2009-09-02, 16:40
  #1
Medlem
friendsforevers avatar
hej

jag är intresserade av studera Socionom på universitet i framtiden

Jag undrar vilka ämnen måste jag studera för att komma in på socionom college

till exemple

svenska A,B,c ?
samhälle
engleska
matematic
.
.
.

och så vidare
jag hoppas att ni kan svara mig .
Citera
2009-09-02, 16:44
  #2
Medlem
http://www.utbildning.gu.se/ViewPage.action?siteNodeId=427332&languageId=10000 0&contentId=-1&d=1&langCode=sv&educationLevel=&detailPageSiteNo deId=427332&programid=S1SOC
Citera
2009-09-02, 18:03
  #3
Medlem
hanswolfs avatar
Du ska inte ha socionomi som ambition.

Talespråket säger ju att man ska sikta mot stjärnorna så landar man iaf vid trätopparna, Inte att sikta på grannens häck.
Citera
2009-09-02, 18:30
  #4
Medlem
blackspiders avatar
Du behöver ha grundläggande behörighet för högskolestudier samt Matte A och Samhälle A.
Citera
2009-09-02, 19:14
  #5
Medlem
friendsforevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Du ska inte ha socionomi som ambition.

Talespråket säger ju att man ska sikta mot stjärnorna så landar man iaf vid trätopparna, Inte att sikta på grannens häck.


jag har två frågor vad betyder iaf ?
och vad betyder häck?
och vad är det för fel med socionom
__________________
Senast redigerad av friendsforever 2009-09-02 kl. 19:17.
Citera
2009-09-02, 19:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Du ska inte ha socionomi som ambition.

Talespråket säger ju att man ska sikta mot stjärnorna så landar man iaf vid trätopparna, Inte att sikta på grannens häck.

Många socionomer läser vidare
Citera
2009-09-03, 18:50
  #7
Medlem
pellepoliss avatar
Ja, som socionom kan man ju välja lite av varje efter utbildningen. Man kan jobba med personalfrågor på företag, bli kurator, terapeut, enhetschef i verksamheter som hanterar sociala frågor (äldrevård, socialkontor m.m.) socialekreterare, arbeta inom kriminalvården, fältassistent, socialjour m.m.

Det är en bred utbildning som ger dig chansen att lära dig om psykosociala problem, hur de uppstår och hur man åtgärdar dem. Det är alltså inte samma sak som psykolg som många verkar tro, det är två olika arbeten, och man arbetar med två olika saker.

Men det lär vara tufft för psyket, man bör ha god självkännedom och ha tålamod med klienter som inte alltid vet vad som är bäst för dem. :-) Man bör vidare ha god allmänkunskap eftersom man ska fungera som rådgivare för människor som kan behöva lite tips och råd på hur man tar sig ur en dålig sprial, t.ex. Man behandlar i regel inte personer (om man inte är terapeut) utan man utreder och guidar dem vidare till t.ex. psykologer. För vissa räcker ju guidningen för att de ska komma ur sin situation, och då är det väl iofs att se som en form av behandling. Men man arbetar ju som sagt med psykosociala frågor inom det mesta, så efter socionomexamen kan du välja mellan mängder av olika jobb.
Citera
2009-09-03, 21:54
  #8
Medlem
friendsforevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Ja, som socionom kan man ju välja lite av varje efter utbildningen. Man kan jobba med personalfrågor på företag, bli kurator, terapeut, enhetschef i verksamheter som hanterar sociala frågor (äldrevård, socialkontor m.m.) socialekreterare, arbeta inom kriminalvården, fältassistent, socialjour m.m.

Det är en bred utbildning som ger dig chansen att lära dig om psykosociala problem, hur de uppstår och hur man åtgärdar dem. Det är alltså inte samma sak som psykolg som många verkar tro, det är två olika arbeten, och man arbetar med två olika saker.

Men det lär vara tufft för psyket, man bör ha god självkännedom och ha tålamod med klienter som inte alltid vet vad som är bäst för dem. :-) Man bör vidare ha god allmänkunskap eftersom man ska fungera som rådgivare för människor som kan behöva lite tips och råd på hur man tar sig ur en dålig sprial, t.ex. Man behandlar i regel inte personer (om man inte är terapeut) utan man utreder och guidar dem vidare till t.ex. psykologer. För vissa räcker ju guidningen för att de ska komma ur sin situation, och då är det väl iofs att se som en form av behandling. Men man arbetar ju som sagt med psykosociala frågor inom det mesta, så efter socionomexamen kan du välja mellan mängder av olika jobb.

perfekt och därför vill jag studera socionom för att man kommer att ha många möjligheter på arbetsmarknaden och jag passar jätte bra med den här branschen därför att jag är social och ansvarfull person och tycker om att träffa människor och hjälpa dem
Citera
2009-09-03, 22:29
  #9
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friendsforever
perfekt och därför vill jag studera socionom för att man kommer att ha många möjligheter på arbetsmarknaden och jag passar jätte bra med den här branschen därför att jag är social och ansvarfull person och tycker om att träffa människor och hjälpa dem

Du kan ju alltid ta en titt på www.socionom.net och deras forum...

Måste fråga, är du engelsktalande från början?
Citera
2009-09-03, 22:31
  #10
Medlem
black-swans avatar
Socionomer är ett yrke med låg lön och låg status. Av de som pluggar till socionom har har aldrig mött någon som jag skulle beskriva som varken skarp eller ambitiös.
Citera
2009-09-03, 22:58
  #11
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Socionomer är ett yrke med låg lön och låg status. Av de som pluggar till socionom har har aldrig mött någon som jag skulle beskriva som varken skarp eller ambitiös.

Det beror väl på vilket yrke man väljer senare... Kriminalvårdare är ju ett intressant jobb, kurator kan vara intressant, enhetschefer tjänar bra (från 33.000:-/mån) så det beror ju på vad man vill syssla med.
Citera
2009-09-03, 23:08
  #12
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Det beror väl på vilket yrke man väljer senare... Kriminalvårdare är ju ett intressant jobb, kurator kan vara intressant, enhetschefer tjänar bra (från 33.000:-/mån) så det beror ju på vad man vill syssla med.

Jo, yrket i sig tror jag många skulle finna intressant. Det betvivlar jag inte.

Det känns som det är ett väldigt lågt procentantal som blir det. Resterande slutar på 25k i lön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in