Hej, mste inleda med att sga att jag skms otroligt mycket just nu!
t igr kvll 8 citodon (4g paracetamol), i morse 7 citodon (3.5g) och nyss 5 citodon (2.5g). Det blir 10 g p ett dygn ungefr.
180cm lng, 70kg, trnar konditionskrvande sport 3-4 ggr veckan.
t igr kvll 8 citodon (4g paracetamol), i morse 7 citodon (3.5g) och nyss 5 citodon (2.5g). Det blir 10 g p ett dygn ungefr.
Br jag oroa mig fr leverskador?
Knner mig som en fjortisknarkare, skms som fan...
Vad tusan frvntade du dig att f ut av det hela, lter som ett misslyckat sjlvmordsfrsk i mina gon (alternativt sjlvmord med frdrjning). Jag har inte koll p de exakta vrdena d det blir riktigt skadligt, men d jag sjlv oroar mig direkt nr jag har tit alvedon ett par dagar i rad s skulle jag vara riktigt skraj om jag var du. Ring sjukvrdsupplysningen och frga. Sen kanske du fr ta och uppska sjukvrd.
Vet inte om jag fr frga, men varfr ter du sdana mngder vrktabletter?
Fr att svara p din frga, oroa dig!
Frn fass om Paracetamol(alvedon i detta fallet, men samma som all paracetamol):
Detta ska du tnka p innan och nr du anvnder Alvedon forte
Tag aldrig mer Alvedon forte n vad som str under doseringsanvisningen. Om du anvnder andra smrtstillande lkemedel som innehller paracetamol ska du inte anvnda Alvedon forte utan att frst tala med lkare eller apotek.
Hgre doser n de rekommenderade ger inte bttre smrtlindring utan medfr istllet risk fr mycket allvarlig leverskada. Symtomen p leverskada kommer normalt frst efter ett par dagar. Drfr r det viktigt att du kontaktar lkare s fort som mjligt om du har tagit fr stor dos.
Risken fr denna typ av leverskada kar vid alkoholmissbruk. Anvnd inte Alvedon forte utan lkares ordination om du har alkoholproblem eller leverskada. Berusningseffekten av alkohol kar inte genom tillgg av Alvedon forte.
Tag aldrig mer Alvedon forte n vad som str under doseringsanvisningen. Om du anvnder andra smrtstillande lkemedel som innehller paracetamol ska du inte anvnda Alvedon forte utan att frst tala med lkare eller apotek.
Hgre doser n de rekommenderade ger inte bttre smrtlindring utan medfr istllet risk fr mycket allvarlig leverskada. Symtomen p leverskada kommer normalt frst efter ett par dagar. Drfr r det viktigt att du kontaktar lkare s fort som mjligt om du har tagit fr stor dos.
Risken fr denna typ av leverskada kar vid alkoholmissbruk. Anvnd inte Alvedon forte utan lkares ordination om du har alkoholproblem eller leverskada. Berusningseffekten av alkohol kar inte genom tillgg av Alvedon forte.
Men det spelar ju nd ingen roll nu. Om du kkar c.a 20g inom 10timmar typ kan det vara farligt.
Br jag oroa mig fr leverskador?
Knner mig som en fjortisknarkare, skms som fan...
15-20g per 24h klarar en normal vuxen. 10 mg per 24h har lett till ddligt utgng i samband med alkohol... S ge fan i flaskan:-)
Postar en gng till bara fr att kolla, tar du dem alla i ett svep eller ver dygnet utspritt? De doser du nmnt r inte egentligen s hga, bara du inte tar det fr ttt. 4G per dygn tl man, man klarar skert 6g ocks, men d r det jtte dligt.
Ohfyfan, vilken respons. Blir lite rdd nu faktiskt. Kan tillgga att jag nstan aldrig ter vrktabletter annars och dricker vldig sllan, inte ens en gng i mnaden. Br kanske frtydliga att det r 10g utspritt p 24H, inte allt p samma gng allts, och innan dessa 24h har jag inte tit ngra som helst tabletter.
Nu sger jag inte att det r bra, lngt ifrn, skulle aldrig satt i mig sna mngder sjlv om jag var vid mina sinnens fulla bruk. Dock s vet jag folk som gtt p upp till 40-50st Citadon per dag. Deras levrar har dock skert inte mtt bra alls, men de levde iaf nr jag kollade p dom... Frsk minimera skadorna genom att spy upp dom du tog nyss och frsk sen att skona levern s mkt som mjligt nrmsta tiden genom att ta saker som inte frestar p s mkt samt att lta bli alkohol framfr allt...Gr inte om det r mitt rd! r du oroligare n s fr du vl ringa sjukvrdsupplysningen eller det finns vl ngon giftinformationscentral eller nt med vad jag minns va?
Klart du fr frga. Var helt enkelt som s att jag fick ett 25pack citodon av en kompis som inte vela ha dom, och sjlvklart t jag dom i russyfte. Men det jag inte tnkte p var att jag tit 10 g p ett dygn, tnkte som s att det bara blev 5 g per dag, vilket inte r farligt om man inte ter det mnga gnger. Du undrar skert ver mina drogvanor och min livssituation ocks. Rker spice ngon gng ibland, ter tramadol enstaka gnger (en gng varannan mnad kanske), citodon nnu mer sllan, alkohol inte ens en gng per mnad. Livssituationen r bra, bra betyg etc.
Ring Giftinformationen p 112 tycker jag. ven om man inte knner ngonting s finns det en risk fr leverskador. Problemet r dock att de kanske screenar dig, vilket du nog inte vill.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!