2009-09-01, 22:19
Medlem
Tjennare !

Nu är de så att min mamma har en Hp Dator som hon hyrt från kommunen på något sätt. Datorn har hon haft i 3 år och hon måste köpa ut datorn nu eller skicka tillbaks den. Hon bestämde sig för att skicka tillbaks den. Innan hon skickar tillbaks den måste alla fel på datorn rapporteras. För någon dag sedan slutade högtalarna i datorn att fungera så morsan ringde till supporten och frågade vad hon skulle göra. Hon är inte så dator kunnig så jag fick ta över.

Vi testade massa saker och högtalarna var helt döda men med headset fungerade, tillslut sa han att ja måste installera om datorn för att säkerhetsställa att de var helt sönder så man kan skicka in den på lagning. Datorn kör dual boot med xp och vista och ja berätta de för han men han sa att ja var tvungen att använda deras recovery skivor som jag tappat bort för länge sedan.

Jag sa till han att ja inte hade kvar skivorna och då säger han att jag måste beställa skivor för ca 400 spänn från någon sida

Jag har så klart massa tankade skivor som jag kan installera om med, eller måste jag köpa deras skivor?

Tycker 400 kr är ganska mycket för en dator som jag inte ska ha längre
Citera
2009-09-01, 22:24
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Tjennare !

Nu är de så att min mamma har en Hp Dator som hon hyrt från kommunen på något sätt. Datorn har hon haft i 3 år och hon måste köpa ut datorn nu eller skicka tillbaks den. Hon bestämde sig för att skicka tillbaks den. Innan hon skickar tillbaks den måste alla fel på datorn rapporteras. För någon dag sedan slutade högtalarna i datorn att fungera så morsan ringde till supporten och frågade vad hon skulle göra. Hon är inte så dator kunnig så jag fick ta över.

Vi testade massa saker och högtalarna var helt döda men med headset fungerade, tillslut sa han att ja måste installera om datorn för att säkerhetsställa att de var helt sönder så man kan skicka in den på lagning. Datorn kör dual boot med xp och vista och ja berätta de för han men han sa att ja var tvungen att använda deras recovery skivor som jag tappat bort för länge sedan.

Jag sa till han att ja inte hade kvar skivorna och då säger han att jag måste beställa skivor för ca 400 spänn från någon sida

Jag har så klart massa tankade skivor som jag kan installera om med, eller måste jag köpa deras skivor?

Tycker 400 kr är ganska mycket för en dator som jag inte ska ha längre

Varför ska du installera om datorn om den ska skickas tillbaka?
Åker ni på en kostnad om något är trasigt?

Hur som helst, så kan dom inte se på filerna om det är pirat eller inte
Citera
2009-09-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Varför ska du installera om datorn om den ska skickas tillbaka?
Åker ni på en kostnad om något är trasigt?

Hur som helst, så kan dom inte se på filerna om det är pirat eller inte
Datorn måste vara oss kommunen om några dagar och innan vi kan skicka den dit måste datorn fungera felfritt, och för att jag ska kunna skicka in den på lagning måste jag ha installerat om den för att de skulle vara 100% säkra på att högtalarna är sönder. Kanske fungerar med ett pirat xp men de lär väll märka att de är crackat ?
Citera
2009-09-01, 22:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Kanske fungerar med ett pirat xp men de lär väll märka att de är crackat ?

Risken finns och det kan sluta illa om man har lite otur.

Vad säger avtalet mellan konsumenten och uthyraren?
Citera
2009-09-01, 23:22
Medlem
Ett företag som hyr ut saker eller bostäder ska i hyrpriset inkludera kostnaden för diverse förslitningsskador. Och tre år för en dator är nästan en livslängd... Så jag förstår inte varför det är ditt problem om högtalaren är sönder om ni nu inte har haft sönder den på grund av oaktsamhet. Det får som sagt företaget räkna med, att datorn efter tre år har någon eller några skavanker. Och det blir absolut inte bättre av att installera in ett pirat OS. Så gör inte det!!! Och jag ser absolut inte varför det är ditt ansvar att felsöka felet, eller tvingas betala 400 kr för någon recovery skiva. Känns mer som att företag vill lägga en kostnad på dig och dessutom slippa lite arbete.

Kort sagt tror jag inte företaget kan kräva dig på någon kostnad för den söndriga högtalaren om de inte kan bevisa att du har varit oaktsam.
Senast redigerad av enricon 2009-09-01 kl. 23:26.
Citera
2009-09-02, 00:25
Medlem
sommarlovs avatar
Enklast är starta datorn med valfri Linux Live CD, tex Ubuntu.
Hör du startljudet, perfekt, skicka skiten.

De kommer ändå installera om systemet eller förstöra datorn.
Inte din sak att göra deras jobb.
Citera
2009-09-02, 01:42
Medlem
Vad jag har för erfarenhet då jag också använder mig av en hyr/kommundator så ska det finnas en automatisk recovery-partition på hårddisken. Du kan antingen starta recovery i windows eller genom att spamma F10 när datorn startar.

Jag gjorde nyss en hp-recovery på en vista dator som min farmor äger. Leta i start menyn efter hp hjälp eller liknande. Eller sök i datorns "Hjälp" på recovery. Annars håller jag med föregående talare, lämna tillbaka alltihop och låt dom som sagt göra deras jobb. Inget du direkt kommer att få skit för. Dom högtalarna som hänger med i det "stora datorpaketet" från kommunen suger av erfarenhet glhf!

edit.
kom på kort nu efteråt att jag har köpt sådanna skivor en gång. Men det var för att jag inte kom åt windows på datorn och att F10 återställningen inte fungerade. Men det SKA fungera utan skivor.
Citera
2009-09-02, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikpilnikpil
Vad jag har för erfarenhet då jag också använder mig av en hyr/kommundator så ska det finnas en automatisk recovery-partition på hårddisken. Du kan antingen starta recovery i windows eller genom att spamma F10 när datorn startar.

Jag gjorde nyss en hp-recovery på en vista dator som min farmor äger. Leta i start menyn efter hp hjälp eller liknande. Eller sök i datorns "Hjälp" på recovery. Annars håller jag med föregående talare, lämna tillbaka alltihop och låt dom som sagt göra deras jobb. Inget du direkt kommer att få skit för. Dom högtalarna som hänger med i det "stora datorpaketet" från kommunen suger av erfarenhet glhf!

edit.
kom på kort nu efteråt att jag har köpt sådanna skivor en gång. Men det var för att jag inte kom åt windows på datorn och att F10 återställningen inte fungerade. Men det SKA fungera utan skivor.
Har tyvärr inte kvar recovery partitionen
Citera
2009-09-02, 08:28
Medlem
927s avatar
är det väl inte en laptop?
Senast redigerad av 927 2009-09-02 kl. 08:37.
Citera
2009-09-02, 23:39
Medlem
Citat:
Har tyvärr inte kvar recovery partitionen

då är det klurigare. Varför tog du bort den?

Men lämna in datorn som den är. Eller köp ut den, inte alls så dyr har jag för mig och dra in en egen version av xp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in