• 1
  • 2
2009-09-01, 21:52
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
hej jag har köpt hem kräftor,frysta.

ska bli jätte gott men hur gör man när man tinar dom på bästa sett? å hur lång tid tar det?

undrar oxo vad ja behöver för redskap till dom för att få upp dom,knivar ele så? nötkneppare?
Citera
2009-09-01, 21:54
Medlem
Stitch81s avatar
Om man ska tina dem på bästa sätt ska man egentligen tina dem under några dygn i kylskåp. Man kan också snabbtina dem i kallt vatten i några timmar.
En nötknäppare är oftast överflödig när man äter kräftor enligt mig. Det räcker med en vanlig kniv om man inte äger riktiga skaldjursbestick.
Citera
2009-09-01, 21:55
Medlem
soptippsbosses avatar
Det står väl på paketet hur man ska tina dem? Kylskåp i drygt ett dygn eller i kallt vatten några timmar tills de är klara brukar väl vara de vanliga sätten. Öppnar dem gör du med tänder och fingrar.
Citera
2009-09-01, 21:55
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandsomeGuyR
hej jag har köpt hem kräftor,frysta.

ska bli jätte gott men hur gör man när man tinar dom på bästa sett? å hur lång tid tar det?

undrar oxo vad ja behöver för redskap till dom för att få upp dom,knivar ele så? nötkneppare?

Finns flera trådar som berör detta ämne. Använd sökfunktionen!

Men tina dom sakta i din vask typ. Lägg dom där kvällen innan, dagen efter vid ungefär samma tid bör de vara tinade.
Behövs inga verktyg om man inte är reumatiker.
Citera
2009-09-01, 21:56
Medlem
Snövits avatar
Läs på förpackningen. Du tinar dem bäst långsamt i kylskåpet tror det tar två dygn. Men du kan även tina dem framme på kortare tid.

Du behöver ingen nötknäppare men någon skaldjurskniv kan vara bra. Liknade dessa: http://www.dukatbord.se/?pid=325515
Citera
2009-09-01, 22:01
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
hörrni ska ja tina dom i förpakningen eller menar ni att ja ska ta ut dom ?

så ni tycker inte man behöver typ ta ut dom ur förpakningen och lägga i nåt saltådillbad eller så? det har ja gjort med räkor iblan nemligen
Citera
2009-09-01, 22:01
Medlem
--locco--s avatar
antar att det är odlade kräftor ex. kinesiska
jag rekommenderar dig då att göra en egen lag på öl,krondill och salt och låta dom tina i den,men låt lagen svalna innan du lägger i dom.
blir som havskräftor då
Citera
2009-09-01, 22:07
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --locco--
antar att det är odlade kräftor ex. kinesiska
jag rekommenderar dig då att göra en egen lag på öl,krondill och salt och låta dom tina i den,men låt lagen svalna innan du lägger i dom.
blir som havskräftor då
ja de va nåt sånt ja va ute efter!

öl vet ja inte om ja vill ha i? men säg att man kokar upp två tre liter vatten tillsammans med 5dl salt och massa dill, låter svalna, lägger i dom frysta kräftorna och låter ligga däri och i kylen i typ 1½ dygn kanske?
Citera
2009-09-01, 22:21
Medlem
zepofans avatar
Tycker det är totalt meningslöst att koka ny lag till kinesiska kräftor, den duger alldeles utmärkt som den är. Med det utgångsmaterialet så blir det obetydligt bättre med ny lag och bara en massa besvär. Skulle heller inte rekommendera att plocka i kräftorna och låta dem stå i ett och ett halvt dygn innan du äter, det låter som en garanterad matförgiftning. Låt den oöppnade paketen tina i kylen 24-36h, eventuellt kan du lägga upp kräftor och spad i en större bunke och lägga i några dillkronor som får dra i några timmar innan servering.
Citera
2009-09-01, 22:28
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tycker det är totalt meningslöst att koka ny lag till kinesiska kräftor, den duger alldeles utmärkt som den är. Med det utgångsmaterialet så blir det obetydligt bättre med ny lag och bara en massa besvär. Skulle heller inte rekommendera att plocka i kräftorna och låta dem stå i ett och ett halvt dygn innan du äter, det låter som en garanterad matförgiftning. Låt den oöppnade paketen tina i kylen 24-36h, eventuellt kan du lägga upp kräftor och spad i en större bunke och lägga i några dillkronor som får dra i några timmar innan servering.

okej! ska no göra så då
Citera
2009-09-01, 22:30
Medlem
U137s avatar
Nä, jag lägger hela paketet i ljumet vatten, det blir så bra, så...
Citera
2009-09-02, 18:58
Medlem
Snövits avatar
Ny lag tycker jag är ett måste för frysta kräftor. De smakar alltid lite sumpigt men blir betydligt bättre med ny lag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in