Jag förstår vad TS egentligen menar, men tycker fortfarande att frågan är så paradoxal att den inte går att svara på riktigt.
Att utrota ondska vore att tvinga på andra mina ideal. Väldigt få människor ser sig själva som onda. Däremot tycker många att tyranni är ondska.
Skulle jag vilja att alla tyckte som jag? Nej, men det vore trevligt om folk i allmänhet gick att resonera med lite lättare.
Ur en realistisk synvinkel tror jag själv inte det skulle fungera, alltså det skulle aldrig gå att få en så pass jämn balans. Någon måste ha det sämre för att någon annan ska kunna ha det bra.
För övrigt ser jag "ondska" som något högst subjektivt, men det är kanske en helt annan diskussion.
Hmmm... Ondska? Jag vet faktiskt inte. Men om jag skulle få möjligheten att ta bort allt lidande på jorden, skulle jag göra det. Sen om man kan jämställa lidande med ondska, det vetefan.
Om man skulle dra ut på korståg mot ondskan i världen så skulle ju många människor dö, skyldiga som oskyldiga.
Skapar jag mer ondska då?Blir jag i min strävan att utrota allt ont, ond själv?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!