2009-09-01, 09:06
Medlem
Bam.Bams avatar
Jag har som så många andra en skuld till CSN som jag betalar några tusen på varje år. Skulden är inte asstor (typ 130 000) och det stör mig att när jag betalar 7000 på ett år sjunker skulden bara med 3500.

Vad är vettigast ur ett privatekonomiskt perspektiv - att betala av mycket mer varje år så att skulden (och räntorna) minskar eller spara mina pengar på ett bankkonto? Just nu är räntan på CSN 2,5% och sparräntorna är ju typ 0.
Citera
2009-09-01, 09:14
Medlem
Eaglecoths avatar
Räntor på lån

Utan att noggrannare känna till din privatekonomi så kan man ju säga att generellt sett är studielån ett ocker-lån. Betala av det snabbast möjligt. Ta lån på bostaden kan vara ett alternativ om du har möjlighet. Eller dega av så mycket du bara kan.
Citera
2009-09-01, 09:29
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglecoth
Utan att noggrannare känna till din privatekonomi så kan man ju säga att generellt sett är studielån ett ocker-lån. Betala av det snabbast möjligt. Ta lån på bostaden kan vara ett alternativ om du har möjlighet. Eller dega av så mycket du bara kan.

What? Studielån är generellt sett ett väldigt fördelsaktigt lån. Ok, just nu med de extremt låga räntorna är det inte fördelsaktigt räntemässigt sett. Däremot så har man helt andra möjligheter att stoppa betalningarna om man skulle få lägre inkomst än man har på ett bostadslån.

TS - eftersom jag inte vet mer om din privatekonomiska situation så är det svårt att svara. Främst, se till att du har en vettig ekonomisk buffert om det skulle hända något. Lagom storlek varierar på vad för risker det finns till stora plötsliga kostnader. Har du villa, bostadsrätt eller bil så bör du ha större buffert. Du bör ha MINST 30 000 någorlunda lättillgängligt om det skulle hända något. Sedan kan du börja tänka på spara eller avbetala. Är ditt alternativ sedan att ha pengarna på ett sparkonto med 0% ränta så är det klart bättre att betala av skulden. Kan du hitta ett sparkonto med en ränta som är högre än ca 3,6% (CSN räntan är väl 2,5% nu + 30% skatt) så tjänar du på att ha pengarna på kontot istället. Jag skulle själv köra på att betala av lite extra samtidigt som jag sparar i fonder osv.
Citera
2009-09-01, 09:43
Medlem
Bam.Bams avatar
Tack för svar!

Jag har inga andra lån, äger ingen villa och övriga tillgångar har jag köpt kontant. Har just nu ett jobb där jag kan spara ca 10 000 i månaden, men nästa år har jag ingen aning om vad jag ska göra eller om jag har nåt jobb och om jag nu skulle bli arbetslös ett tag är ju A-kassan så himla lite pengar att det kan vara skönt med en buffert som ni säger.

Skitsvårt läge! Stör mig som sagt på att betala en massa ränta till CSN (det är ju dessutom en skuld som till skillnad från typ ett lån på en bostadsrätt inte är kopplat till nåt som kan öka i värde), men om jag om några månader helt plötsligt känner att jag vill köpa nåt stort och dyrt eller råkar ut för nåt där jag behöver pengar kommer det ju kännas jävligt surt att vara pank. Att jag då har mindre i skuld hjälper ju inte.

Har en del pengar sparade på ett konto med 5% ränta, men där får man ha max 50 000. De pengarna känns det dumt att röra, men det som sitter på mitt vanliga sparkonto gör ju ingen nytta (räntemässigt) än att få mig att sova ganska gott.

Jävla CSN, varför sänker de inte sina räntor som alla andra gör just nu?
Citera
2009-09-01, 09:48
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam
Tack för svar!

Jag har inga andra lån, äger ingen villa och övriga tillgångar har jag köpt kontant. Har just nu ett jobb där jag kan spara ca 10 000 i månaden, men nästa år har jag ingen aning om vad jag ska göra eller om jag har nåt jobb och om jag nu skulle bli arbetslös ett tag är ju A-kassan så himla lite pengar att det kan vara skönt med en buffert som ni säger.

Skitsvårt läge! Stör mig som sagt på att betala en massa ränta till CSN (det är ju dessutom en skuld som till skillnad från typ ett lån på en bostadsrätt inte är kopplat till nåt som kan öka i värde), men om jag om några månader helt plötsligt känner att jag vill köpa nåt stort och dyrt eller råkar ut för nåt där jag behöver pengar kommer det ju kännas jävligt surt att vara pank. Att jag då har mindre i skuld hjälper ju inte.

