2009-09-01, 02:10
Medlem
Gerras avatar
Hur tillagar man Vipeholmstoffee?
Citera
2009-09-01, 02:13
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra

Vill du bli av med tänderna?
Citera
2009-09-01, 02:21
Medlem
Gerras avatar
Jag har faktiskt aldrig fått några hål i tänderna, så jag vet verkligen inte hur jag ska värdera det där... Sen beror det ju förstås lite på hur Vipeholmstoffeen smakar

Man måste ju liksom smaka på det där någon gång i livet, och om det experimentet inte faller väl ut så kan man ju kanske få till en fenomenal bjudkola iaf
Citera
2009-09-01, 18:12
Medlem
rhodrys avatar
Det var extra klibbigt så att sockret skulle sitta kvar = socker. Vidare vet vi att det var en margarinfabrik som producerade toffeen, vilket gör att åtminstone jag tippar på margarin! En start i alla fall. Kanske kan man spåra reda på vilken margarinfabrik det rörde sig om och skaffa receptet direkt från producenten?
Citera
2020-12-15, 22:02
Medlem
1 sats:
20 kilo socker
24 kilo glukos
1 kilo kokosfett
Vissa av patienterna fick samma kola men med margarin i också. Valfritt alltså.

Blanda väl, mekaniskt om möjligt. Låt torka. Skär i fyrkantiga kvadrater.

Lycka till. Återkom med recension.
Citera
2020-12-17, 10:24
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
1 sats:
20 kilo socker
24 kilo glukos
1 kilo kokosfett
Vissa av patienterna fick samma kola men med margarin i också. Valfritt alltså.

Blanda väl, mekaniskt om möjligt. Låt torka. Skär i fyrkantiga kvadrater.

Lycka till. Återkom med recension.
Fan vad najs! Det får bli en sats istället för knäck i år för att sprida julglädje och fördärv. Vart har du hittat receptet?
Citera
2020-12-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzholm
Fan vad najs! Det får bli en sats istället för knäck i år för att sprida julglädje och fördärv. Vart har du hittat receptet?

P3s dokumentär om Vipeholm Riktigt nyfiken på hur det blir, kanske ska slänga ihop en halv sats å
Citera
2020-12-17, 17:29
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
P3s dokumentär om Vipeholm Riktigt nyfiken på hur det blir, kanske ska slänga ihop en halv sats å
Ah. P1 släppte nyligen också en dokumentärserie om Vipeholm. Den ska gå att lyssna på i deras app.
Citera
2020-12-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzholm
Ah. P1 släppte nyligen också en dokumentärserie om Vipeholm. Den ska gå att lyssna på i deras app.

P1-dokumentären är den jag menar, blandar alltid ihop de kanalerna! Rekommenderas.
Citera
2020-12-17, 18:37
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
P1-dokumentären är den jag menar, blandar alltid ihop de kanalerna! Rekommenderas.
Då behöver man inte sitta och leta i P3s register också. Jag var på en utställning om stället för massa år sen som var hemsk men intressant.men nu har vi ju iallafall lördagsgodis att vara tacksamma för.
Citera
2023-08-02, 15:12
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra

INGREDIENSER

20 kg socker
24 kg glykos
1 kg kokosfett
INSTRUKTIONER

Koka i en tjockbottnad kastrull. Efter kulprov, häll upp i en form och låt stelna. Skär i så stora fyrkanter att de nästan får plats i munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in