• 3
  • 4
2009-12-18, 20:53
Medlem
Erikons avatar
Jag tror TS bara vill se fjortisfitta som har begtt sjlvmord
Citera
2009-12-18, 23:29
Medlem
TS: Sjlvklart har du rtt i att man br ha en rimlig utbildning fr att utfra arbetet med att obducera lik och faststlla ddsorsak. Du har ju sjlv svarat p frgan i trden - denna utbildning r lkarutbildningen! Obduktionsass finns kvar i liten utstrckning, men utfr enl vad jag frsttt inget spec stimulerande el intressant arbete. Ingen analys, och enformiga uppgifter. I bsta fall balsamera lite kroppar. Satsa p lkarutbildningen. Intagen har ju sjunkit, s du kan skert ta dig in via hgskoleprov.

r du intresserad av att utreda ddsorsaker eller brott kanske forensik kan vara ngot fr dig annars? http://www.uu.se/node605?pKod=MFV2M&lasar=09%2F10 <- Tillvxtomr tsk frn obduktioner. Vi utfr ju frre obduktioner just pg a att mer raffinierade tekniker finns tillgngliga. S vore antagligen inte helt orimligt att gna sig t dessa istllet.
Citera
2009-12-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry
Det lter vldigt konstigt i mina ron. Menar du att obduktionstekniken utfr medicinskt arbete?? Jag har sprungit rtt mycket p patologen p Sahlgrenska och obduktionsteknikernas uppgift dr r i huvudsak enkla uppgifter som att plocka in och ut liken ur kylarna, kraniotomera, skra ut organ ssom hjrta, lungor och mag-tarmkanal samt en del andra administrativa sysslor som att ta emot begravningsentreprenrer osv. Alla medicinska uppgifter skts sjlvfallet av patologerna. Jag menar inte alls att vara nedsttande mot obduktionstekniker som yrkesgrupp men det lter inte klokt att en icke-lkare skter medicinska uppgifter.

Visst r Sahlgrenska inget landsortssjukhus men nn mtta fr det nd vara!

Som ovan: "Menar du att obduktionsteknikern utfr medicinskt arbete?"

Ja, det menar jag, vad annars?
Obduktionsteknikern obducerar fullt ut p mnga sjukhus och nej, det finns ingen mtta p det.
Citera
2010-10-27, 10:15
Medlem
Hellblaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waggho
Ngot om orden. Det finns inget yrke som heter "obducent". Obduktioner utfrs av rttslkare eller patolog. Rttsmedicin och patologi r medicinska specialiteter som man kan vlja att inrikta sig mot som legitimerad lkare.

Samtidigt kallas den som utfr en obduktion fr obducent. Detta ungefr p samma stt som ngon som kr en bil kallas frare.

Vad r skillnaden mellan en rttslkare och en rttspatolog?
Citera
2011-12-18, 13:04
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellblau
Vad r skillnaden mellan en rttslkare och en rttspatolog?

Finns inget som heter rttspatolog, utan det r bara patolog.

Rttslkare = Undersker allt som har med brott att gra p levande och dda.
Men d det kommer till dda s undersker dom onaturlig dd, s som brott, missbruk och olycksfall.

Patolog = Undersker allt som har med sjukdom att gra, s som biopsier frn levande mnniskor och p dda s kollar dom efter sjukliga frndringar som har lett till ddsfallet.
Citera
2011-12-18, 13:08
Medlem
jenna20s avatar
Funderade ocks p detta yrke ett tag d jag r vldigt intresserad av framfrallt rttsmedicin. Men jag baxnade nr jag insg hur mnga r vi pratar om innan man r frdig.Jag hade ingen som helst lust att traggla mig igenom lkarutbildningen d jag inte alls r intresserad av det yrket i sig.

Hur som helst, vet inget om att vara ssistent men det lter ocks spnnande!
Lycka till!
Citera
2011-12-18, 13:14
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Funderade ocks p detta yrke ett tag d jag r vldigt intresserad av framfrallt rttsmedicin. Men jag baxnade nr jag insg hur mnga r vi pratar om innan man r frdig.Jag hade ingen som helst lust att traggla mig igenom lkarutbildningen d jag inte alls r intresserad av det yrket i sig.

Hur som helst, vet inget om att vara ssistent men det lter ocks spnnande!
Lycka till!

Jag anser att du gr mer som assistent n som lkare nr du gr en obduktion.

Dels r det du som ppnar upp hela kroppen, du ser troligtvis (om det nu syns) ddsorsaken direkt.
Du vger alla organ och mter eventuell vtska.
Det enda liksom en lkare gr vid en obduktion r dissekera organen och tar ut bitar fr prover och sen gr.

Vilket jag anser r mer intressant n att sitta och glo i ett mikroskp hela dagarna.
Sen har ju tekniker ocks kontakt med anhriga och begravningsentreprenrer.

S det r ett varierande arbete.
Citera
2011-12-18, 13:24
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag anser att du gr mer som assistent n som lkare nr du gr en obduktion.

Dels r det du som ppnar upp hela kroppen, du ser troligtvis (om det nu syns) ddsorsaken direkt.
Du vger alla organ och mter eventuell vtska.
Det enda liksom en lkare gr vid en obduktion r dissekera organen och tar ut bitar fr prover och sen gr.

Vilket jag anser r mer intressant n att sitta och glo i ett mikroskp hela dagarna.
Sen har ju tekniker ocks kontakt med anhriga och begravningsentreprenrer.

S det r ett varierande arbete.

...men jag gillar ju mikroskp Jag r en riktig labnrd. Skulle kunna sitta och glo i dem hela dagarna. Dremot lockar det inte lika mkt att vga organ! S nej...det skeppet har nog seglat fr min del. Utbildningen r alldeles fr lng, man r ju nstan pensionr innan man r frdig
Citera
2011-12-18, 13:31
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
...men jag gillar ju mikroskp Jag r en riktig labnrd. Skulle kunna sitta och glo i dem hela dagarna. Dremot lockar det inte lika mkt att vga organ! S nej...det skeppet har nog seglat fr min del. Utbildningen r alldeles fr lng, man r ju nstan pensionr innan man r frdig

Men bli biomedicinare d om du r labbnrd.

Och vill du bli tekniker s r det bara att bli underskterska och sen g en utbildning p ett r.
S r du kvalificerad sen till att vga organ och skra som om du vore en kirurg.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in