Har en del pengar sparade på ett konto med 5% ränta, men där får man ha max 50 000. De pengarna känns det dumt att röra, men det som sitter på mitt vanliga sparkonto gör ju ingen nytta (räntemässigt) än att få mig att sova ganska gott.

Jävla CSN, varför sänker de inte sina räntor som alla andra gör just nu?

Vet du inte om du kommer ha ett jobb nästa år så tycker jag verkligen inte att du ska betala av extra på CSN. Har du låg inkomst nästa år så kan du få nedsättning av beloppet du ska betala av då.

CSNs ränta är baserad på statsskuldsräntan under de senaste tre åren och följer därmed inte konjunkturen som vanliga räntor. Se det positiva - för nästan ett år sen när vanliga räntan låg på 5-6% låg CSN på 2,4%. CSN räntan är säkrad så att den inte varierar speciellt mycket mellan åren vilket gör avbetalningen mer förutsägbar.
Citera
2009-09-01, 09:52
Medlem
Bam.Bams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
CSNs ränta är baserad på statsskuldsräntan under de senaste tre åren och följer därmed inte konjunkturen som vanliga räntor. Se det positiva - för nästan ett år sen när vanliga räntan låg på 5-6% låg CSN på 2,4%. CSN räntan är säkrad så att den inte varierar speciellt mycket mellan åren vilket gör avbetalningen mer förutsägbar.

Aha, det visste jag inte. Vilken bra information och tack för bra råd. Då får jag väl helt enkelt fortsätta irritera mig på CSN:s räntor och hoppas att övriga räntor går upp .
Citera
2009-09-01, 09:59
Medlem
Mulas avatar
Jag har också räknat en del på detta. CSN-lånen är faktiskt svåra att slå, åtminstone om man har de gamla lånen som jag har. De har en (hyfsat) låg och jämn ränta samt att de skrivs av vid 65 års ålder eller dödsfall. Som tidigare sagts är det också bra om inkomsten är osäker, då man kan få nedsättning av återbetalningarna. Det är svårt att motivera att öka på bo-lånet, eller ens att använda sparade pengar ur en rent ekonomisk synpunkt. Den enda nackdelen med CSN-lånen är ju att räntan inte är avdragsgill.
Det som kan vara skönt med en förtida återbetalning är ju helt enkelt att slippa hålla på med deras avier och papper, men rent ekonomiskt tjänar man knappt på det.
Citera
2009-09-01, 19:41
Medlem
Amorterar själv inte av mitt CSN lån utan sparar på annat håll. Kan dock säga att det kan vara VÄLDIGT skönt att vara "skuldfri". Om det är så att du inte ser några stora kostnader i framtiden, exempelvis ny bostad, då skulle jag lägga undan pengar så att du har en 100k, sen börja amortera lite. Är det så att du vill ha en ny TV, då kan du antingen spendera lite av dina 100k, alternativt så skiter du i att amortera ett par månader.

CSN-lånet är väldigt fördelaktigt, men det är också väldigt skönt att vara skuldfri. Kan vara värt att tänka på när man jagar "småpengar" genom att hitta 0.3% bättre avkastning.
Citera
2011-02-12, 15:02
Medlem
Pasiphaes avatar
Om inflationen är 2% och räntan på 1.9%.... Betyder det typ att jag "tjänar" 0.1% i pengavärde om jag inte betalar av det?
Citera
2011-02-12, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Om inflationen är 2% och räntan på 1.9%.... Betyder det typ att jag "tjänar" 0.1% i pengavärde om jag inte betalar av det?

jo precis. om man inte har nått lån alls "tjänar" man dock 1,9% varje månad.
Citera
2011-02-12, 17:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodyear90
jo precis. om man inte har nått lån alls "tjänar" man dock 1,9% varje månad.

Hur då? Hur kan jag tjäna 1,9% varje månad på att inte ha lån? fattar ej...
Har jag 50K på banken med 0% ränta bör jag förlora 2%/år på grund av inflationen.
,,,
Citera
2011-02-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Hur då? Hur kan jag tjäna 1,9% varje månad på att inte ha lån? fattar ej...
Har jag 50K på banken med 0% ränta bör jag förlora 2%/år på grund av inflationen.
,,,
Jag tror han menar jämfört med fallet ovan, dvs jämfört med att behöva betala en ränta på 1,9% så sparar man ju in samma summa om man inte har ett lån. Dock inte 1,9% per månad utan per år.

@Pasiphae: svårt att se det som att du "tjänar" något egentligen, men jag förstår vad du menar. Dina pengar är mer värda nu än sen, och om du vill använda dom till något kan du "tjäna" på att göra det nu istället för att betala tillbaka, då värdeminskningen är större än räntan.
Att tjäna på att spara dom gör du dock inte då du både får betala ränta och pengarna minskar i värde.

Däremot förlorar ju CSN på att du väntar med att betala då räntan understiger inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in