som kommer ut är bara vatten så de häller jag i en skål. När den sista spriten runnit igenom tar jag dom sista 5 dl från skålen och häller på för att trycka ut den sista spriten...

Har tänkt länge på att göra en PDF om denna metoden men de blir aldrig av
Citera
2008-04-12, 10:48
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
När jag kör min petflaska metod så häller jag allt kol i en gryta, i med vatten sen värmer jag det på svag värme.... rör runt, häller av vatten, häller i nytt vatten och så gör jag det tills det jag häller av från grytan är helt klart. Sen är de bara att sleva i det i petflaskan och hälla på sprit... dom första 5dl som kommer ut är bara vatten så de häller jag i en skål. När den sista spriten runnit igenom tar jag dom sista 5 dl från skålen och häller på för att trycka ut den sista spriten...

Har tänkt länge på att göra en PDF om denna metoden men de blir aldrig av

de hade vart fint om alla fb's hembrännare samlade ihop info till en enda pdf. en kolningsguide med många alternativ typ
Citera
2008-04-12, 11:38
Medlem
Testade dricka min första laddning från isolerad hink med lock igår. Det blev väl ca 45%

Jag jämförde med den vodka jag har gjort tidigare utan isolerad och utan lock, Den låg på ca 38%

Trodde inte att det skulle smaka så stor skillnad men 45% var MYCKET sämre kvalitet på det. Så det blir att skrota isolerad hink för mig.
Citera
2008-04-13, 00:00
Medlem
bullybrugds avatar
Min mäsk har nu stått och gottat sig i 9 dagar.
Pillade dit ett jäsrör idag, hur ofta ska det bubbla när det är färdigjäst? 1 gång i minuten? 1 gång i halvtimmen?
Citera
2008-04-13, 00:58
Medlem
klybans avatar
Kolsyran som är kvar kan ge en illusion om att det fortfarande jäser.
Dock efter 9dagar så borde du ligga på -7-15ochele det är bra och kan krypa ända ner till ca-25 och det är mycket bra.

Men lyft upp vintunnan 10cm och släpp den, då kommer troligtvis tillräckligt med kolsyra gå ur och om det efter det bubblar stadigt i jäsröret efter det då behöver den nog någon dag till.

Men skulle gissa att din mäsk är klar om den nu inte kommer ur temperatur parametarna 18-25grader delar av jäs processen.
Citera
2008-04-13, 01:07
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kolsyran som är kvar kan ge en illusion om att det fortfarande jäser.
Dock efter 9dagar så borde du ligga på -7-15ochele det är bra och kan krypa ända ner till ca-25 och det är mycket bra.

Men lyft upp vintunnan 10cm och släpp den, då kommer troligtvis tillräckligt med kolsyra gå ur och om det efter det bubblar stadigt i jäsröret efter det då behöver den nog någon dag till.

Men skulle gissa att din mäsk är klar om den nu inte kommer ur temperatur parametarna 18-25grader delar av jäs processen.
Hur länge kan man låta den står utan att det blir ättika av alltihop? Jag har inte brådis nämligen, utan den får gärna stå såpass att den garanterat är mogen för bryggning.
Citera
2008-04-13, 01:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Hur länge kan man låta den står utan att det blir ättika av alltihop? Jag har inte brådis nämligen, utan den får gärna stå såpass att den garanterat är mogen för bryggning.
Ättika kommer det aldrig bli, jag har testat och vispa ner syre i senare delen av jäsningen för att se hur mycket man kan jäsa ut.
Tyckte mig inte märka någon skillnad från en orörd mäsk sats, och den jäste inte ättika, i alla fall inte luktbart.

Läst om sånna som haft sin mäsksats i flera år och bara låtit den stått, dom har sagt att det varit den bästa spriten dom fått från en sån mäsk.
Dock har den stått kallt vilket inte per automatik betyder att den inte skulle göra ättika dock så har den klarnat väl och all jäst ha trillat ner på botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in