2010-01-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoreTheBliss
Ta en titt på Hitta.se gatubildsmode så ser man att Enskededalen där Sundström bor i består till största del av småhus. Jag skulle tippa på att ett småhus i Enskededalen minst går på 4 miljoner, så redan då har man diskvalificerat en stor del av befolkningen.

Enskededalen består mestadels av hyresrätter och har en ganska hög andel invandrare.
Lena bor dock i gamla enskede, vilket mycket riktigt är ett idylliskt villaområde.
Citera
2010-01-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewTrader
Enskededalen består mestadels av hyresrätter och har en ganska hög andel invandrare.
Lena bor dock i gamla enskede, vilket mycket riktigt är ett idylliskt villaområde.

Jag är inte så bevandrad i söderort och jag ser att jag har gjort fel. Området Dalen (del av stadsdelen Gamla Enskede) verkar ha som du säger en stor del invandrare. Där Sundström bor heter Gamla Enskede utom Dalen (del av stadsdelen Gamla Enskede).
Citera
2010-01-06, 23:19
Medlem
dea1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoreTheBliss
Jag är inte så bevandrad i söderort och jag ser att jag har gjort fel. Området Dalen (del av stadsdelen Gamla Enskede) verkar ha som du säger en stor del invandrare. Där Sundström bor heter Gamla Enskede utom Dalen (del av stadsdelen Gamla Enskede).

Ja du har helt rätt. I delen av Gamla Enskede som Lena bor i är det bara dyra villor och pittoreska hus anno 1920-tal. Jag vet, för jag bor i samma område.
Bostadsområdet Dalen som tidigare nämnt ligger vid samma t-bane station dock, fast där är miljön helt annorlunda.
Citera
2010-01-07, 09:21
Medlem
Normalgradens avatar
...och språket. Även svennarna snackar ju fan rinkebysvenska i "Dalen". Annat är det på andra sidan nynäsvägen.
Citera
2010-01-07, 19:57
Bannlyst
Det sjuka och högst ironiska i LS kritik mot Sverige är att hon faktiskt befinner sig här för att hon (med stor sannolikhet) skickades iväg från Korea för att hon liksom många adoptivbarn från Korea är "rasbastard", d.v.s. resultatet av förhållanden mellan amerikanska soldater stationerade i Korea och villiga koreanskor (varav ett icke obetydligt antal prostituerade). Se exempelvis denna bild på LS som jag tycker visar tydliga europeiska drag (http://wwwc.aftonbladet.se/bocker/0508/29/lena2-391853-0_368.jpg)

Den som vill veta mer om den sorgliga bakgrundshistorien kan se gamla SVT-dokumentärer som t.ex. "En gång var jag korean". I Korea betraktas man inte som korean om inte båda föräldrarna är av koreanskt blod. Jag minns särskilt en scen ur en av dokumentärerna där en av adoptivbarnen, nu vuxen, konfronterade sin biologiska mormor och frågade varför de inte hade försökt ta hand om honom i Korea istället för att skicka honom till Sverige. "Men det hade ju aldrig fungerat. Du är ju inte korean!", utropar mormodern till sitt barnbarn som åtminstone jag tyckte såg 100% asiatisk ut.

LS har alltså som litet barn blivit utkastat från det rasistiska Korea och istället blivit omhändertagen i Sverige av omtänksamma etniska svenskar som tagit den lilla flickan till sig och nu helt och hållet betraktar henne som en svenska. Som tack spyr LS ur sig otidigheter om svenskar (och danskar) och anklagar oss för att vara smygrasister.

Riktigt sorgligt är vad det är.
Citera
2010-01-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Riktigt sorgligt är vad det är.

Jag kan verkligen se det framför mig hur hon sitter i sitt lilla flickrum i Sverige en kväll och bestämmer sig för att hon ska göra allt hon kan när hon blir stor för att varenda folk på jorden ska blandas upp i en brun sörja så att hon aldrig mer ska behöva känna skam över sitt eget ursprung.

Det kan mycket väl vara psykiska problem som ligger bakom hennes "kamp".
Citera
2010-01-07, 21:27
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa

Tycker sådant här beteende är lite för vanligt bland utomeuropeiska adoptivbarn för att kunna ses som en slump. De växer upp lite bullerbyaktigt i de svenska sjuttiotalsvänsterakademikerhem som importerade dem för att bevisa att ras ej spelar någon roll. Får psykbryt i tonåren då de inser att de är annorlunda. Förläser sig på akademien som pga dess urspårning ger dem vatten på sin kvarn.

