2009-09-02, 17:43
Medlem
Froken.Julies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weisses
P ki trffade jag en obduktionstekniker, ven om de kallade det fr ngot annat. Svitt jag minns s fick de som inte hade ngon medicinsk utbildning endast hmta/kra runt lik och inte grva. De arbetade vldig nra polisen d de hmtade lik t de och liknande. De som arbetade med liken verkade alla vara utbildade inom medicin!

Det stmmer nog vldigt bra. Det str ju p arbetsfrmedlingens hemsida att man ska ha underskterskeutbildning eller minst 3 mnader av ngon likvrdig utbildning. Underskterskor r ju utbildade inom medicin/sjukvrd ytligt.

Fr det ltt otroligt att man skulle anstllde ngon och lra dem p plats hur man tar motorsgen och skr upp brstkorgen p ett lik.

Tycker nd att det verkar lite?
Citera
2009-09-03, 11:58
Medlem
maxximums avatar
LT Dalarna skte i vras sjukskterskor fr utbilda sig till obduktionstekninker p.g.a stor brist i framtiden. (Blanda nu INTE ihop detta med rttsmedicin och tvserien CSI)
Arbetet innebar att sjlv konstatera ddsorsaker under verinseende av patologen. Utbildningen fr en utbildad sjukskterska var ca 2 r och mycket skedde p plats som lrling samt att man utbildas persiodvis parallellt med lkarkandidaterna i Uppsala under 1 rs tid. Studierna skulle ske under en ln p 17.000 med all litteratur och resor till UAS betalda samt mjlighet till reducerat pris p boende. S det var mycket frmnligt, men uttagningen var en massa moment. Jag anmlde mig aldrig till frsta intervjun efter infomtet.

Yrket gick mycket ut p att ta tillvara p och frbereda preparat fr underskning och typ stda hela eftemiddagarna, skta kapell och sdant. Att st med avlidna verkade vara ntt man bara gjorde under ett par timmar per frmiddag tur nog.

Gvleborg ska ha liknande info framver enligt rykten frn en studiekompis.
Citera
2009-09-03, 12:43
Medlem
Ryghs avatar
Det TS efterfrgar nr hon eller han sger obduktionsassistent, r vaktmstare. De skr ofta upp liket innan patologen kommer. Dessutom r det mjligt att ocks f assistera vid obduktionen mer ingende nr denne har ftt strre arbetslivserfarenhet.

Edit: tog bort inledningen.
Senast redigerad av Rygh 2009-09-03 kl. 13:06.
Citera
2009-09-03, 15:34
Medlem
Froken.Julies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxximum
LT Dalarna skte i vras sjukskterskor fr utbilda sig till obduktionstekninker p.g.a stor brist i framtiden. (Blanda nu INTE ihop detta med rttsmedicin och tvserien CSI)
Arbetet innebar att sjlv konstatera ddsorsaker under verinseende av patologen. Utbildningen fr en utbildad sjukskterska var ca 2 r och mycket skedde p plats som lrling samt att man utbildas persiodvis parallellt med lkarkandidaterna i Uppsala under 1 rs tid. Studierna skulle ske under en ln p 17.000 med all litteratur och resor till UAS betalda samt mjlighet till reducerat pris p boende. S det var mycket frmnligt, men uttagningen var en massa moment. Jag anmlde mig aldrig till frsta intervjun efter infomtet.

Yrket gick mycket ut p att ta tillvara p och frbereda preparat fr underskning och typ stda hela eftemiddagarna, skta kapell och sdant. Att st med avlidna verkade vara ntt man bara gjorde under ett par timmar per frmiddag tur nog.

Gvleborg ska ha liknande info framver enligt rykten frn en studiekompis.

Haha nja s naiv r jag inte inget "CSI" jag r ute efter.
Trot knappast att jobbet att sga upp dda kroppar r s fancy som p Tv.
Givetvis vet jag att det r den riktiga patalogen som skter huvudjobbet fr att ta reda p ddsorsaken.

teknikern fr ju gra balsameringar s det r ju inte bara "ddsorsaker" som r en av arbetuppgifterna d det kommer till sjlva obductionen. Tydligen s var det bara 20% av de som avlider som ens genomgr en obduction.

Det lt frmnligt ja, vet dock inte hur sugen jag r p att utbilda mig inom ngot fr att "eventuellt" halka in som lrling. Ville ju ha en "ren" utbildning i det jag tnkte pyssla med.
Citera
2009-09-03, 15:38
Medlem
Froken.Julies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Det TS efterfrgar nr hon eller han sger obduktionsassistent, r vaktmstare. De skr ofta upp liket innan patologen kommer. Dessutom r det mjligt att ocks f assistera vid obduktionen mer ingende nr denne har ftt strre arbetslivserfarenhet.
.

Knns s B att ingen utbildning verkar behvas.
Bara dr blir misstnksam, p att man kanske fr mycket "skitjobb", med mindre studier och mer grovgra. Visst r det vl frvntat att det blir grovgra men man vill ja ha ngot studieunderlag. med kunskap inom mnet.
Medicin/biologi, ja ngon inriktning! och sedan stuider inriktade mot yrket.

