Här kommer nästa "rasistchock" från danskarna! Nu kan Lena Sundström göra en ny dokumentär:
Danmarks jämställdhetsminister tycker att de danska kvinnoorganisationerna bara ägnar sig åt harmlösa saker som pappaledighet och kvinnlig representation i styrelser. Hon menar att det stora problemet med jämställdhet i det danska samhället gäller invandrarkvinnornas situation.
Citat:
Jeg anser visse indvandrerkvinders situation som det altoverskyggende ligestillingsproblem i Danmark. Der er indvandrerkvinder, der er underlagt social kontrol, er tvunget til at gå med tørklæde, bliver presset til at skaffe mødomscertifikater og i det hele taget ikke har de rettigheder, som alle kvinder i Danmark burde have. Der findes mænd i indvandrerkredse, som ikke har et dansk menneskesyn, hvor kvinder og mænd, drenge og piger er lige meget værd. Jeg vil gerne hjælpe de kvinder, der er underlagt disse gammeldags menneskesyn. Vi må gøre de mest formørkede mænd i indvandrerkredse begribeligt, at det er Danmark, de bor i.
Citat:
Jeg synes, at venstrefløjen og store dele af den gamle kvindebevægelse svigter, når de undlader at bruge kræfter på de ubekvemme udfordringer. De kigger for meget indad og bruger kræfter på de kvinder, der ligner dem selv, ved at fokusere på bekvemme problemstillinger - som hvorvidt mænd skal have 12 ugers øremærket barselsorlov, eller om der skal indføres en kvote på 40 pct. kvinder i børsnoterede selskaber. De er kun solidariske med dem, der ligner dem selv. De skulle hellere bruge deres energi på at hjælpe de indvandrerkvinder, som virkelig har behov for støtte til at få ligestilling.
http://jp.dk/indland/indland_politik/article1847041.ece
Tänk om vi hade haft lika förståndiga ... eh, jag menar
främlingsfientliga, politiker i Sverige.