Några år senare skriver de halvsnurriga texter om svenskens avgrundsrasism. Vet inte riktigt vilken typ av mani som passar in på beteendet.
Citera
2010-01-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Jag kan verkligen se det framför mig hur hon sitter i sitt lilla flickrum i Sverige en kväll och bestämmer sig för att hon ska göra allt hon kan när hon blir stor för att varenda folk på jorden ska blandas upp i en brun sörja så att hon aldrig mer ska behöva känna skam över sitt eget ursprung.

Det är till och med väldigt troligt att psykiska problem finns i bakgrunden:
Citat:
Samtliga inkluderade studier visar på en signifikant ökad risk för adopterade att få olika typer av
psykiska hälsoproblem. Jämfört med svenskfödda barn hade de internationellt adopterade en
mellan 1,5 till 5,1 (median 3,1) gånger högre risk för psykiatrisk sjukdom, psykiatrisk vård eller
institutionsvård p.g.a. beteendeproblem.
För självmord eller självmordsförsök var risken mellan
3,6 och 4,5 (median 3,8) gånger högre och för drogmissbruk eller drogberoende mellan 2,1 och
5,2 (median 2,6) gånger högre.

Trots att:
Citat:
Samtidigt har föräldrar till internationellt
adopterade vanligtvis en högre utbildningsnivå och bättre socioekonomisk situation än en
genomsnittlig familj, vilket i flera avseenden kan ge bättre förutsättningar för de adopterade
barnen (2).
http://www.fhi.se/Documents/Vart-uppdrag/BoU/Uppslagsverket/adoption.pdf
Citera
2010-01-07, 23:52
Medlem
.-.-.s avatar
Till stor del torde det vara enbart för karriärens skull, tänk om hon inte hade engagerat sig i mångkulturen. Skrivit böcker, fått skriva i Aftonhoran, vara Expert på tv, allt är tack vare detta. Annars hade hon varit med samhall gänget och plockat skräp idag.

Det är en bra väg att gå om det är cash man vill ha att visa upp sig som mångkulturens bäste vän.
Citera
2010-01-08, 00:54
Medlem
Det löjliga med att hela tiden ta upp Danmark som avskräckande exempel och visa på svenskarnas tolerans är att det säkert inte är mycket som skiljer folkopinionen åt. SOM-institutets årliga opinionsmätningar visar att det är ungefär hälften av de tillfrågade som anser att det är ett bra förslag att ta emot färre "flyktingar" medan runt 20-25 procent anser att det är dåligt. Svensk media redovisar naturligtvis bara försnämnda svar så att läsarna ska tro att resterande hälft tycker att det är dåligt att minska flyktingmottagningen.

I Danmark skriver media ofta ut etniskt ursprung. I Sverige skriver man inte ens om det är utlänningar. Nationalitet är bara relevant om svenska terrorister begår brott utomlands. Ofta rapporterar inte ens media om brottslingar som får påföljden utvisning. Om det överhuvudtaget nämns så står det bara en mening om det men inte vilket land personen ska utvisas till. Man läser aldrig om utvisning i rubrik eller ingress. Danmark har överhuvudtaget haft ett friare debattklimat och sedan har man en tvåprocentsspärr till parlamentet. Nu verkar det som att du måste ha fått 4 % i förra valet för att få delta i höstens debatter.

Det finns hur många exempel som helst men det som gör att Sverige inte har något invanringskritiskt parti i riksdagen är förstås att media och etablerade politiker aldrig problematiserar invandringen. Debatterna här handlar om det är inhumant att bara 100 000 får invandra årligen och att inte asylsökande får automatiskt uppehållstillstånd.

Det är klart att det inte blir en lika stor valfråga om gemene man tror att den icke-västliga invandringen består av några tusen personer som media kallar "flyktingar." Anhöriginvandringen har aldrig lyfts fram.
Citera
2010-01-08, 01:43
Medlem
ESS-Lunds avatar
Lena Sundström imponerar inte. Jag trodde jag hade en känsla för hur dåligt Aftonbladet var men efter att ha läst några av Lenas inlägg i debatten sjönk de lägre än valbajs i mitt tycke.

Inser hon inte att hon skrämmer folk till den grad att de riskerar att bli rasister enbart på grund av hennes rotvälska. Hennes texter innehåller så många faktafel och felaktiga slutsatser att jag inte vet var jag ska börja... Så det gör jag inte... Usch.
Citera
2010-01-08, 15:34
Medlem
Fan tycker ni inte att ni överdriver lite?
Hon har uttalat sig mot rasism och ni får henne till någon form av psykiskt sjuk svenskhatare?
Är jag den enda på flashback som tycker att Lena verkar ganska trevlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in