Tyvrr vekar det inte finnas.
Citera
2009-12-09, 14:27
Medlem
Obduktionstekniker

Hej Froken.Julie.

De senaste gngerna det har arrangerats utbildning till obduktionstekniker har grundkravet varit lgst underskterskeutbildning samt minst tre mnaders praktik vid antingen anatomisk institution, rttsmedicinsk avdelning eller avdelning fr klinisk patologi.

Utver detta skall man redan vid intagningen vara knuten till ngot av ovan nmnda i form av framtida anstllning d det oftast r arbetsgivaren som betalar fr utbildningen. Det r sledes svrt att enbart g utbildningen fr att sedan ska arbete. Anledningen att det r s r att vi r en liten yrkesgrupp, cirka 80 stycken i hela landet, s de som antas r s att sga redan inne i verksamheten.

Utbildningen r ett-rig och bland mnena finns anatomi, mikrobiologi, hygienlra, smittskydd m.m
Utbildning arrangeras med mellan tta till tio rs mellanrum d yrkeskren som sagt r mycket snv. Under senare r har det varit nskeml om att starta upp en utbildning, men detta har sttt p hinder svl ekonomiskt som att det har varit svrt att f lkare att stlla upp i undervisningen (pga tidsbrist).

Det r ett intressant yrke. P mindre avdelningar inom klinisk patologi utfr ofta obduktionsteknikern hela obduktionen (utom protokollskrivning), inklusive dissektionen fr att sedan kalla p patologen och redogra fr fynden. P strre avdelningar samt inom rttsmedicin bidtrder man p olika omrden och med den arbetsbelastning som r frbereder man oftast obduktionen genom uttagande av organ, assisterar under underskningen samt terstller kroppen efter avslutad obduktion.

Trevligt att du visar initresse, dock tycker jag inte att du ska prata om att ska jobb som slaktare p ICA innan du fr sga upp mnniskor, anvnda motorsgen m.m. Det ger ltt ett oserist intryck och som Katarsis (obduktionstekniker) sa i en annan trd, godknns du inte av de obduktiostekniker du mter om du kommer in s r du svartlistad inom en vecka i hela landet.

Hoppas att du r njd med svaret.
Citera
2009-12-09, 14:32
Medlem
toizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froken.Julie
*suck* avskyr nr det r rader med text som "snackar" runt ikring mnet.

r du inte mer intresserad av yrket n s, s r det nog fel val.
Citera
2009-12-10, 00:05
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froken.Julie
X + blmrken runt halsen = Sjlvmord? Mordfrsk? Drp?
Du har ju helt klart en fallenhet fr jobbet. Hlften vunnet bara med den dr vassa formeln.
Citera
2009-12-14, 21:56
Medlem
Froken.Julies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Du har ju helt klart en fallenhet fr jobbet. Hlften vunnet bara med den dr vassa formeln.

ironi, ngot du r bekant med? (kanske inte andras)
Citera
2009-12-14, 22:15
Behvs ingen direkt utbildning fr att jobba med lik. Min mamma jobbar mycket med dda fr hon ansvarar fr brhuset o visningar infr de anhriga. O hon r kurator. Sen s r det vaktmstarna p sjukhuset som hjlper till att kl o pynta liket. Igr hade hon en 17-ring som slngt sig framfr tget, men han var relativt hel, s han behvdes inte knpas ihop av en kirurg.

Jag frgade som vanligt om jag fick vara med o titta, men det fick jag inte...
Citera
2009-12-18, 19:36
Medlem
Nu jobbar vl inte din mamma med obduktionsarbete som frgan gllde? Utver det s har hon ingen rtt att "pynta" eller rra en avliden som kommer att bli freml fr rttsmedicinsk obduktion.
Citera
2009-12-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-accuse
P mindre avdelningar inom klinisk patologi utfr ofta obduktionsteknikern hela obduktionen (utom protokollskrivning), inklusive dissektionen fr att sedan kalla p patologen och redogra fr fynden. P strre avdelningar samt inom rttsmedicin bidtrder man p olika omrden och med den arbetsbelastning som r frbereder man oftast obduktionen genom uttagande av organ, assisterar under underskningen samt terstller kroppen efter avslutad obduktion.
Det lter vldigt konstigt i mina ron. Menar du att obduktionstekniken utfr medicinskt arbete?? Jag har sprungit rtt mycket p patologen p Sahlgrenska och obduktionsteknikernas uppgift dr r i huvudsak enkla uppgifter som att plocka in och ut liken ur kylarna, kraniotomera, skra ut organ ssom hjrta, lungor och mag-tarmkanal samt en del andra administrativa sysslor som att ta emot begravningsentreprenrer osv. Alla medicinska uppgifter skts sjlvfallet av patologerna. Jag menar inte alls att vara nedsttande mot obduktionstekniker som yrkesgrupp men det lter inte klokt att en icke-lkare skter medicinska uppgifter.

Visst r Sahlgrenska inget landsortssjukhus men nn mtta fr det nd vara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in