2009-09-02, 15:16
Medlem
LaResistances avatar
Hoppas jag placerar tråden rätt här.

Sitter idag med Vista x64 Ultimate OEM original (bara OEM, inte bundet till HP eller något annat trams), förpackning osv är i mint condition. Installerad en gång. Ska köpa Win7 Ultimate x64 när det släpps men ställer mig frågan: ska man sälja sitt Vista nu eller ska man vänta tills man skaffat 7an?

Frågan är ju om man får mer pengar för sitt Vista original idag innan W7 är släppt? Vad kan mitt Vista gå för tro?

Vete fan om frågorna hör hemma här men jag ger det ett försök.

Vad säger experterna?
Citera
2009-09-02, 15:20
Medlem
hoaxens avatar
Jag tror att du oavsett tidpunkt kommer att få väldigt svårt för att kunna sälja ditt Vista. Vem skulle vilja köpa en licens-nyckel de inte ens vet om den fungerar eller någonting?
Citera
2009-09-02, 17:23
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxen
Jag tror att du oavsett tidpunkt kommer att få väldigt svårt för att kunna sälja ditt Vista. Vem skulle vilja köpa en licens-nyckel de inte ens vet om den fungerar eller någonting?

Jo jag misstänker lite det, garanti för nyckel finns ju alltid, visst folk kanske inte tror på ens ord i annonsen men sålänge du har klisterlappen och den är genuin så kan MS fixa detta även om någon pappskalle fått den låst.

Så är ju inte fallet här så man får hoppas på det bästa, att någon är sugen som fan och iaf betalar några dollars

Till mods: snackar inte om att sälja här utan ex. Tradera.
Citera
2009-09-03, 15:17
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaResistance
Jo jag misstänker lite det, garanti för nyckel finns ju alltid, visst folk kanske inte tror på ens ord i annonsen men sålänge du har klisterlappen och den är genuin så kan MS fixa detta även om någon pappskalle fått den låst.

Så är ju inte fallet här så man får hoppas på det bästa, att någon är sugen som fan och iaf betalar några dollars

Till mods: snackar inte om att sälja här utan ex. Tradera.

Om du installerat OEM Vista och aktiverat den en gång med den medföljande licensnyckel så är operativsystemet enligt licensavtal bundet till den dator den installerades på. Så strikt sett får du därmed inte sälja enbart operativet vidare. Dator inkl installerad och aktiverad Vista går däremot bra att sälja.

Om du inte aktiverat operativet så vete tusan om du brutit mot licensavtalet.
Senast redigerad av macka-pär 2009-09-03 kl. 15:19.
Citera
2009-09-03, 15:19
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Om du installerat OEM Vista och aktiverat den en gång med den medföljande licensnyckel så är operativsystemet enligt licensavtal bundet till den dator den installerades på. Så strikt sett så får du därmed inte sälja enbart operativet vidare. Dator inkl Vista går däremot bra att sälja.

Om du inte aktiverat operativet så vete tusan om du brutit mot licensavtalet.

Satan, jo det är aktiverat. Det verkar lite luddigt det där med OEM-licenserna, jag menar jag köpte denna på komplett om jag inte minns fel, utan att köpa en dator. Möjligtvis köpte jag en hårddisk men jag tror att de hade sålt den ändå.

Frågan är istället om den ev. köparen får problem om han/hon installerar mitt exemplar på sin dator och det är aktiverat på denna burken. Har för mig att någon på Microsoft babblade något om macadress och att OEM blir bundna till det. Frågorna är många, svaren är få
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in