Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.MacG
Det var väl läkemedelsverket som fasade ut nitrazepam?
I vilket fall, fick Alimemazin 20mg (igen, även fast jag haft Theralen förut och inte fungerat) nu istället för Stesolid 5mg pga att Stesolid är vanebildande.
Fick även Melatonin (som jag också haft förut) utskrivet istället för Nitrazepam.
Melatonin togs tydligen bort från högkostnadsskyddet nu i Maj också, så plockade inte ut skiten. 550kr för en burk.
Ja det är inte kul för oss med sömnproblem. Tack vare att Nitrazepamen försvann får jag nu sova på 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Alimemazin, 6 mg Melatonin samt 0.25 mg Xanor v.b.
Att Melatoninet försvann ur högkostnadsskyddet gör ju inte saken bättre. Hoppas fan inte nu att Orifarm och Evolan upphör med sin Alimemazintillverkning, det skulle göra en jobbig situation ännu värre.
På tal om Nitrazepamen så ringde jag personligen upp samtliga tillverkare och frågade varför de lade ner sin produktion och vad de uppgav till mig så var det pga produktionstekniska skäl samt minskad lönsamhet. Imovane och Stilnoct har tyvärr helt tagit över den marknaden, vilket är mindre kul för oss som inte tål skitpreparaten i fråga