2009-09-01, 22:05
Medlem
Tja! Som rubriken lyder, får grymt ont precis där höftbenen sitter efter ett antal sparkar. Känns som man sträcker ut en muskel konstigt eller något.
Va tror ni brist på stretching eller fel teknik som orsakar?
Citera
2009-09-01, 22:12
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Tja! Som rubriken lyder, får grymt ont precis där höftbenen sitter efter ett antal sparkar. Känns som man sträcker ut en muskel konstigt eller något.
Va tror ni brist på stretching eller fel teknik som orsakar?

Jag är inget proffs men stretching är nog väldigt viktigt i de flesta kampsporter. Så jag skulle av ren chansning säga att du kanske stretchar för lite eller på fel sätt.

Prata med din tränare om saken, Jag tror h*n vet vad det är för fel.
Citera
2009-09-01, 22:16
Medlem
det är ofta just där man får träningsvärk när man lärt sig vrida in höften i sparkarna ordentligt.
Citera
2009-09-01, 22:26
Medlem
U137s avatar
Värm upp den delen du har problem med lite extra, stretcha när du är varm, innan träningen. Dra på lite thailiniment (inte tiger balsam utan riktiga grejjer). OM det fortfarande gör ont/eller blir värre skaffar du dig Vulcans/Rehbands neoprenshorts. De är lite dyra och man blir varm om pungen men de värmer höften bra och stabilicerar området.

Har du riktiga problem så ska du vila området, snacka med tränare och be om att få köra serier med händerna isället. Då hinner du bli duktig med händerna samtidigt som din höft får vila. Hade samma skit med ljumsken.

Sist men inte minst rekomenderar jag dig ett besök hos en sjukgymnast/naprapat som kollar vad som är problemet.

Lycka till och hör av dig med resultatet.
Citera
2009-09-01, 23:03
Medlem
MoribundWorlds avatar
Det går ett gäng muskler kring höften, röven och benen. Du får antagligen ont för att du inte är van att arbeta med de musklerna som du gör när du sparkar. Stretcha höftböjare, lår, röv m.m. och fortsätt träna. Blir det värre så får du väl kolla upp det men tror inte det är någon risk...
Citera
2009-09-02, 00:02
Medlem
Tack för tipsen!
Även om jag kör väldigt mycket streching innan träning (tränar inte i klubb utan med en polare som har tränat sporten regelbundet några år i Thailand) så kommer det smygande så småningom efter 30-50 sparkar.
Om jag skall beskriva det precist så är det precis i sidorna där V-formationen på magen/buken börjar. Dvs ca navelhöjd på båda sidor.

Ska som sagt testa mer streching samt varmare byxor.
Spanks!
Citera
2009-09-02, 11:31
Medlem
Hur länge har du kört?
Jag gissar att du bara är ovan och att det ger sig efter ett tag när du har blivit bättre i höftrörelsen.
Se till att inte sparka för högt/hårt tidigt i passen.

En övning som hjälpt mig väldigt mycket i rörlighet är att lägga upp foten på en stol eller bort och sedan vrida foten (och därmed höften och hela benet) så att de går ifrån att peka mot taket och i slutläget peka horisontellt och sen tillbaka till taket.
Luddigt förklaring, hoppas du förstår. En övning jag kan rekommendera till alla som är nya inom thai.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in