• 3
  • 4
2009-12-18, 20:53
Medlem
Erikons avatar
Jag tror TS bara vill se fjortisfitta som har begått självmord
Citera
2009-12-18, 23:29
Medlem
TS: Självklart har du rätt i att man bör ha en rimlig utbildning för att utföra arbetet med att obducera lik och fastställa dödsorsak. Du har ju själv svarat på frågan i tråden - denna utbildning är läkarutbildningen! Obduktionsass finns kvar i liten utsträckning, men utför enl vad jag förstått inget spec stimulerande el intressant arbete. Ingen analys, och enformiga uppgifter. I bästa fall balsamera lite kroppar. Satsa på läkarutbildningen. Intagen har ju sjunkit, så du kan säkert ta dig in via högskoleprov.

Är du intresserad av att utreda dödsorsaker eller brott kanske forensik kan vara något för dig annars? http://www.uu.se/node605?pKod=MFV2M&lasar=09%2F10 <- Tillväxtomr tsk från obduktioner. Vi utför ju färre obduktioner just pg a att mer raffinierade tekniker finns tillgängliga. Så vore antagligen inte helt orimligt att ägna sig åt dessa istället.
Citera
2009-12-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry
Det låter väldigt konstigt i mina öron. Menar du att obduktionstekniken utför medicinskt arbete?? Jag har sprungit rätt mycket på patologen på Sahlgrenska och obduktionsteknikernas uppgift där är i huvudsak enkla uppgifter som att plocka in och ut liken ur kylarna, kraniotomera, skära ut organ såsom hjärta, lungor och mag-tarmkanal samt en del andra administrativa sysslor som att ta emot begravningsentreprenörer osv. Alla medicinska uppgifter sköts självfallet av patologerna. Jag menar inte alls att vara nedsättande mot obduktionstekniker som yrkesgrupp men det låter inte klokt att en icke-läkare sköter medicinska uppgifter.

Visst är Sahlgrenska inget landsortssjukhus men nån måtta får det ändå vara!

Som ovan: "Menar du att obduktionsteknikern utför medicinskt arbete?"

Ja, det menar jag, vad annars?
Obduktionsteknikern obducerar fullt ut på många sjukhus och nej, det finns ingen måtta på det.
Citera
2010-10-27, 10:15
Medlem
Hellblaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waggho
Något om orden. Det finns inget yrke som heter "obducent". Obduktioner utförs av rättsläkare eller patolog. Rättsmedicin och patologi är medicinska specialiteter som man kan välja att inrikta sig mot som legitimerad läkare.

Samtidigt kallas den som utför en obduktion för obducent. Detta ungefär på samma sätt som någon som kör en bil kallas förare.

Vad är skillnaden mellan en rättsläkare och en rättspatolog?
Citera
2011-12-18, 13:04
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellblau
Vad är skillnaden mellan en rättsläkare och en rättspatolog?

Finns inget som heter rättspatolog, utan det är bara patolog.

Rättsläkare = Undersöker allt som har med brott att göra på levande och döda.
Men då det kommer till döda så undersöker dom onaturlig död, så som brott, missbruk och olycksfall.

Patolog = Undersöker allt som har med sjukdom att göra, så som biopsier från levande människor och på döda så kollar dom efter sjukliga förändringar som har lett till dödsfallet.
Citera
2011-12-18, 13:08
Medlem
jenna20s avatar
Funderade också på detta yrke ett tag då jag är väldigt intresserad av framförallt rättsmedicin. Men jag baxnade när jag insåg hur många år vi pratar om innan man är färdig.Jag hade ingen som helst lust att traggla mig igenom läkarutbildningen då jag inte alls är intresserad av det yrket i sig.

Hur som helst, vet inget om att vara ssistent men det låter också spännande!
Lycka till!
Citera
2011-12-18, 13:14
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Funderade också på detta yrke ett tag då jag är väldigt intresserad av framförallt rättsmedicin. Men jag baxnade när jag insåg hur många år vi pratar om innan man är färdig.Jag hade ingen som helst lust att traggla mig igenom läkarutbildningen då jag inte alls är intresserad av det yrket i sig.

Hur som helst, vet inget om att vara ssistent men det låter också spännande!
Lycka till!

Jag anser att du gör mer som assistent än som läkare när du gör en obduktion.

Dels är det du som öppnar upp hela kroppen, du ser troligtvis (om det nu syns) dödsorsaken direkt.
Du väger alla organ och mäter eventuell vätska.
Det enda liksom en läkare gör vid en obduktion är dissekera organen och tar ut bitar för prover och sen går.

Vilket jag anser är mer intressant än att sitta och glo i ett mikroskåp hela dagarna.
Sen har ju tekniker också kontakt med anhöriga och begravningsentreprenörer.

Så det är ett varierande arbete.
Citera
2011-12-18, 13:24
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag anser att du gör mer som assistent än som läkare när du gör en obduktion.

Dels är det du som öppnar upp hela kroppen, du ser troligtvis (om det nu syns) dödsorsaken direkt.
Du väger alla organ och mäter eventuell vätska.
Det enda liksom en läkare gör vid en obduktion är dissekera organen och tar ut bitar för prover och sen går.

Vilket jag anser är mer intressant än att sitta och glo i ett mikroskåp hela dagarna.
Sen har ju tekniker också kontakt med anhöriga och begravningsentreprenörer.

Så det är ett varierande arbete.

...men jag gillar ju mikroskåp Jag är en riktig labnörd. Skulle kunna sitta och glo i dem hela dagarna. Däremot lockar det inte lika mkt att väga organ! Så nej...det skeppet har nog seglat för min del. Utbildningen är alldeles för lång, man är ju nästan pensionär innan man är färdig
Citera
2011-12-18, 13:31
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
...men jag gillar ju mikroskåp Jag är en riktig labnörd. Skulle kunna sitta och glo i dem hela dagarna. Däremot lockar det inte lika mkt att väga organ! Så nej...det skeppet har nog seglat för min del. Utbildningen är alldeles för lång, man är ju nästan pensionär innan man är färdig

Men bli biomedicinare då om du är labbnörd.

Och vill du bli tekniker så är det bara att bli undersköterska och sen gå en utbildning på ett år.
Så är du kvalificerad sen till att väga organ och skära som om du vore en kirurg.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in