Citat:
Ursprungligen postat av maxximum
LT Dalarna skte i vras sjukskterskor fr utbilda sig till obduktionstekninker p.g.a stor brist i framtiden. (Blanda nu INTE ihop detta med rttsmedicin och tvserien CSI)
Arbetet innebar att sjlv konstatera ddsorsaker under verinseende av patologen. Utbildningen fr en utbildad sjukskterska var ca 2 r och mycket skedde p plats som lrling samt att man utbildas persiodvis parallellt med lkarkandidaterna i Uppsala under 1 rs tid. Studierna skulle ske under en ln p 17.000 med all litteratur och resor till UAS betalda samt mjlighet till reducerat pris p boende. S det var mycket frmnligt, men uttagningen var en massa moment. Jag anmlde mig aldrig till frsta intervjun efter infomtet.
Yrket gick mycket ut p att ta tillvara p och frbereda preparat fr underskning och typ stda hela eftemiddagarna, skta kapell och sdant. Att st med avlidna verkade vara ntt man bara gjorde under ett par timmar per frmiddag tur nog.
Gvleborg ska ha liknande info framver enligt rykten frn en studiekompis.
Haha nja s naiv r jag inte inget "CSI" jag r ute efter.
Trot knappast att jobbet att sga upp dda kroppar r s fancy som p Tv.
Givetvis vet jag att det r den riktiga patalogen som skter huvudjobbet fr att ta reda p ddsorsaken.
teknikern fr ju gra balsameringar s det r ju inte bara "ddsorsaker" som r en av arbetuppgifterna d det kommer till sjlva obductionen. Tydligen s var det bara 20% av de som avlider som ens genomgr en obduction.
Det lt frmnligt ja, vet dock inte hur sugen jag r p att utbilda mig inom ngot fr att "eventuellt" halka in som lrling. Ville ju ha en "ren" utbildning i det jag tnkte pyssla med.