1. Jag har diskuterat med många om portscanning är olagligt eller inte, många säger olika,
själv tror jag inte det e olagligt,
jag snackade med nån kille på irc som jobbade på nåt inom myndigheterna i USA, han sa att man kan få folk dömda för portscanning på det sättet att man men portscanning kan slö ner trafiken på den man scannar, som en Denial of Service attack (googla på det), men det är också USA som har fucked up lagar när det gäller hackers.
Bästa programmet för att portscanna e nmap (
http://nmap.insecure.org), det är nog det ända jag provat inom dom senaste åren, har hört nåt om nåt program som heter Superscan till windows som tydligen också ska vara bra.
2. telnet [ip] [port] alltså tex telnet 192.168.2.1 23
3. Vanligtvis så skriver du in dina proxy inställningar i ett program för att dom ska gälla i endast det programmet, dvs alla connections som görs av det programmet går genom den proxyn du skrivit in.
När det gäller inställningar i internet explorer kan det vara så att dom påverkar msn för att msn tex tar proxy inställningarna från internet explorers proxy inställningar för smidighetens skull. jag tror att det är så att msn har samma inställningar som IE.
med bouncer borde menas en proxy