2009-08-31, 11:08
Medlem
Salgouds avatar
Efter 1 liter sprit och 8 timmar jobb gick jag hem från jobbet idag, och då öppnade butikerna.. Gick förbi en kamera butik och där fanns en (riktigt vacker!) Brownie six-20 model D i fönster för 150:-., jag kunde inte låta bli att köpa den.. Just för att den var så fin! Så nu undrar jag vilken film man bör köpa

Edit: Skulle även uppskatta om någon vet hur man sätter i en filmrulle (som jag föstår behöver man 1 rulle film samt 1 tom rulle?). Vill gärna använda den, även om den är vacker nog att bara ha som prydnad!
Senast redigerad av Salgoud 2009-08-31 kl. 11:19.
Citera
2009-08-31, 14:15
Medlem
__carls avatar
Oanvändbar.

Browniekamerorna gjordes för ett filmformat som mig veterligen inte längre existerar. Vet inte om man kan bygga om den för vanlig 120-film, men jag tvivlar på att det skulle vara värt besväret. Dessutom var 150:- ett hutlöst överpris. Finns nog inte många som skulle betala mer än 25:- för en sådan.
Citera
2009-08-31, 14:50
Moderator
rotadents avatar
Här står det lite om kameran, värdet står som 15-25 dollar så det var nog inte helt snett ändå kanske?
http://www.brownie-camera.com/72.shtml

Jag har också en sån, jag betalade 50 spänn på loppis för den. Jag köpte den enbart för att den pryder hyllan så jag har aldrig ens funderat på om det går att få igång den som kamera...
Citera
2009-08-31, 17:03
Medlem
Salgouds avatar
Oanvändbar tror jag inte den är, killen i affären dillade om vilken film man skulle använda och snackade om att köpa en viss rulle och snurra över den på en annan spole. Problemet är som sagt att jag vart lite dragen och inte kommer ihåg vad han sa.

Rotadent: Tack för länken. Och visst gör dom väl sig väl på hyllan!
Citera
2009-08-31, 17:14
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Oanvändbar tror jag inte den är, killen i affären dillade om vilken film man skulle använda och snackade om att köpa en viss rulle och snurra över den på en annan spole. Problemet är som sagt att jag vart lite dragen och inte kommer ihåg vad han sa.

Rotadent: Tack för länken. Och visst gör dom väl sig väl på hyllan!

Hmm, "Six-20", kan det vara 620-film den ska ha? I så fall gäller följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
The 620 format was introduced by Kodak in 1931 as an intended alternative to 120. Although mostly used by Kodak cameras, it became very popular. The 620 format is essentially the same film on a thinner and narrower all-metal spool (the 120 spool core was made of wood at that time):

* 120 2.466" width, 0.990" flange, 0.468" core
* 620 2.468" width, 0.905" flange, 0.280" core

Hence the 620 is sometime referred as "small hole" 6×6 or 6×9 as opposed to 120 "large hole". The 620 format was discontinued by Kodak in 1995, but it is possible to rewind 120 film onto a 620 spool in the darkroom for use in 620 cameras. According to Kodak, the narrower metal spool allowed building smaller cameras. Nonetheless the 120 format cast-metal bodied Voigtländer Perkeo remains smaller than any 620 format camera.

Alltså, få tag på rätt spole, sedan köper du 120-film och spolar över på din 620-spole i totalt mörker, sen är det bara att använda.
Citera
2009-08-31, 17:26
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Hmm, "Six-20", kan det vara 620-film den ska ha? I så fall gäller följande:

Alltså, få tag på rätt spole, sedan köper du 120-film och spolar över på din 620-spole i totalt mörker, sen är det bara att använda.

Wunderbaum, det där är precis vad killen i butiken sa minns jag nu när jag läser det. Tackar för hjälpen!
Citera
2009-08-31, 18:54
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Wunderbaum, det där är precis vad killen i butiken sa minns jag nu när jag läser det. Tackar för hjälpen!

Det står ju även där i länken jag postade, att det är 620-film, så det stämmer säkert. Meddela gärna om du lyckas ta några bilder, jag har som sagt inte gjort något med kameran sen jag köpte den. Ungefär som med min övriga samling vintage-kameror
Citera
2009-08-31, 20:30
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Här står det lite om kameran, värdet står som 15-25 dollar så det var nog inte helt snett ändå kanske?
http://www.brownie-camera.com/72.shtml

Jag har också en sån, jag betalade 50 spänn på loppis för den. Jag köpte den enbart för att den pryder hyllan så jag har aldrig ens funderat på om det går att få igång den som kamera...

Amerikanska priser på gamla kameror är ganska missvisande. I Sverige finns inget intresse för sådant, vilket sänker priserna avsevärt.
Citera
2009-08-31, 20:31
Medlem
__carls avatar
Förlåt för att jag är så negativ. Egentligen är det rätt kul att folk köper gamla kameror, jag har nog bara haft en jobbig dag
Citera
2009-08-31, 20:38
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Förlåt för att jag är så negativ. Egentligen är det rätt kul att folk köper gamla kameror, jag har nog bara haft en jobbig dag

Hehe ingen fara. Köpte den f.ö inte i sverige utan i UK, kanske lite dyrare här? Bryr mig egentligen inte om jag betalade "för mycket", jag gillar den.

Rotadent: Ska säga till om jag hittar grejerna, kanske försöker scanna in någon av bilderna också om det blir av. Kommer förmodligen ta några veckor dock.
Citera
2009-08-31, 21:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Hehe ingen fara. Köpte den f.ö inte i sverige utan i UK, kanske lite dyrare här? Bryr mig egentligen inte om jag betalade "för mycket", jag gillar den.

Rotadent: Ska säga till om jag hittar grejerna, kanske försöker scanna in någon av bilderna också om det blir av. Kommer förmodligen ta några veckor dock.

Visst är det så, man köper såna där kameror mest för att det är härliga små apparater. De pryder hemmet om inte annat, sen är ju 150 spänn ingen summa att bråka om direkt. Men det är sant som __carl säger, i Sverige är intresset svalt. Jag har köpt det mesta i "samlingen" på Tradera där priserna är rätt låga.

Scanna gärna om det blir några bilder och du kommer ihåg, då kanske jag också får för mig att ta steget och använda vintage-kamerorna
Citera
2009-09-03, 08:46
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Efter 1 liter sprit och 8 timmar jobb gick jag hem från jobbet idag, och då öppnade butikerna.. Gick förbi en kamera butik och där fanns en (riktigt vacker!) Brownie six-20 model D i fönster för 150:-., jag kunde inte låta bli att köpa den.. Just för att den var så fin! Så nu undrar jag vilken film man bör köpa

Edit: Skulle även uppskatta om någon vet hur man sätter i en filmrulle (som jag föstår behöver man 1 rulle film samt 1 tom rulle?). Vill gärna använda den, även om den är vacker nog att bara ha som prydnad!

Varför inte posta i den underforum som heter "Köpråd" om du vill ha reda på vilken typ av film du skall ha?

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in