• 1
  • 2
2009-09-01, 22:15
Medlem
U137s avatar
Finns det redan en tråd i ämnet så kan ju mod låsa denna.

Blir man automatiskt en fitta när man blir utnämnd till chef?
Är det så att alla gamla lojaliteter gentemot gamla arbetskamrater glöms/läggs åt sidan så fort man får på sig chefsslipsen?
Är det så att man ska se allt från ett arbetsgivarperspektiv även om man är en skitchef på lägsta nivå?
Är det vanligt att man "offrar" gamla arbetskamrater för att se bättre ut hos de andra cheferna?
Varför tror ni att det blir så?

Har ni historier om arbetskamrater som blivit chefer och sedan fått personlighetsförändringar, vill i så fall gärna höra dem?

Ja, jag är jävligt bitter på mitt rövhål till chef, så vi kan lämna den typen av kommentarer därhän.
Citera
2009-09-01, 22:35
Bannlyst
Kort svar : Ja

Längre svar : om man blir chef över en avdelning som man tidigare varit "tjänsteman/arbetare" på så kan det bli mycket känsligt pga att då vet inte dina tidigare medarbetare om de kan lita på dig.
När det hände en kollega så tänkte jag direkt: "vad har jag sagt till henne om den och den i förtroende?" "hur kommer hon använda den infon"
När en person blir chef så ökar ett avstånd mellan denne o medarbetarna för det är ingen som vågar prata avslappnat med denne, som plötsligt ses som Big Brother.
Senast redigerad av HonheterNelly 2009-09-01 kl. 22:40.
Citera
2009-09-01, 22:38
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonheterNelly
Kort svar : Ja

Längre svar : om man blir chef över en avdelning som man tidigare varit "tjänsteman/arbetare" på så kan det bli mycket känsligt pga att då vet inte dina tidigare medarbetare om de kan lita på dig.
När det hände en kollega så tänkte jag direkt: "vad har jag sagt till henne om den och den i förtroende?" "hur kommer hon använda den infon"
När en person blir chef så ökar ett avstånd mellan denne o medarbetarna för det är ingen som vågar prata avslappnat med denne, som plötsligt ses som Big Brother.
Jupp, broder, jag känner igen varenda sak du skriver. Det märkliga är att de helt plötsligt blivit "klokare" och ska börja förklara/lära en saker (saker som man kanske en gång lärt dem själv)
Citera
2009-09-01, 22:40
Bannlyst
Jag glömde ett litet tillägg:

Och sen är det en långsam men stadig nedåtfärd tills man blir en färdig fitta.
Det är då man börjar se på alla sina anställda som lata, krävande kötthuven.
Har du sen fått strutformat hår så är det bara att gratulera, du är nu en fullfjädrad chef! (läs: fitta)
(PS jag hatar det ordet!)
Citera
2009-09-01, 22:41
Medlem
Beror ju på. Dom flesta lär väl inte vara så uttöjda eftersom dom inte är så öppna med att ge befordran
Citera
2009-09-01, 23:11
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonheterNelly
Jag glömde ett litet tillägg:

Och sen är det en långsam men stadig nedåtfärd tills man blir en färdig fitta.
Det är då man börjar se på alla sina anställda som lata, krävande kötthuven.
Har du sen fått strutformat hår så är det bara att gratulera, du är nu en fullfjädrad chef! (läs: fitta)
(PS jag hatar det ordet!)
Coolt, du är ju bittrare än mig Jag har ännu inte haft förmånen att ha utveckligtssamtal med en lillfitta, bara med gammelchefen (Storfittan), ser fram emot den dagen då någon av dem jag lärt upp ska "prata allvar med mig"
Citera
2009-09-02, 01:45
Medlem
Chefen har ju inte betalt för att var din polare. Det är klart det kan kännas bittert att din före detta kompis nu ska se till att du sköter ditt arbete. Som nybliven chef tar man kanske lite extra hårt på jobbet som ledare.
Citera
2009-09-02, 05:55
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonkee
Chefen har ju inte betalt för att var din polare. Det är klart det kan kännas bittert att din före detta kompis nu ska se till att du sköter ditt arbete. Som nybliven chef tar man kanske lite extra hårt på jobbet som ledare.
Har han extra betalt för att vara en grinig fitta då?
Citera
2009-09-02, 07:54
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Kort svar: Nej

Långt svar: Givetvis kan personer förändras till både det bättre och det sämre när de utnämns till chefer. Personer som är ledarkaraktärer blir ofta trevligare och bättre av att utnämnas till chefer då de får en roll de trivs med. Men givetvis kan även det motsatta hända, d v s att folk blir tjuriga och misstänksamma mot sina underordnade.

Att vara chef är en svår balansgång mellan många olika intressen. Ytterst få klarar att göra det bra.

Kom ihåg att chefsskap är ett nödvändigt ont. Du kan ju bara föreställa dig vilket kaos det skulle bli om vi inte hade chefer.
Citera
2009-09-02, 08:04
Medlem
Jthunderas avatar
Blir man automatiskt en fitta när man blir utnämnd till chef? Nej.

Är det så att alla gamla lojaliteter gentemot gamla arbetskamrater glöms/läggs åt sidan så fort man får på sig chefsslipsen? Nej. Chefen ska heller inte favoritisera någon bara för att de är polare.

Är det så att man ska se allt från ett arbetsgivarperspektiv även om man är en skitchef på lägsta nivå? Chefen ska se saker från båda hållen. En skitchef på lägsta nivå bestämmer knappast något avgörande för företaget. Det kommer från högre chefer och det enda han kan göra är att presentera det på ett bra sätt vilket de anställda som är ännu lägre än chefen inte brukar förstå utan tror det är personligt.

Är det vanligt att man "offrar" gamla arbetskamrater för att se bättre ut hos de andra cheferna? Offrar hur?

Varför tror ni att det blir så?
Ett normalt problem i första chefslinjen på stora företag/organisationer är att folk blir chefer baserat endast på tid i företaget. När Gunnar nu har jobbat 25 år får han hoppa upp ett snäpp och bli chef över sina gamla polare. Gunnar får sköta lite administration, lägga lite schema och godkänna semester. HR anställer folk och lönerna är redan fördelade uppifrån. Hans gamla kollegor tror plötsligt att Gunnar verkligen har något att säga till om och skyller alla "dåliga" beslut på honom. Egentligen kommer de uppifrån och Gunnar som är en vanlig arbetare kan inte föra fram dem på ett bra sätt.
Senast redigerad av Jthundera 2009-09-02 kl. 08:14.
Citera
2009-09-02, 08:10
Medlem
InnocentWar1s avatar
Rent generellt är chef och ledare två olika saker. Chef är den formella utnämningen och rollen som arbetsgivarens företrädare. Ledare är förmågan att kunna vägleda, uppmuntra, motivera och inspirera andra att göra sitt bästa.

Tyvärr utnämns chefer väldigt sällan på grundval av att de är en bra ledare. Orsaken till det är bland annat att den som sköter utnämningen sällan själv är en bra ledare.

Det finns alldeles för få ledare och på tok för många chefer.
Citera
2009-09-02, 10:00
Medlem
Det stora problemet ligget oftast hos "arbetarna" som sällan tycks inse hur mycket extra jobb det faktiskt är att ha ansvar. Att arbeta hårt fysiskt en dag är en ofta en barnlek jämfört med att ko-ordinera en arbetsplats för maximal avkastning vilket är ett krav från chefen ovanför dig samtidigt som du måste stå på god fot med arbetarna för att dom ska vilja göra sitt bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in