Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Det här med att CMYK konvertera själv ställer jag mig frågande till. Är det inte bättre att lämna den biten till tryckeriet eftersom ts knappt vet vad dpi är känns ju en cmyk konvertering till rätt profil ganska långt borta.
Dadda inte sönder pojken! Man måste börja nånstans, eller hur?
Vad ska tryckeriet göra om de får en PDF? Dra hela sörjan genom en totalkonvertering och hoppas på att allt material blir perfekt? Säga vad man vill men det bästa resultatet blir givetvis när man konverterar själv, bild för bild.
Jag tycker allt för många har en tilltro till tryckerier som inte riktigt stämmer med verkligheten, allt som man inte pallar ta reda på själv förutsätts "tryckeriet fixa". Jag känner en del tryckfolk och de är skitless på felaktigt originalmaterial kombinerat med korta deadlines, ett smärre mirakel att de inte oftare begagnar sig av "skit in, skit ut-metoden".
Alla som sysslar med layout har närmast en skyldighet att lära sig de mest elementära delarna av tryckproduktion om de har en förhoppning om att jobba med skiten, men det verkar som om "Photoshop Top Secret" och Illustrators "Live Trace" upptar all fokus. Sen skyller man på tryckeriet när resultatet blir skit.
Äh, TS ska lära sig vad färgprofiler innebär så slipper han vara en börda för sina uppdragsgivare i framtiden.