2009-08-31, 02:59
Medlem
Tjo har ett problem med FL

1. När jag lägger in nya samples och ska "spela" med dem i pianoroll så vill dem inte anpassa sig efter anslagen jag lägger ut. t.ex. Om ett sample är 1 sec lång och jag sedan gör en halv sec lång bar i pianorollen så är ljudet fortfarande 1 sec när jag spelar upp slingan.
Samma sak gäller när jag spelar med midiklaviatur, man vill ju att tonen ska sluta när jag släpper tangenten.
Citera
2009-08-31, 07:19
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Tjo har ett problem med FL

1. När jag lägger in nya samples och ska "spela" med dem i pianoroll så vill dem inte anpassa sig efter anslagen jag lägger ut. t.ex. Om ett sample är 1 sec lång och jag sedan gör en halv sec lång bar i pianorollen så är ljudet fortfarande 1 sec när jag spelar upp slingan.
Samma sak gäller när jag spelar med midiklaviatur, man vill ju att tonen ska sluta när jag släpper tangenten.

tryck på ljudet, in på dess LFO inställningar och ratta igång volym LFOn och sätt den på en tvärt release så ska det funka.
Citera
2009-08-31, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feeltz
tryck på ljudet, in på dess LFO inställningar och ratta igång volym LFOn och sätt den på en tvärt release så ska det funka.

nu förstår jag inte riktigt vad du menar, är inne på lfo inställningarna men hittar ingen volym knapp här

sry är nybörjare på fl
Citera
2009-09-01, 00:21
Medlem
Borde finnas ett bättre sätt annars får du ändra hit o dit hela tiden på varje liten ton. Leta efter något som heter "one Shots" eller "sample hold" kanske, för du ska alltså få ditt ljud att sluta när tangenten släpps. Är det inställt på one shots så tror jag loopen kör tills den är slut oavsett om du har en kort ton. Med one shots av så kan du spela staccato och typ få det hackigt eller hela samplingen beroende på hur länge du håller inne tangenten.
Citera
2009-09-01, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Borde finnas ett bättre sätt annars får du ändra hit o dit hela tiden på varje liten ton. Leta efter något som heter "one Shots" eller "sample hold" kanske, för du ska alltså få ditt ljud att sluta när tangenten släpps. Är det inställt på one shots så tror jag loopen kör tills den är slut oavsett om du har en kort ton. Med one shots av så kan du spela staccato och typ få det hackigt eller hela samplingen beroende på hur länge du håller inne tangenten.

jo jag har kommit på detta men alla ljuden är ju inte one shots och dem vill jag åt måste väl finnas ett enklare sätt..

jag kanske ska skita i dem färdiga ljuden och använda pluggar istället
Citera
2009-09-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
jo jag har kommit på detta men alla ljuden är ju inte one shots och dem vill jag åt måste väl finnas ett enklare sätt..

jag kanske ska skita i dem färdiga ljuden och använda pluggar istället

Syftar inte på att ljuden är singel shot ljud utan att dom skjuts en gång, alltså hela samplingen spelar bara du trycker snabbt. Vad är det du menar? Att du vill ha en loops alla små delar? För det är svårare om det inte redan är så i samplingsbiblioteket. Pratar du om FL's inbyggda ljud du vill dela upp en loop av ?

Jag förstod det som att du ville få en loop att stanna när du släppe tangenten bara. Så att när en vocal som är 4 slag lång bara placeras som 1/8th not blir väldigt kort staccato effekt.
Citera
2009-09-01, 14:49
Medlem
Diktaturs avatar
Slicer och Edison borde väl fungera perfekt till detta? Det har jag alltid kört när det gäller samplingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in